Sovereign of the Seas

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 27 mei 2016.

  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/de-zeventiende-eeuwse-gelagkamer.172574/ Het is natuurlijk geen ramp om dit soort vragen te stellen, maar als ze niet specifiek over dit model gaan, dan kun je allerlei vragen stellen in de 17e eeuwse gelagkamer, zie bijgevoegde link.
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Jaques, Rob2, a3seidel en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Heb je hier het volledige zeil genomen, of er een stuk tussen vandaan gehaald zoals nog wel eens aanbevolen wordt?
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Er is een stuk tussenuit, anders word het zeil veel te dik op deze schaal.
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  5. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Mooi gedaan - en inderdaad is de verkrijgbare zeilenstof vaak te dik om een heel zeil tot een strakke rol te krijgen.
     
    a3seidel en pietsan vinden dit leuk.
  6. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Laatst bewerkt: 7 nov 2018
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het zeil is verdeeld in banen (kleden) en ik maak altijd een steek precies op iedere naad van deze banen, dus in principe zitten er genoeg op. Sommige zetten ook nog een steek tussen de banen en dan heb je er twee x zoveel.
    Als je het zeil er onder bekijkt, de Blinde dan is dat duidelijker te zien..... Gezien de overvloed aan tuigage die er op dit model komt (meer dan de bouwbeschrijving laat zien) probeer ik op deze manier een wat rustiger beeld te creëren. Na even wat zoekwerk blijkt dat de fabrikant van dit model de onderlinge afstand tussen de banen wat te groot heeft uitgevoerd, waar het aantal steken dus in dit geval mee te maken heeft. Al met al is het een overwogen keus van mij.
     
    Hans Groenenberg, a3seidel en Jaques vinden dit leuk.
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De 'bovenblinde' is evenals de 'blinde' volledig getuigd. Het is aardig druk geworden met lijnen en er komen er nog een aantal bij straks voor de boelijns voor de zeilen van de Fokkemast.
    Hier een paar plaatjes van het resultaat,
    JPG_5063_2825_bewerkt-1.jpg
    JPG_5065_2827_bewerkt-1.jpg
    JPG_5064_2826_bewerkt-1.jpg

    Rolletjes opgeschoten touw op en aan de beleggingspunten komen later aan bod.
     
    Jaques, TIMBERWOLF, a3seidel en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. Arjan van den Bor

    Arjan van den Bor

    Lid geworden:
    21 aug 2017
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Putten
    Vakwerk Piet, ziet er erg fraai uit...mooi om te zien hoe het schip langzaam voltooid wordt.
     
  10. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Ziet er schitterend uit Piet
     
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    boelijns,
    Deagostini heeft als tuigage voor de zeilen, de toppenanten, geien, schoten en brassen. (en de halzen voor het grootzeil). Ik doe daar zelf de (buik)gordings bij (reeds besproken) en misschien voor de grote zeilen ook de nokgordings, maar dat bekijk ik nog even. In ieder geval komen er ook boelijns aan de zeilen, omdat dit zeker voor een schip uit de 17e eeuw gebruikelijk was.
    De boelijns hadden tot taak om het staande lijk aan de loefzijde naar voren te halen als de wind voorlijker dan dwars inkwam, waardoor de stand van de zeilen verbeterd werd. (ook werd met de boelijns voorkomen dat het zeil ging 'klapperen' indien er weinig wind was)

    Daar er in de bouwbeschrijving géén sprake is van boelijns, dien je het zeil zelf aan te passen, op de foto hieronder de fok,
    De leuvers (gele letter a) worden aan het staande lijk genaaid, waaraan de spruiten (letter b) worden bevestigd. (ik heb dit met een knoopje gedaan, maar in werkelijkheid werd dit gedaan met knevels of een ankersteek) Ik maak de spruiten pas vast (deze worden onderling verbonden) als het zeil is afgehangen en de juiste vorm heeft. Het verdere verloop van de boelijns komt straks aan bod als het zeil hangt.

    Over het algemeen hadden de bramzeilen 2 spruiten, de marszeilen 4 en het grootzeil en de fok hadden 3 spruiten. De bovenbramzeilen hadden (voor zover ik weet) geen boelijns.
    De spruiten waren onderling verbonden door ingesplitste kousen of aangesplitste ogen, op mijn model is dat op schaal niet of nauwelijks te doen, dus verbind ik de spruiten waarschijnlijk met een klein bindsel of gewoon met een knoopje.
     
    TIMBERWOLF, Jaques en janzwart vinden dit leuk.
  12. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Piet, ik zie dat je met de zeilen vooraan begint, is dit ook volgens de handleiding of is dit de "beste of minst moeilijke" manier.
    Ik vraag dit omdat in de handleiding van mijn Bounty volgens de handleiding de zeilen van beneden naar boven gehangen moesten worden, en dat vond ik toch een geklooi:mad::mad:
    Voor de rest niet anders dan complimenten, ik vind het altijd weer prachtig om te zien hoe jij de tuigage aanbrengt;);) Kun je wel zien dat dit ook echt je ding is:worship::worship:
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  13. Arjan van den Bor

    Arjan van den Bor

    Lid geworden:
    21 aug 2017
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Putten
    Prachtig om te zien Piet hoe jij ook alles bij de echte naam noemt. Je hebt vast in de scheepvaart gezeten?
    Voor mij leuk om te lezen zo leer ik ook tijdens het bouwen hoe alle onderdelen in werkelijk genoemd worden. Prachtig.!!

    Nog een vraag. voor de belijning van het dek. Is het dan beter om een hard of zacht potlood te gebruiken.?
     
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hmmmm, zo te zien kan ik nog wel wat touw bijbestellen:p:p
    Maar dit wordt wel heel mooi Piet. Aan de Blinde komen geen Boelijns zo te zien?
     
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Heb je ook over het hele schip nog belegpunten bijgemaakt Piet? want als je meer touwen maakt dan moet je ze ook kwijt kunnen tenslotte.:D
     
  16. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik geloof niet dat ik hier een passend antwoord op weet Koos, want meestal begin ik met de kruis(bezaan)mast. Maar ik werk altijd van onder naar boven, want andersom zit je jezelf een tikkie in de weg vrees ik. Deze keer begin ik met de fok, maar geen specifieke reden. De handleiding van DeA. begint met het grootzeil.
     
    Jaques vindt dit leuk.
  17. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik gebruik een fijn vulpotlood, maar of die hard of zacht is zou ik eerlijk gezegd niet weten. Het is extra dun omdat ik altijd de lijnen trek na het beplanken en de dunne stift gaat goed tussen de naden van de beplanking, vandaar.
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De boelijns komen naar voren te staan Peter, dat is bij de blinde niet mogelijk, dus het antwoord is nee, aan de blinde(s) geen boelijns.
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Daar is in voorzien, evenals de extra blokken die nodig zijn, aan de ra's, marsen en masten/stengen.
     
  20. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Hillegom
    Hé verrassend. Ik had verwacht dat de boelijns naar achteren gaan om de zijkant van de zeilen naar achteren te trekken zodat ze meer bol gaan staan. Maar ook op mijn Victory zie ik ze naar voren staan. Piet, wat is dan de functie van die boelijns?
     

Deel Deze Pagina