Sovereign of the Seas

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 27 mei 2016.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Bedankt hiervoor Piet, dat klopt helemaal , de boekjes kan ik natuurlijk altijd even inzien, maar of ik volg jouw manier, of ik volg de boekjes. Maar allebei volgen dat gaat volgens mij niet goed komen.
    Ik denk dat ik jouw manier van bouwen zal volgen, dat komt veel meer overeen met de boeken die ik hierover inkijk
     
  2. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Geweldig Piet.. Fijn deze uitleg van je.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  3. a3seidel

    a3seidel

    Lid geworden:
    22 nov 2012
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Assen
    Ik ben dus niet de enige Piet, die de volgorde van het lopend Want moet aanpassen. Soms is het zo onlogisch dat ik dan in de lach schiet vanwege de knulligheid.:mad:
     
    pietsan vindt dit leuk.
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Boelijns, De x laat de loop van de boelijn aan SB zien (BB is uiteraard hetzelfde) de Y toont het éénschijfs geleide blok, wat bevestigd is aan de onderkant van de blinde-mars. De boelijn is belegd op de 1e korvijn nagel op de verschansing op de boeg (z)

    Het is niet eenvoudig om foto's te maken van de tuigage, omdat foto's nu eenmaal niet driedimensionaal zijn, maar misschien is het zo wel te volgen, ondanks de wirwar aan touwen:rolleyes:

    JPG_5146_2869_bewerkt-1.jpg
     
    SjorsZ, a3seidel, Jaques en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Brassen, a is de bevestiging van het vaste part aan de grootstag, b is een dubbelblok van 4 mm waar beide brassen doorgevoerd worden naar het beleggingspunt c achter op het bakdek. De x laat de loop van de brassen zien. Het halende part is nog niet vast gezet, zodat ik de brassen nog kan verwijderen cq los maken indien ze in de weg zitten voor latere tuigage.

    JPG_5150_2871_bewerkt-1kopie.jpg
     
    SjorsZ, a3seidel en Jaques vinden dit leuk.
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De fok is nu evenals de blinde en bovenblinde volledig getuigd en dank zij het aanhalen van de gordings en geien blijft er ruim voldoende zicht op het model...…
    JPG_5148_2870_bewerkt-1.jpg
     
    SjorsZ, ThVo, Marc w en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Nadat ik de tuigage die ik heb aangebracht en eens vergeleek met die van de Victory (die ik ook heb gebouwd vol in de zeilen) viel mij op dat de geien van de Sovereign enkel zijn uitgevoerd, terwijl ze op de victory dubbel zijn gezet. Ik heb dit even opgezocht in één van mij boeken, waarin staat dat alleen de bramgeien enkel werden uitgevoerd, de overige razeilen hebben allemaal dubbel uitgevoerde geien, zie plaatje hieronder, het cijfer 1 is de gei,

    Jammer dat ik toch af en toe geneigd ben om klakkeloos de bouwbeschrijving te volgen, terwijl ik toch dikwijls genoeg alles nakijk en uitzoek. Ik ga dit nu niet meer veranderen, want ik ben een 'eeuwigheid' bezig geweest met de boel zover op te tuigen. Maar ik ga de marszeilen, die aanzienlijk hoger zijn dan de fok en het grootzeil, wel de dubbele geien geven.
    Ik heb nog even gezocht of dit nog te maken heeft met een bepaald jaartal, maar kan daar niets over vinden, dus in principe hebben alle razeilen dus dubbele geien, behalve de bramzeilen.

    De gei word (plaatje is het marszeil) op éénderde van de ra vast gezet aan de ra, gaat dan naar de schoothoorn en word daar via een enkelschijfsblok terug gevoerd naar een blok aan de ra net naast de plaats waar het vaste part van de gei is bevestigd, waarna ze via een blok aan de mars verder gaat naar een beleggingspunt. Jammer dat ik dit niet eerder heb opgemerkt.....:(
     
    Hans Groenenberg en a3seidel vinden dit leuk.
  8. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Niet te veel zorgen Piet. Ik heb eens ergens gelezen dat tot halverwege 17e eeuw geien enkel uitgevoerd werden (ik vind alleen niet meer terug waar), dus er is nog niet alles verloren.
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  9. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Bedankt Hans:)
     
    a3seidel vindt dit leuk.
  10. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Wanneer je trouw de boekjes met de bouwbeschrijving van DeA. volgt, dan moeten op een gegeven moment de Ra's worden gemaakt. Dit kun je natuurlijk doen, maar is niet echt verstandig. Beter is om iedere ra te maken wanneer je toe bent aan het zeil wat aan de desbetreffende ra komt te hangen. Dit omdat het ra-lijk soms (meestal) te lang is voor ra die er aan komt. Ik heb de ra voor de blinde en de fok ook iets langer moeten maken dan de maten van de bouwbeschrijving, zodat de ra-nok een eindje (ong. 15 mm) buiten de nokhoorns uitsteekt. Dit is best belangrijk omdat er aan de ra-nok de blokken voor de brassen en de toppenanten komen en dat vereist toch wel enige ruimte om dit goed te kunnen doen. Hieronder een mooi voorbeeld hetgeen dit verhaal iets duidelijker maakt,

    Bij de letter a, is de ra 178 mm lang, zoals de beschrijving voorschrijft. Echter het ra-lijk van het zeil is ook 178 mm, zodat er dus geen ruimte is om het zeil goed aan de ra te hangen en er dus géén ra-nokken over blijven voor de benodigde blokken. Bij de letter b, heb ik de ra verlengt tot 210 mm, zodat ik aan weerszijde nu genoeg over heb om de blokken aan de nokken te monteren. (ong. 15 mm)
    Dit is het 4e zeil, en 3 van de 4 ra's zijn iets langer dan de bouwbeschrijving voorschrijft om bovenstaande reden!
    (op de foto het marszeil van de fokkemast)

    Het is ook beter om alle blokken die aan de ra komen te hangen te bevestigen wanneer het zeil aan de ra is genaaid, zodat deze bewuste blokken niet in de weg zitten....
     
