Sovereign off the Seas door Peter

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Pingu57, 21 dec 2014.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hans Groenenberg, robertnl100 en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  2. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    De afgelopen week heb ik wat versiering op de Sovereign geplakt, als er wat meer op zit komt er weer een foto van,
    en ik ben bezig geweest met de rolpaarden.
    Die zijn nu bijna klaar, hier en daar nog wat bijwerken en dan kunnen de schietbuizen erop.
    Die moet ik nog bijwerken en daarna schilderen, maar ik ben nog niet over de kleur uit.
    En de messing gekleurde delen moeten uiteraard nog gezwart worden
    De kanonnen die op de foto staan, heb ik helemaal in het begin gemaakt, (niet gehinderd door enige vorm van kennis :p ) en ik begin wat twijfels te krijgen over de kleur er van.
    Als iemand daar een mening over heeft, dan hoor ik die graag.
    .


     
  3. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Zijn het messing kanons? Dan zou je ze eigenlijk alleen maar moeten zwarten met de daartoe geëigende middelen.
     
  4. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Nee, helaas de kanons zijn van een wit metaal, ik denk dat dat Zamak ? heet.
     
  5. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik denk door de belichting van je camera dat ze wat felrood overkomen?
    Je vraagt onze mening en ik denk dat je een beetje twijfelt aan de kleur omdat ze mogelijk wat te felrood zijn. In het vergelijk mijn rood en jou rood. De kleur boven je onderste berghout is ook wel een mooie rode kleur dacht ik zo? Maar zo verkeerd is de kleur nu ook weer niet hoor.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 9 jan 2017
  6. Boris

    Boris

    Lid geworden:
    29 apr 2016
    Berichten:
    93
    Locatie:
    St. Hubert
    Dit zijn de kleuren die ik gebruikt heb. De kanonnen zou je event. zwart kunnen verven. Zie pag.3 van mijn bouwverslag van de Duyfken. Het metaal zwart van Admiralty geeft een mooie kleur. De foto's zijn gemaakt met een daglichtlamp. Op de pc komt het erg rood over maar in werkelijkheid valt dat best mee.
    kanon updek.jpg kanon dek.jpg
     
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    bedankt voor de reactie jongens,
    @Hans, ik doelde eigenlijk meer op de kleur van de schietbuis als op de rolpaarden.
    De rolpaarden zien er op de foto roder uit als ze in werkelijkheid zijn. Dar ben ik wel tevreden mee.
    @Boris, dat is inderdaad de kleur die ik zocht, de schietbuizen nog een tintje donkerder als de mijne dat is mooier
     
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik schilder de kanonnen ook altijd met metaal zwart van adm. paints, net als Boris, dat geeft een mooie zacht matte zwarte kleur. Het is wel beter om metaal eerst een laagje grondverf te geven dan hecht de adm. paints een stuk beter.
     
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dank je wel Piet, ik weet nu wat ik ga doen.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  10. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    In mijn vorige reactie schreef ik dat ik wist wat ik zou doen, en dit is het resultaat,


    Alle schietbuizen zijn nu mooi matzwart geschilderd, en ze worden geplaatst als de rolpaarden op het schip komen, dan weet ik namelijk hoe de schietbuis moet komen te staan. :D
    Vandaag ben ik met de trapleuningen bezig geweest, en dat leek heel aardig te lukken, de eerste planken zaten heel aardig aan elkaar vast, maar het laatste plankje had geen zin om vast te blijven zitten. Op het laatst maar gewone houtlijm gepakt in plaats van de aanbevolen sneldrogende lijm.
    Nu eerst goed laten drogen, morgen zien of het nu goed blijft zitten.




    Hierna heb ik de Sovereign weer eens uit de stalling gehaald, dat was alweer veel te lang geleden, de foto-etch deeltjes onder het galjoen erop geplakt, en hele kleine deeltjes die de onderdelen van het sterrenbeeld uitbeelden in de venstertjes aan bakboord geplakt.




    En aan stuurboord precies hetzelfde gedaan, alleen hier even een foto van de complete Sovereign genomen.

