Sovereign off the Seas door Peter

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Pingu57, 21 dec 2014.

  1. robertnl100

    robertnl100

    Lid geworden:
    3 jan 2009
    Berichten:
    1.365
    Locatie:
    Twente
    Ziet er mooi uit Peter.
     
  2. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    indrukwekkend mooi
     
  3. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Naar alle waarschijnlijkheid zijn deze gaten voor de pardoens. Dit is het staande wand wat vanaf de tweede mars en de hoogste zaling naar achter naar beneden gaat.
    Volgende foto's komen uit Zu Mondfeld.
    IMAG2130.jpg
    IMAG2132.jpg IMAG2133.jpg
     
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik ben nog lang niet zover natuurlijk Peter, maar in de gaatjes komt een ring met een twee-schijfs blok van 4- of 5 mm. Deze blokken zijn voor de zijtakels. (onder de tekst een tekening met de takels 1, 2 en 3) De takels komen aan de buiten kant van het want!! Dus geen pardoens zoals hierboven beschreven door Hans, de masten zelf hebben geen pardoens die vind je aan de stengen van de mast. o.a. Op bladzijde 270 en 271 van het boek "historische scheepsmodellen" van Mondfeld kun je hier het e.e.a. over nalezen.

    Op de foto's hierboven, in je eigen post, met name de 3e en de 4e foto die tonen de kanonslopen, tussen de beelden. Die heb je goudkleurig gemaakt, hetgeen niet correct is, deze dienen net als al je andere kanonslopen zwart te zijn. Ik denk niet dat het goud lang stand zou houden indien ze werden afgevuurd.
    ( als het je eigen inbreng is omdat je het gewoon mooier vind, dan vergeet je deze tekst maar....:rolleyes:)
    JPG_2619_1785_bewerkt-1.jpg
    nr. 7 op de tekening is een stagtakel, die maak ik over het algemeen ook, in het boek staat hoe het moet.
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2017
    Jaques vindt dit leuk.
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Robert en Timber, bedankt voor het compliment

    Hans en Piet, hartstikke bedankt voor jullie inbreng, ik ga beide artikelen eens even goed doornemen en vergelijken met de bouwbeschrijving.
    Daarna kom ik hierop terug, maar het artikel van Piet komt er zo te zien wel het dichtste bij, want dit is exact de hoeveelheid gaten die erin zitten.

    Piet, die kanonslopen stammen nog uit de tijd dat ik de bb. eigenlijk blindelings volgde wat betreft kleuren en dergelijke, maar je hebt volkomen gelijk, en ik ga dat proberen te corrigeren,.:oops: want het is niet omdat ik het mooier vind, het moet wel een klein beetje naar de realiteit van toen neigen.:)
     
    Jaques vindt dit leuk.
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De buitenste ring kun je goudkleurig laten en de vuurmond van het kanon zwart, lijkt mij realistischer......
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  7. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik heb bij de 1e bouwbeschrijving een poster gekregen van de Sovereign, ik neem aan dat jij die ook hebt?? Daar is overduidelijk op te zien dat het hier om de zijtakels gaat, daar ze ter hoogte van de marsen om of aan de masttop zijn bevestigd, daarom kunnen het geen pardoens zijn omdat zoals ik al liet weten; de masten zelf geen pardoens hebben. Dus voor mij is er hier geen enkele twijfel.
    IMG_7610_bewerkt-3.jpg
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2017
    Jaques en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  8. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Nee, het is inderdaad niet voor de pardoens. Deze gaan op bovenstaande poster naar de binnenkant van de verschansing lijkt het wel. Klopt dat, Piet?
     
  9. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dat weet ik niet Hans, het is natuurlijk een schip uit de 17e eeuw en zou het zomaar kunnen.
    Volgens het boekje van DeA. komen er pardoens aan dek te staan en enkele op de verschansing, of dit allemaal correct is moet ik nog uitzoeken. (komen we nog op terug).
     
  10. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Je hebt volkomen gelijk Piet, de poster bewijst het :beer:
    Ik ga mij hier dit weekend eens verder in verdiepen.
     
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Met de stuurboord rust van de grote mast bezig geweest.
    De plaats van de jufferblokken heb ik wat verplaatst t.o.v. wat Agostini graag wou hebben, en nu zouden de meeste kanonnen kunnen schieten zonder het staande want aan gort te schieten.
    De verdeling zou iets mooier kunnen als de rust een centimetertje groter was geweest, maar ik geloof dat het er wel mee door kan.
    Voor elk van de drie kanons heb ik een foto gemaakt.