    SjorsZ, a3seidel, TIMBERWOLF en 3 anderen vinden dit leuk.
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hmm, dan denk ik dat ik de reserve rondhoutjes aan moet gaan spreken, want mijn ra's liggen al een poosje klaar om de blokken te ontvangen.:confused::confused:
     
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik zou het in ieder geval eens allemaal nakijken, het is niet zeker dat dit probleem zich bij jou model ook voordoet.
     
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het 4e zeil wat op het model komt is het voormarszeil. Ook dit zeil krijgt in tegenstelling tot de bouwbeschrijving een 'rak' (z) en ook hier zijn aan weerskanten van het zeil 3 leuvers voor de boelijns aan de staande lijken genaaid, (x),

    Op de foto kijk je tegen de achterkant van het marszeil aan, de benodigde blokken zijn aan de ra en de schoothoorns bevestigd;
    a zijn de blokken voor de dubbele geien, b zijn de brasblokken, c zijn de dubbelschijfs-blokken voor de toppenanten van dit marszeil en de schoten voor het bramzeil, d zijn de geleidings-blokken voor de geien, e zijn de blokken voor de buikgordings en f is het rak wat al aan één kant aan de ra is bevestigd.
    Je ziet wel dat het geen topkwaliteit zeilen zijn, die vrij slordig genaaid zijn, maar eenmaal afgehangen valt één en ander minder op, dus ik doe het er maar mee. Het neemt naar mijn mening niet weg dat gezien de prijs van dit model, ruim € 1100,- sommige dingen wel wat beter hadden gekund…?
     
    a3seidel, TIMBERWOLF en Jaques vinden dit leuk.
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik ga hier niet op het leuk knopje hengsten, want dit is niet leuk !!:mad:
    Zojuist heb ik al mijn zeilen eens bekeken, en ze zien er inderdaad uit alsof ze door een kleuter genaaid zijn, maar we moeten het hier inderdaad mee doen.
    Het is of deze zeilen, of zelf achter de naaimachine kruipen, en dat is een vaardigheid die ik mij nooit eerder eigen heb hoeven te maken.
     
  15. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Het ziet er allemaal top uit zoals je het maakt. Maar ben het helemaal met je eens dat je meer kwaliteit mag verwachten voor dat bedrag...
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  16. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Dat heb ik wel gedaan Peter, en dan niet voor de kwaliteit van de zeilen:mad: (deze zijn volgens mij van de Victory ook niet zo geweldig) maar zeker wel voor de manier waarop Piet dit allemaal omschrijft en uitlegt.;)
    Als je dit zo uitgelegd ziet dan sta ik weer te popelen om aan de tuigage te beginnen want het lijkt dan allemaal kinderspel, maar o wee als je zelf aan de gang gaat...... dan krijg je steeds meer respect voor Piet hoe deze dit allemaal zo geweldig voor elkaar krijgt.
    Hier heb ik alleen maar een hele diepe :worship: voor.
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  17. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Volgens mij ben je al bijna zover.... :)
     
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Koos, dank je wel voor dit mooie compliment! Ik heb zojuist (voor het eerst) je eigen werk eens mogen bewonderen in de topic 'Batavia vragen en tips' en ik moet zeggen dat je een prachtig model neerzet van de Batavia, dus wat mij betreft krijg je ook een hele diepe :worship:. Bijna jammer dat je geen verslag maakt van je eigen model.... Misschien toch iets om te overwegen:weetnie:
     
    TIMBERWOLF, Jaques, a3seidel en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Vandaag de toppenanten, de draaireep en het rak voor de marsera/zeil gezet.
    Begonnen met het 'rak' hetgeen op de zelfde manier is gemaakt als het rak voor de fok. (DeA. maakt hier het rak vast met een gewoon stukje touw, wat natuurlijk ook kan, maar dit heeft toch net iets meer en hoort er gewoon op, foto het rak vanaf de boeg gezien,

    Vervolgens de draaireep gemaakt, hier hangt de ra aan, dus is na het rak de meest logische stap. De beide vallen van de draaireep worden middels een talie (voor het hijsen en vieren van de ra) aan dek gezet aan weerszijde van de Barkas. De talie heb ik gemaakt van 2 enkelschijfs-blokken van 4 mm en ook hier zijn de touwen aan de blokken bevestigd met een klein bindseltje, wat wel wat meer werk is, maar ziet er mijns inziens een stuk beter uit dan een simpel knoopje,

    De vallen van de reep gaan door 2 gaten in de mars, naar boven om het ezelshoofd en vervolgens aan de voorkant weer naar beneden om aan de ra te worden bevestigd. Zie de plaatjes hier onder, waar de x de loop laat zien en y is het rak gezien vanaf de achterkant,
    Aan dek zitten de vallen vast aan een ring en het halende part is belegd op een klamp, a is BB en b is SB,

    hier onder de hele draaireep aan de achterkant van de fokkemast,

    Tot slot de toppenanten die nagenoeg op de zelfde manier zijn aangebracht als de toppenanten van de Fok, (x is het verloop)
    De toppenanten zijn nog niet belegd, dat komt later aan bod.
     
    SjorsZ, Eduard Renger, a3seidel en 2 anderen vinden dit leuk.
  20. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
    mooi gemaakt piet
     

Deel Deze Pagina