Sovereign off the Seas door Peter

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Pingu57, 21 dec 2014.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik heb een vraag voor de kenners in dit forum.
    De blinde steng zou volgens de bouwbeschrijving een graad of 3 achterover hellen, maar in de boeken die ik heb zie ik ze eigenlijk allemaal zuiver verticaal staan.
    Wat is nu de juiste manier om de blinde steng ( met zijn bijbehorende mars ) te plaatsen??
    Verticaal of onder een hoek, zoals de bouwbeschrijving zegt???

     
    TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  2. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dat is inderdaad een vraag voor de kenners Peter. Ik vindt wat je maakt prachtig mooi.
     
  3. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De blinde steng stond verticaal of iets achterover, tot maximaal 5 graden, dus de 3 graden zoals DeA. het voorstelt in de bouwbeschrijving is goed.

    (ik heb dit nog even nagekeken, o.a. op bladzijde 218 in het boek van Mondfeld kun je dit vinden)
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  4. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hans, bedankt voor het compliment,

    Piet, hartstikke bedankt, dit had ik niet gevonden, ik eens meten of dit niet over de 5 graden heen gaat.
     
  5. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.207
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Zo te zien op je foto staat de blinde mast wel goed hoor, op mijn model staat ze ook iets achterover, misschien iets minder, maar dat mag geen naam hebben;)
    JPG_2925_1960_bewerkt-1.jpg Ik heb de blindemast naast de deurpost gezet, die is behoorlijk recht (verticaal), zodat je kan zien dat ze ook op mijn model een lichte hoek naar achteren maakt.

    p.s. De mars moet wel horizontaal staan (gelijk met de waterlijn)!
     
    Laatst bewerkt: 19 nov 2017
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Okee, bedankt voor de aanvulling Piet, dan zit ik er nog niet zo heel ver naast dus, alleen de mars horizontaal zien te krijgen
     
  8. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Afgelopen 2 weken ben ik hap snap met de Sovereign bezig geweest, en wel met de boegspriet.
    Aangezien de hoek van de blinde steng mij niet beviel, heb ik die rechterop gezet, die staat nu op 5 graden achterover, en de mars staat nu horizontaal.
    Nu de oogbouten en de blokken er nog aan, en over het hele schip heen de beits op de masten bijwerken, want daar zitten nu overal wel wat beschadigingen op.


    Zo staat het schip er nu bij, de masten staan altijd nog dry-fit, na het bijwerken kan ik weer verder met de rusten, om daarna de masten permanent te plaatsen


     
    ThVo, Marc w, TIMBERWOLF en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. Ton1937

    Ton1937

    Lid geworden:
    27 jan 2013
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Lelystad
    Het ziet er weer mooi uit Peter.
    Dat lukt niet meer zo goed de oogjes laten me
    steeds meer in de steek
    gr Ton.
     
  10. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Bedankt voor het compliment Ton, ik hoop dat ik de kwaliteit van jouw Wappen von Hamburg ook in mijn Sovereign kan krijgen.
    Ben je nog met de Prins Willem begonnen??
     
  11. Ton1937

    Ton1937

    Lid geworden:
    27 jan 2013
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Lelystad
    Wel Peter daar ben ik inderdaad aan begonnen, maar ik ergerde mij steeds meer
    aan de Friesland. Daar was erg veel aan stuk gegaan, dus eerst maar een
    een renovatie gepland. Nog even geduld.
    gr Ton.
     
    Pingu57 en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  12. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hartstikke leuk Ton.
    Ik wacht rustig af, wel jammer dat je Friesland stuk is gegaan. Ik wacht op je foto's.
     
  13. Ton1937

    Ton1937

    Lid geworden:
    27 jan 2013
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Lelystad
    Wel mijn zoon heeft net een nieuw topic gemaakt ben ik erg blij mee.
    Staat gewoon onder m'n kano.
    gr Ton
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Zo, de boegspriet is er nu klaar voor.
    De mars heb ik net vastgeplakt, de blokken en oogbouten zitten aan de blinde steng en zijn bijbehorende vlaggesteng.
    De boegspriet heb ik iets verlengt, om de mars wat steun te geven, is er ook gelijk steun voor de blinde steng, en omdat ik de mars toen nog wat losjes vond zitten heb ik het gat in de mars iets kleiner gemaakt, zodat de blinde steng ook nog wat steun geeft aan de mars.


    En voor de foto ook nog even de barkas op het dek gezet, dan is het net echt.:):)


    Nu moet ik alleen het trapje naar de luizenplecht repareren, want die is gesneuveld op een gegeven moment bij het terugplaatsen van de boegspriet.:hammer:
     
    pietsan, TIMBERWOLF en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Nog even een foto voor het einde van het jaar, zo staat de Sovereign er nu bij.
    De mastdelen die je ziet zijn aan elkaar bevestigd, alleen de masten zelf staan nog los in het schip.
    Ik weet ook nog niet of ik ze vast zal plakken, het staande want houdt ze immers al vast

    .
    Iedereen het komende jaar veel bouwplezier gewenst.
     
    Marc w, ThVo, TIMBERWOLF en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Zojuist ben ik verder gegaan met de fokkerusten, en daar blijkt geen zege op te rusten.
    Ik zette er een vijltje tegen aan om een half gaatje te vijlen, en toen floepte er een hele laag van het triplex af. nou weet ik wel dat je die er weer op kunt plakken, maar aangezien ik hem ook al breder gemaakt had, en ik vind de jufferblokken erg dicht op elkaar zitten, heb ik besloten om een stukje berkentriplex te bestellen, en ze opnieuw te maken, maar dan 1 of 2 centimeter langer, zodat ik wat meer ruimte heb voor de jufferblokken.
     
    Marc w en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  17. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.280
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Jammer dat het opnieuw moet , maar het word er alleen beter en mooier van daar ben ik nu al zeker van.
     
  18. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat klopt Marc, dat is jammer, maar geen man overboord, gewoon doorknutselen.

    Maar nu heb ik weer wat anders, ik was bezig om de kettingen die aan de jufferblokken zitten, aan de scheepswand te bevestigen, breken die kettingen zomaar doormidden.
    En dat zonder dat er al spanning op stond. En waar er een gaat, vertrouw ik de rest ook niet meer zo.
    Misschien dat ik niet goed genoeg gespoeld heb na het zwarten, Joost zal het misschien weten, maar ik weet niet hoe het kan.
    Nu ben ik bezig om zelf wat nieuwe puttingijzers te maken, maar hier wil ik jullie mening graag over weten, voor dat ik door ga modderen, want dit is aardig bewerkelijk om te maken.
    Ik heb hier messingdraad van 0,5 mm voor gebruikt, daar waren die kettingen ook van gemaakt, maar ik vind het persoonlijk nog wat iel aandoen.

    Graag jullie mening :rolleyes::rolleyes:

     
  19. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.298
    Locatie:
    Hillegom
    Maten lijken me redelijk. Ruim 1mm dik? Met 1: 80 is dat een 8 cm dikke staaf.
    Probeer de stukken tussen de oogjes vlak te vijlen.
     
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.196
    Locatie:
    Leeuwarden
    De volgende ga ik proberen wat netter te maken Jan, bedankt
     

Deel Deze Pagina