Sovereign off the Seas door Peter

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Pingu57, 21 dec 2014.

  1. cees050

    cees050

    Lid geworden:
    16 mrt 2016
    Berichten:
    749
    Locatie:
    kop van drenthe
    Peter,
    Wat ik doe is met inkt van een Edding permanent marker de ijzers zwart te maken deze inkt kan ook in een potje gekocht worden. Bevalt mij erg goed en je krijgt niet een dikke verflaag
    groetjes Cees
     
  2. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    bedankt voor de tip Cees:)
     
  3. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    zou volgens mij straf zijn dat de ketting door het zwarten gaat breken. meer kans dat de ketting van zwak materiaal is vervaardigd,
    gewoon een idee: misschien moet je de draad tussen de oogjes gewoon eens torderen en niet solderen. wat geeft dat visueel?
    vgr Marc
     
  4. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Marc, dat geeft een rommeltje, het draad is 0,5 dik, het puttingijzer is 21 mm. lang, en het korte stukje tussen de oogjes is 6 mm. Dat is een heel klierderij om dat te torderen, dat krijg je niet netjes, zelfs niet een klein beetje. Heb het net namelijk geprobeerd. :eek::eek:

    Maar ik heb de puttingijzers voor de grote rust nu ongeveer klaar, het zwarten van de ijzertjes moet nog wat bijgewerkt worden, maar het lijkt op de foto slechter dan het is.
    Veel strakker krijg ik ze ook niet, of ik zou wat zwaarder materiaal moeten gaan gebruiken, en dat wil ik eigenlijk niet.
    De volgende stap is om ze op het schip te zetten, en als dat nergens op lijkt, ga ik of nieuwe ketting kopen, of echte puttingijzers. Maar ik hoop dat dit ergens op lijkt op het schip

     
    Jaques vindt dit leuk.
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Allereerst , Iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar.

    Vandaag geprobeerd om de puttingijzers onder de grote rust aan te brengen, ze zijn gezwart met de edding viltstift, maar dat moet straks nog een keer bijgewerkt worden als de spijkers geplakt zijn.


    Ik vind het er helemaal niet slecht uitzien, hoewel ze misschien nog wel iets langer hadden kunnen zijn.
    Ik vind het zelfs mooier als met die kettingen die Agostini bedacht had.
    Uw mening ( positief of negatief ) is heel welkom in deze

     
  6. janzwart

    janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 okt 2011
    Berichten:
    2.299
    Locatie:
    Hillegom
    Heb je erop gelet dat ze in de zelfde helling en in het verlengde staan als de wanttouwen naar onderkant van de mars?
     
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Jazeker Jan, ze staan allemaal ongeveer in dezelfde helling naar de rust toe, maar er zijn 2 die niet helemaal in het verlengde van het want staan, om een kanon te ontwijken.
     
  8. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik heb net wat in de boeken gesnuffeld, en in tegenstelling tot wat ik in sommige forums gezien heb, horen de puttingijzers toch echt wel in het verlengde van het wanttouw, dus die 2 die dat bij mij niet zijn, ga ik nog proberen te veranderen
     
  9. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ziet er goed uit Peter, maar zoals je zelf al schrijft, wel een tikkie aan de korte kant.
     
  10. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat klopt Piet, bij de volgende rusten maak ik ze wat langer, want ik vind ze zelf ook wat te kort
     
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ik heb niet veel vooruitgang, want door narigheid met meneer mijn werkgever heb ik de rust niet om met de Sovereign bezig te zijn, maar ik heb dan toch iets gedaan.
    De puttingijzers zitten vast, allemaal in de goede richting, en de eerste drie jufferblokken zijn geplaatst. ( bedankt voor de tip op je website Piet )
    Ik hoop dat het ergens op lijkt.

     
    ThVo, Hans Groenenberg, paulbo en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.209
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het lijkt wel degelijk ergens op en je bent baas op je eigen schip Peter, dus als je er tevreden mee bent dan is het gewoon OK. Als advies zou ik je nog mee kunnen geven om het touw van de juffers mee te schilderen met de ijzers en voor het schilderen insmeren met wat houtlijm (niet te veel), dan word het een beetje één geheel en valt het verschil in messing en touw niet meer op.
     
    paulbo vindt dit leuk.
  13. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Bedankt voor de tip Piet, dat ga ik doen.
    En ik weet dat ik de kapitein ben, maar als ik iets maak wat nergens op lijkt, of wat voor verbetering vatbaar is, dan hoor ik dat ook graag :D:D
     
    Doc. J vindt dit leuk.
  14. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Ik zit je verslag weer even rustig bij te lezen. Je maakt er een mooi schip van Peter. Je mag trots zijn op het resultaat :thumbsup:
     
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dank je wel Rob, ik ben ook apetrots dat ik zover gekomen ben.:yes:
    Ik hoop binnenkort weer verder te gaan met de Sovereign
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    pietsan en *Hans* vinden dit leuk.
  17. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Wat Sephton schrijft klopt gewoon hoor. Aan de helmstok (tiller) zaten twee blokken met touwwerk naar de zijdes van het schip, precies als bij elk ander groot schip. De kolderstok ontbrak alleen, dus men moest met deze touwen het roer omtrekken. Uit deze manier van het roer bedienen is later de combinatie met stuurwiel ontstaan.

    Dit vind ik overigens ook leuke dingen om te lezen, net als wat Piet schrijft :)
     
  18. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hans, dit is ook een heel leuk boekje, ik heb intussen verscheidene boekjes gelezen, en de Sovereign wordt overal slechts heel zijdelings en summier wat over gezegd,
    maar deze gaat eigenlijk alleen over de Sovereign, met een hoop wetenswaardigheden. Ook over de makers ervan.
    Dit lijkt mij trouwens nog wel een omslachtige manier om het roer te bedienen, het lijkt mij dat er zo veel meer personeel nodig is voor de bediening.
     
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.197
    Locatie:
    Leeuwarden
    Vandaag voor eerst in maanden weer zin én tijd gehad om even een paar uurtjes met de Sovereign bezig te zijn, mag ik verdorie geen foto's meer up-loaden.
     
  20. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Voor 17,50 per jaar ben je vriend van het forum en kun je enorm veel meer uploaden.
     

Deel Deze Pagina