Sovereign off the Seas door Peter

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Pingu57, 21 dec 2014.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Bedankt Timber,

    Hans dat klopt, want zo wordt het hem niet
     
  2. Boris

    Boris

    Lid geworden:
    29 apr 2016
    Berichten:
    93
    Locatie:
    St. Hubert
    Peter, als je aan het knopen van het want begint kan ik je het volgende aanraden.
    Een tijdje geleden heb ik bij www.gk-modellbau.de een "wantenknüpfrahmen" gekocht. Omdat er op de SOTS aardig want wanten te knopen zijn heb het hulpmiddel eens geprobeerd. Het is een uitkomst, je zit niet meer boven je macht te werken en je hebt een beter overzicht. Ik sluit een paar foto's bij.
    want 1.jpg want 2.jpg
     
  3. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Boris, hoe maak je dan het wand aan de bovenzijde van de mast vast? Dat moet je dan toch knopen, en dat lijkt me een behoorlijke bundel touw te worden.
     
  4. Boris

    Boris

    Lid geworden:
    29 apr 2016
    Berichten:
    93
    Locatie:
    St. Hubert
    Geheel volgens de BB. Een slag om de mast en een woeling om de zaak vast te zetten. Bij de Victory werd dat op dezelfde manier gedaan.
    In de BB worden eerst de hoofdtouwen bevestigd daarna de weeflijnen. Het koste me nu ongeveer een uurtje om de weeflijnen te bevestigen.
     
  5. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Ziet er netjes uit.
     
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    @ boris Ziet er leuk uit, maar ik ben van plan om het want per paar naar beneden te voeren, dat scheelt een hele hoop knopen vlak onder de mars namelijk, waar Hans ook op doelt denk ik. Maar bedankt voor de tip.
    Als het op mijn maniertje niet echt lukt, kan ik dat altijd nog proberen.

    @ Johan, Dank je wel Johan, ben je al begonnen aan je schip?
     
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Iedereen veel plezier gewenst in museum de Delft trouwens.
    Ik heb helaas af moeten zeggen, ik loop vreselijk te krakkemikken met allerhande rotkwaaltjes
     
  8. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    beterschap peter.
     
  9. Boris

    Boris

    Lid geworden:
    29 apr 2016
    Berichten:
    93
    Locatie:
    St. Hubert
    beterschap, Peter.
     
  10. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Nee, ik ben nog met de mayflower bezig. Deze is bijna klaar.. Nog 1 zeil te gaan met wat draaden..

    Le soleil heb ik besteld.. Deze was helaas niet op voorraad.. Moet vanuit italie komen nu.. Levertijd was drie weken, waarvan 1 week voorbij nu...
     
    Puntus vindt dit leuk.
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Timber en Boris dank je wel.

    Johan veel succes
     
    Wooden Shipbuilder vindt dit leuk.
  12. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Hoi Peter, Had een tijdje niet bij je gekeken maar er zijn weer mooie vorderingen zichtbaar bij je.Wordt mooi zo!
     
  13. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hoi Hans, ja ze wordt mooi nu ze begint te groeien in de hoogte.
    Nog een paar ( langdradige) klusjes, en dan kan ik naar het touwwerk.
     
  14. Wooden Shipbuilder

    Wooden Shipbuilder

    Lid geworden:
    1 mei 2017
    Berichten:
    399
    Locatie:
    .
    Thanks!
     
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Het gaat momenteel maar langzaam bij mij, maar de eerste schietbuizen hebben hun broeking gekregen, met een mooi haakje eraan.
    Het oogje van de Engelse haakjes was te klein voor het touw, dus heb ik er een ring tussen geplaatst.
    Volgende week worden ze op het schip geplaatst, ( Als de vingers mee willen werken).