     
    TIMBERWOLF, Boris, robertnl100 en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    heel mooi geworden peter
    `
     
  12. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Vandaag heb ik een eerste poging gedaan om een kanon te plaatsen, en ik vind het zelf redelijk goed gelukt.
    Hij staat er nog dry-fit op, dus hij gaat er weer vanaf om het kanon te completeren
    Ik heb alle kanonnen even op het dek gehad om de hoogte van de schiet buis te bepalen, en met de spie eronder lijken ze mooi op de helft van de poort te komen.
    Nu kan ik dus alle spieën en schietbuizen op de rolpaarden plaatsen, om ze daarna van touwwerk te voorzien.
    Wat nog wel veranderd moet worden is de terughaaltalie, die moet wat beter uitgemeten worden. Hij loopt nu wat scheef weg.
    Het is wat anders uitgevoerd als Agostini voorsteld, want dat vind ik niet de mooiste bevestiging.
    De ijzerdraadjes gebruik ik bijvoorbeeld niet, want die dingen gaan bij mij om de haverklap weer los zitten. Ik heb dat gedaan met touw.
    De te gebruiken blokken moet ik trouwens allemaal wat opboren, want het touw wat Agostini 0,15 mm noemt, is dus 0,5 millimeter, waardooor de gaten wat te klein waren om het touw doorheen te halen.


     
    TIMBERWOLF en pietsan vinden dit leuk.
  13. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik ben op dit moment met dezelfde werkzaamheden bezig als jij Peter. Ik wacht nu op een goedje om de kanonnen te zwarten. Maar de kleur die Boris en Piet je tipte is mooi uitgepakt zo. Wat bewerkelijk zeg al die ornamenten! Prachtige plaatjes allemaal zo...
     
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hans, dat is inderdaad mooi uitgepakt, en die ornamenten zijn inderdaad goed bewerkelijk, eerst alle gietresten eraf en dan een paar keer schilderen. Daar gaan heel wat uurtjes inzitten, en is soms best wel een uitdaging om het een beetje te laten lijken.
     
  15. durk-jan

    durk-jan

    Lid geworden:
    21 mrt 2016
    Berichten:
    79
    Locatie:
    stadskanaal
    Wat een (schilder)werk zit er in dit schip... Mooi gedaan allemaal!
     
  16. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    prima , kanon peter
     
  17. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Inderdaad, veel fijn schilderwerk en alles even netjes gedaan! Ik krijg het een beetje benauwd als ik bedenk dat ik dat dus ook allemaal nog moet gaan doen.....
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  18. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dank je wel Durk-Jan, en Timber,

    Piet, het hoeft gelukkig niet allemaal morgen in de kleur te liggen, ook al heb je meeste versieringen al in huis
     
  19. durk-jan

    durk-jan

    Lid geworden:
    21 mrt 2016
    Berichten:
    79
    Locatie:
    stadskanaal
    Piet, ik denk dat ik het ook wel even benauwd zou hebben als ik voor zo'n grote klus zou staan, maar als het schip uiteindelijk af is, zijn al die uren priegelen met een kwastje het zeker waard...;) (Dat geld voor beide de schepen van jullie beide natuurlijk)
     
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Gelukkig had ik die versieringen niet allemaal tegelijk, bij mij is het verdeeld over een flink aantal maanden :):)
    Maar nu heb ik 34 kanonnen om te maken en te plaatsen, en ik heb mogen constateren dat dit verre van snel gaat met mijn worstvingers.
    Ik hoop dat dit een kwestie is van het gevoel " even krijgen " .
    Maar ik heb nu mijn eerste 10 kanonnen helemaal gemonteerd, en even ter controle geplaatst.



    En de eerste 2 kanonnen zijn permanent geplaatst. De lijm op de oogbouten moet nog drogen, maar dan ik een poging gaan doen om het touwwerk op te rollen.
    De terughaaltalie heb ik, vergeleken met mijn eerste foto anders geplaatst, die heb ik naar de andere kant van het luik geplaatst.


    Nu verder met het touwwerk van de resterende 8 kanonnen :hammer:
     
    TIMBERWOLF en pietsan vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina