Sovereign off the Seas door Peter

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Pingu57, 21 dec 2014.

  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Peter er is een handig trucje om je touwwerk op te rollen. Als je dat nog niet weet, kijk dan even op mijn website onder het item "vaardigheden 2" onderaan de pagina staat hoe je dit kunt doen.
     
  2. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Bedankt Piet, ik ga dat eens even proberen. :)
     
  3. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Het trucje waar Piet mij op gewezen heeft, heb ik vandaag uitgeprobeerd.
    De soldaten die de eerste touwen opgebost hebben die ga ik kielhalen, en de touwen ga ik opnieuw opbossen. Maar de touwen van het rechter kanon die liggen er netjes bij, en zo wil ik allemaal proberen te maken

     
    pietsan vindt dit leuk.
  4. durk-jan

    durk-jan

    Lid geworden:
    21 mrt 2016
    Berichten:
    79
    Locatie:
    stadskanaal
    De soldaten die het rechter kanon hebben opgebost, moet je zeker in dienst houden peter, dat wordt netjes!
    Ga je er later ook nog een dik touw omheen maken? Volgens mij heet dat een broeking, maar omdat ik het niet zeker weet, hoop ik dat 'dik touw' duidelijk genoeg is:p
     
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Die intentie voor de broeking heb ik nog niet Durk-Jan, maar wie weet??
    En inderdaad, die laatste soldaten hoop ik in dienst te houden
     
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik geloof niet dat de bouwbeschrijving van DeA. voorziet in het aanbrengen van de broekings, dus dit zal een eigen keus moeten zijn. Persoonlijk vind ik dat ze er wel op horen, maar gezien het grote aantal kanonnen op een betrekkelijk klein oppervlak, maakt het dan wel druk.
    Zelf maak ik het geschut wel met de broekings omdat het optuigen van dit soort schepen helemaal mijn ding is en daar hoort het geschut uiteraard ook bij.
     
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik was er nog (al) wat over aan het nadenken, ik zal eerst eens uit proberen te vogelen hoe die broekings aan deze kanonnen te bevestigen
     
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    In dit geval zal het niet meevallen, omdat de schietbuizen van de Sovereign vrij klein zijn. Je kan de broeking met een halve steek om de druif (kogel, bal achterkant kanon) leggen. Of wat mooier is maar een stuk lastiger gezien de geringe afmeting van de kanonnen, je boort een klein gaatje tussen de druif en de pan(achterkant kanon) alwaar je vervolgens een oogboutje in steekt om zodoende de het broekingoog te creëren. (zie plaatje, kanon van de Diana waar ook geen ogen aanzaten) Zo doe ik het altijd. Maar nogmaals, dat valt niet mee!
    Nu kun je de broeking door het broekingoog steken.

    Je kunt er ook voor kiezen om de broekings weg te laten, daar zal niemand over vallen denk ik. DeA. laat de broekings ook weg. Het model barst zo al van de vele details:)
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2017
  9. durk-jan

    durk-jan

    Lid geworden:
    21 mrt 2016
    Berichten:
    79
    Locatie:
    stadskanaal
    Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar dit is de methode die ik op de unicorn heb gebruikt.

    Eerst de gaten boren, voor zowel de takels als de broekings. Als je eerst de touwen van de takels netjes opbost (zoals je nu gedaan hebt) en je moet daarna de gaten voor de broekings nog gaan boren, heb je kans dat je er slecht (of niet) meer bij kunt zonder je mooie rollen touw weer los te moeten trekken. Daar kwam ik tijdens het schip daarvoor achter nadat ik 14 kanonnen had geplaatst...

    Vervolgens het kanon plaatsen en de oogbouten van takels en broeking alvast vastlijmen (zie foto)
    20160605_231405.jpg

    Daarna legde ik met een druppeltje houtlijm de touwen van de takels op de goede plek neer.

    Als je de broeking een klein stukje langer laat dan hoe je hem uiteindelijk wilt hebben, kun je hem zo met een lusje om de achterkant van je loop draaien. En uiteraard even weer vastzetten met een druppeltje lijm.
    20160605_232037.jpg

    Vervolgens de touwtjes nog even goed oprollen, maar daar heb je al een goede methode voor..
    20160606_185328.jpg

    Ohja, zoals op de laatste foto te zien is, werkt de zwaartekracht niet altijd mee. De broeking staat hier 'bol' terwijl hij in het echt naar beneden zou hangen. Een klein beetje verdunde houtlijm erop en iets tegen/in de broeking laten hangen tot de lijm droog is, lost dit makkelijk op.

    Dit werkte goed in schaal 1:75, dus bij jou zal het allemaal nog net iets kleiner zijn.

    Misschien dat je hier iets aan hebt, of misschien heeft een andere bouwer nog een tip waar je meer mee kunt... In ieder geval succes:thumbsup:

    (Als je het gewoon zo wilt laten is dat natuurlijk ook geen probleem;))
     
  10. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Je foto komt als geroepen Piet, dit herinner ik mij nog van je Diana, enkel de foto's ervan waren al verdwenen.
    Ik heb ook foto's gezien van een broeking die door het paard geleid werd, of was dat een andere tijds periode??
     
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    bedankt voor je foto's Durk-Jan, dit is inderdaad ook een manier.
    Ik moet er nog eens goed over prakkizeren
     
    durk-jan vindt dit leuk.
  12. durk-jan

    durk-jan

    Lid geworden:
    21 mrt 2016
    Berichten:
    79
    Locatie:
    stadskanaal
    De methode van pietsan is wel realistischer, maar ivm met het formaat inderdaad lastiger. (De reactie van pietsan werd geplaatst in de tijd dat ik aan het typen was, had het daarom nog niet gezien...)
    Of de broeking door het rolpaard gevoerd mag worden, is een vraag waar ik zelf ook nog mee zit...
     
  13. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Piet en Durk-Jan bedankt voor jullie foto's
    Gisteravond en vanochtend wat in de boeken aan het neuzen geweest, en ik heb 2 dingen gevonden.

    __ Het broekingsoog is pas rond 1780-1790 in zwang gekomen, en aangezien de Sovereign uit 1637 stamt, valt die dus af.
    Dit komt trouwens uit het boek Arming and Fitting of English Ship of War.
    ___ uit het boek "Sovereign of the Seas"van James H. Sephton, komt de volgende pagina


    Hier haal ik uit weg dat recoilrope de broeking moet zijn, en traintackle en breechingtackle zouden de talies moeten zijn.
    Op de Sovereign zijn de broekings dus bevestigd aan de druif van het kanon, en zo ga ik het ook proberen te maken.
    Binnenkort een stukje touw bij de winkel proberen te kopen, ik denk aan touw van plusminus 2 millimeter dik
     
  14. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Zo'n 80% van de foto's zijn verdwenen uit het verslag van de Diana, doodzonde omdat het zeker één van mijn mooiste verslagen was. Ik heb een tijdje geleden een e-mail gestuurd naar de moderators, maar krijg zoals gewoonlijk weer geen reactie. Terug plaatsen van de foto's gaat niet omdat je ook je eigen posten later niet meer kunt bewerken. Het is jammer en zonde van dit verslag, maar ik weet verder ook niet wat ik er aan kan doen....?

    Wat de broeking betreft, die kun je inderdaad ook door één of meerdere ringen van het rolpaard leiden. Dit is o.a. gebeurd bij de dwarsdoorsnede van de Victory. Als je daar een foto van wilt hebben, dan laat je dat maar weten, dan komt dat wel goed. (dit geld trouwens voor alle foto's, ik heb ze uiteraard nog wel in mijn eigen bestanden staan)

    Dat het broekingsoog pas rond 1780 werd aangebracht, dat wist ik niet. Dan kan dat inderdaad dus niet op de Sovereign. (bedankt voor de info)
     
  15. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    En Durk-Jan, Je verhaal en foto's over de broeking is best wel OK, maar één aantekening; je maakt de broeking veel te kort (foutje wat vaker voor komt). De broeking moet lang genoeg zijn om het kanon te kunnen laden wanneer het naar achteren staat. Dat gaat bij jou dus niet lukken, moet zeker een keer zo lang zijn.

    (ik hoop dat je het niet erg vind Peter dat ik dit in jou verslag zet als reactie op Durk-Jan)
     
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Piet, helemaal niet erg dat je dit hier neerzet, ik beschouw dit ook als een waarschuwing voor mij.
    Maar , inderdaad eeuwig zonde van je verslag van de Diana dat die foto's weg zijn..
    Nog een vraag, als jij takelgaren koopt, waar doe je dit dan?? Ik kan namelijk niet heel veel vinden bij de diverse modelbouwwinkels

    Als je een paar foto's van de doorsnede van de Victory zou willen plaatsen hier dan graag, even als naslagwerkje
     
  17. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    http://www.modelbouwdekombuis.nl/website/index.php?Show=Search&KeyWord=touw
    http://www.modelbouwdekombuis.nl/Sc...dekombuis-Uw-Modelbouwwinkel-Hobbywinkel.html

    Bij de laatste link kan je de dikte selecteren. Maar misschien had je bij deze winkel het beschikbare touw al gevonden...
     
  18. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Ik gebruik altijd het touw van Amati. Vind ik van goede kwaliteit en heeft weinig of geen pluis.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  19. durk-jan

    durk-jan

    Lid geworden:
    21 mrt 2016
    Berichten:
    79
    Locatie:
    stadskanaal
    Bedankt voor je aantekening Pietsan, ga ik onthouden voor de volgende kanonnen die ik ga opstellen.

    Zelf gebruik ik ook het touw van Amati, is niet heel duur en pluist zoals janzwart al aangeeft bijna niet.
    Ik weet niet zeker of ik een link mag plaatsen, maar hier bestel ik het altijd. Het touw van Corel is ook van goede kwaliteit, maar alleen in naturel kleur verkrijgbaar (en een stuk duurder).

    http://historische-modelbouw.nl/?a=view-folder&id=50
     
    pietsan vindt dit leuk.
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Eenieder bedankt, het touw is inmiddels besteld, dus binnenkort kan ik weer met de kanonnen verder.
     

Deel Deze Pagina