     
    ThVo, Jaques en Hoosterw vinden dit leuk.
  12. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik heb trouwens de bouwbeschrijving nog helemaal door gesneupt op zoek naar de zijtakels, maar ik heb niks maar dan ook niks meer gevonden .
    Nou zit ik er over na te denken om dat deel dan uit het boek van zu Mondfeld te halen en zo te maken, maar dat weet ik nog niet, eerst maar eens zien hoe het gaat.
     
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het kan nooit kwaad om bij twijfel één of ander boek over dit onderwerp te raadplegen, Peter. De boekjes van Dea. zijn vaak niet helemaal duidelijk wat het optuigen betreft dus het één en ander opzoeken kan geen kwaad.
    Je juffers heb je toch behoorlijk goed gekregen, zie ik op je foto's.
     
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat klopt Piet, dat viel nog wel een beetje mee, alleen achteraf de halve gaatjes die Agostini heeft gemaakt even dicht plamuren met wat laminaatvuller.
    En inderdaad wat boekjes doorsneupen, ook nog leuk tijdverdrijf, en je leert er wat van.
     
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    De afgelopen weken niet veel tijd gehad om te bouwen, maar nog wel even met de rusten bezig geweest.
    De bezaansrusten gaven geen problemen, maar de fokkerust is toch nog een heel ander verhaal.
    Agostini heeft hier wel wat een verdeling in de jufferblokken gemaakt, maar dat was mij nog niet helemaal naar de zin.
    Ik heb de rust eerst een stukje verder naar voren gezet, de de juffers ter hoogte van de kanons nog een beetje meer ruimte gegeven.



    Zoals je ziet zou het voorste kanon best nog een beetje ruimte mogen krijg, dat spant er nog een beetje om.
    Ik denk erover om dat ook nog te gaan doen.
    maar het touwwerk bij de handrail langs, dat was nog weer een heel punt. Om de touwen vrij te laten lopen, moest de rust aan de voorkant ongeveer 7 millimeter naar buiten toe, wat ik veel te veel vond.
    Ik heb eerst in de mars een afgerond stukje hout gezet, ( wat er volgens mij ook in hoord ), en ik heb de railing wat smaller gemaakt.


    Verder heb ik de rust ongeveer 3,5 mm. breder gemaakt aan de voorkant


    En nu loopt het voorste touw net vrij van de railing.


    Nu de bakboords zijde nog, en daarna de ogen voor de takels eraan maken.
     
    Marc w, Jaques en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  16. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Leuk om te lezen dat je wat eigen initiatief doorvoert, de half ronde houtjes zoals je het noemt, heten 'kalven' en zijn tegen het slijten van de hoofdtouwen die om de masttop worden gelegd.
     
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Aangezien ik momenteel niet heel veel tijd heb om te knutselen, en dat kleine griezelspul mij nog niet heel snel uit de vingers komt, is er niet heel veel vooruitgang.
    Ik had wat materiaal in Engeland besteld om iets voor de takels te maken op de rusten, en dat is van de week binnengekomen, dus daar ga ik binnenkort weer mee verder.
    Intussen ben ik met wat blokken begonnen om aan de marsen te zetten. Daar heb ik nu een aantal van klaar, en die heb ik op de marsen geplaatst.
    Omdat de marsen toch op de tafel lagen, heb ik die oren onder de mars er ook opgezet, en dit is het resultaat. De kalven die erin horen komen er de volgende keer in, nu eerst even drogen.
    Mocht ik de benamingen niet goed hebben, dan wordt ik graag even gecorrigeerd. ;)

     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2017
    Marc w, Hans Groenenberg en Hoosterw vinden dit leuk.
  18. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Afgelopen 2 week ben ik met de blokken bezig geweest die aan de marsen moesten komen, en dat is nu bijna klaar.
    alleen nog wat blokken voor de mars van de boegspriet, want daar had ik niet genoeg voor.
    Ik ben ook niet gecorrigeerd wat betreft de namen van de marsen, dus dat systeem hou ik maar aan.
    Alle kalven zijn ook geplaatst, dus nu nog de beits wat bijwerken, en dan zijn dezen er klaar voor.:)


     
    Marc w en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  19. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    mooi gemaakt peter
     
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dank je wel Timber
     

Deel Deze Pagina