Sovereign off the Seas door Peter

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Pingu57, 21 dec 2014.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik kan met rechts nog niet heel veel, en ook niet lang achter elkaar aan, gelukkig kan ik met mijn linkerhand ook wel sommige dingen doen.
    Ik had nog wat versieringen in de primer staan, en die heb ik afgeschilderd, en geplaatst.



    Het schilderen van de versieringen loopt nu mooi naar een einde toe, aangezien ik nog maar 6 delen ga krijgen.
    Ook kon ik met mijn linkerhand nog wel wat gleufjes vijlen, voor twee slijtlijsten.
    Ze zitten nog niet vast, eerst wil ik de stuurboordzijde ook nog maken, om ze daarna te beitsen en te plaatsen.
    Dit gaat vandaag alleen niet meer lukken, aangezien de rechter toch af en toe nodig is, en die nu begint te protesteren.
    Soms wou ik wel eens dat ik 2 linkerhanden had, dan had ik geen last meer van de rechter. :hammer::hammer:


    Ook kwam DHL nog een deel 124 brengen, daar zat een versierings deeltje in wat in de reguliere zending verkeerd geleverd was, dus die kan binnenkort ook geschilderd en geplaatst worden.
    Toch een uitstekende service van Agostini. Mijn dank hiervoor, mocht u wel eens meelezen. :).
     
    Hans Groenenberg, Jaques, Hoosterw en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    mooi gemaakt peter
     
  3. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    en beterschap met je hand
     
  4. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dank je wel Timber
     
  5. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Jammer Peter dat het een beetje tegenzit met je hand. Je kan niet zonder uiteraard. Wat bewerkelijk zeg al die ornamenten schilderen en bevestigen.
     
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hans, daar zijn al verscheidene uurtjes in gaan zitten, maar het einde van de versierselen is nu in zicht.
     
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Af en toe ben ik even een halfuurtje bezig met de kanons op het bovenste geschutsdek, en daar heb ik vanmiddag de laatste twee kanons geplaatst. De liim onder de wielen mag even uitharden, en dan kan morgen het touwwerk op dat dek afgemaakt worden.


    Een paar dagen geleden zat ik wat naar de andere dekken te kijken, en toen heb ik wat affuiten neergezet, en ik moet zeggen dat daar heel weinig ruimte is om al het touwwerk te plaatsen.



    Heb ik op internet rond gekeken, o.a. op MSW, en vond ik een paar verslagen met verschrikkelijk mooie Sovereigns, die liepen tegen hetzelfde probleem op.
    Deze mannen stellen dat na onderzoek op het internet is gebleken dat de resterende kanonnen demi-culverins waren, die dermate licht waren dat daar geen touwwerk aan kwam, dus dat hebben ze weggelaten.
    Ik heb ook nog een tekeningset van Sergal hier thuis liggen, en daar worden ook alleen talies en broekingen op het bovenste geschutsdek getekend, en niet bij de demi-culverins.
    Ik kan die stelling van die mannen echter nergens op internet vinden. In het boek Arming and Fitting of English man of war wordt echter wel iets gezegd over deze broekingen en talies, en wel dat dat alleen weggelaten wordt bij 3-ponders of lichter.


    Weten de meer ervaren modelbouwers hier iets meer over te vertellen??

    Voorlopig trouwens geen foto's meer, eerst forumvriend worden. Ik heb de limiet bereikt
     
    robertnl100, Hoosterw en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  8. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Er is inderdaad niet of nauwelijks ruimte voor de talies. Ik denk toch dat de keuze hoe je dit aanpakt bij jezelf ligt Peter. Ik weet ook nog niet hoe ik dat ga aanpakken, komt wel als ik zover ben.

    Volgens mij kun je gewoon foto's plaatsen met de knop "upload bestand" die onder ieder reactie staat, dat gaat dan buiten je album om. Zelf doe ik dat ook wel een enkele keer. Je kunt dan ook nog kiezen tussen klein en groot. Probeer het maar eens.
     