    Omdat ik het idee had dat de haakjes uit Duitsland niet meer zouden komen, heb ik de gebruikte haakjes in Engeland besteld, maar donderdag lag er toch een pakketje in de bus.
    Nu heb ik in elk geval genoeg haakjes.:rolleyes:

     
    pietsan vindt dit leuk.
  16. pimboly

    pimboly

    Lid geworden:
    9 feb 2013
    Berichten:
    291
    Locatie:
    eernegem belgie
    Waar heb je die besteld,ziet er zeer mooi uit zo.
     
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Het heeft even geduurd, maar ik heb weer 10 kanonnen geplaatst.
    Omdat ik aan de andere kanonnen gemerkt heb dat je ze vrij vlot los tikt, heb ik bij deze 10 een spijkertje door het rolpaard geboord, en ze zo vast gezet.
    Ook ben ik door alle delen heen geweest om de posities van de korvijnagels in de relings te bepalen, en die heb ik er ook allemaal in geboord.
    Alle oogbouten die straks nodig zijn voor het staand en lopend want heb ik er trouwens ook ingeboord, en geplaatst. Straks hooguit nog eens een verdwaalde die ik gemist heb.



     
    JanZMC, robertnl100 en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Je schiet al lekker op Peter, ik denk niet dat ik je nog ga inhalen.
    Jou Sovereign zal er heel anders uitzien dan die van mij, ik gebruik veel minder kleur, ik overweeg zelfs om alle ornamenten goud te schilderen omdat ik al die kleurtjes niet zo mooi vind. Dat is heel persoonlijk hoor, ik vind jou schip er ook fantastisch uitzien. Dikke complimenten van mijn kant, vooral omdat dit je eerste model is.:thumbsup:
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Bedankt voor het compliment Piet, en of je mij wel of niet inhaalt?? dat weet ik zo net nog niet.
    Maar ik ben wel heel benieuwd hoe jouw Sovereign er straks uit ziet als alles goudkleurig is. Ik blijf je met volle aandacht volgen, trouwens, hoe is het met je rug? ben je af en toe al even bezig aan de Sovereign??
     
  20. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De kleuren, o.a. het goud voor de ornamenten en het frans blauw is geïnspireerd van het Sergal model en is wat subtieler dan al de kleurtjes die DeA. gebruikt, kwestie van smaak. Met de rug gaat het nog steeds iedere dag een stukje beter en heb nu nauwelijks pijn meer. Ik merk het direct als ik te veel doe en dan gaat de rem er op! Vorige week zijn er opnieuw foto's gemaakt tijdens de laatste controle in Brugge en alles zag er goed uit. Ik moet nu pas weer over één jaar terug op controle.
    Ik ben nu zo af en toe bezig met mijn model, ong. een uurtje per dag en dat gaat goed. Bezig met de galerijen aan bakboord, die nu bijna klaar zijn, tenminste net zover als de stuurboord kant. Dus dat gaat wel lekker zo. Het complete herstel van de operatie duurt gemiddeld zo'n drie tot vier maanden, dus ik ben zo'n beetje op de helft. Daarna zal ik wel weer kunnen bouwen zoals voorheen. Ik schat zelf in dat ik toch nog wel ruim twee jaar werk heb aan dit model, kan ook wel sneller, maar omdat ik dit model zo goed als zeker zelf ga houden maak ik er wat extra werk van. Dus misschien nog wel drie jaar voordat ze helemaal af is. Het optuigen van dit soort modellen is ook een heleboel werk wat je zeker niet moet onderschatten. Is ook nog een hele uitzoekerij omdat DeA. hier en daar wel een steekje laat vallen. Maar tuigage is helemaal mijn ding, dus dat komt helemaal goed.

    Ik zie dat je alleen broekings hebt gebruikt voor je kanonnen op de dekjes, daar zit ik zelf ook aan te denken omdat er niet veel ruimte is, maar dat is voorlopig nog niet aan de orde, dus dat beslis ik tegen de tijd dat ik er aan toe ben.
     

Deel Deze Pagina