  9. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    ik laad al mijn foto s via upload bestand.
     
  10. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    zie er mooi uit peter , mooi gemaakt
     
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Piet, bedankt voor je antwoord. ik ga eens wat proberen, om te zien hoe het lijkt. Als het niet bevalt, kan ik altijd nog beslissen om alle talies weg te laten.

    Timber bedankt
     
    pietsan vindt dit leuk.
  12. Scheepshond

    Scheepshond

    Lid geworden:
    11 nov 2016
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Merksplas, Belgie
    Prachtig schip Peter, fabuleus schilderwerk met de decoraties, volg je met plezier en verbazing..........
     
    Hans Groenenberg en pietsan vinden dit leuk.
  13. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    bedankt voor het compliment Koen
     
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    De eerste tien kanonnen zijn nu klaar,
    DSCN1313.JPG

    ook heb ik een deur gemaakt op het geschutsdek, en de onderste galerijbalken zijn geplaatst.

    [ DSCN1329.JPG
    DSCN1321.JPG
     
    SjorsZ en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  15. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Peter,
    Ik weet niet hoe de montage van de bakstalies, (de talie om het kanon naar achteren te trekken) is beschreven in jouw handleiding, maar ik vind ze nu onhandig in gebruik.
    Een man die een kanon naar achteren wil trekken, moet nu met zijn rug naar het kanon staan en al trekkend naar achteren lopen waar het kanon naar hem toe komt.
    Het lijkt mij logischer als je de talies andersom monteert, zodat hij met zijn gezicht naar het kanon staat en naar midscheeps loopt bij aantrekken.
    De talies aan de zijkanten zijn wel zo gemonteerd. Is nu niet meer te veranderen zeker?
     
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    De afgelopen week heb ik ook de schuurlijsten een valrepen aan stuur- en bakboord geplaatst, verf en lak bij de nieuw geplaatste delen moeten nog wat bijgewerkt worden.

    DSCN1335.JPG

    De opstap van de valreep is 26,4 centimeter geworden, vergeleken met de bouwbeschrijving heb ik 1 trede weggelaten, anders hadden ze tegen elkaar aan gezeten, en dat kan volgens mij de bedoeling nooit zijn.
     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Jan, dat is een steengoeie opmerking, ik ben buiten de handleiding bezig, want Agostini draait het touwwerk gewoon om elkaar heen, maar hier heb ik niet een tel bij nagedacht.
    Ik ga toch eens kijken of ik het veranderen kan, alleen het wordt serieus sloopwerk ben ik bang, het hondsvot moet dan naar de andere kant verhuizen.
    Aan de andere kant heb ikzelf nog een foutje gezien, want volgens mij hoort er ook een tweegatsblok bij gemonteerd te zijn, in plaats van 2 x een 1gatsblok
     
  18. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Peter,
    De bedoeling is dat je vanuit een bootje kan overstappen op de treden van het grote schip.
    De treden beginnen dus vanaf de waterlijn ongeveer.
    Waar zit jouw waterlijn? Is dat op de rand van het wit ? Dan zou er best nog één of zelfs twee treden bij kunnen denk ik.
     
  19. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Peter,
    Over je bakstalies. Ik heb op mijn Victory alle talies voorzien van een haak. Ik kan ze dus loshaken en andersom zetten.
    Als jij ook haken hebt zou je alleen de talies los hoeven te maken en nieuwe talies maken met een haak.
    Ook als je één enkelgats blok vervangt door een tweegats is de trekrichting ook verandert.
    Als je wil heb ik nog wel 10 haken voor je.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Jan, bij een onbeladen Sovereign ligt de waterlijn 5 Ft onder de onderste geschutpoort, en bij een beladen ( alle geschut + bemanning en voorraden voor een halfjaar, ligt de waterlijn op 1 Ft onder de geschutspoorten, dus 1,5 m. en 30 cm onder de poorten.
    Dan zouden er dus best nog wel een paar treden bij geplaatst kunnen worden.
    Bedankt voor je opmerkingen
     

Deel Deze Pagina