Sovereign off the Seas door Peter

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Pingu57, 21 dec 2014.

  1. Ton1937

    Ton1937

    Lid geworden:
    27 jan 2013
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Lelystad
    zeer fraai geworden, m'n gelukwensen voor het resultaat.
    gr Ton.
     
  2. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Bedankt voor de complimenten mannen, ik begin bijna te blozen intussen.:)
     
  3. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Vanmiddag ben ik met de zijtakels van de bezaanmast bezig geweest, even als vingeroefening, omdat ik nog geen er nog geen flauw benul van heb hoe dit allemaal te knopen is.
    In de diverse stadia heb ik eerst het touw voor de Burton Pendel gemaakt, met de blokken die er aan komen te zitten.


    De geoefende boot knutselaar zal hier natuurlijk meteen zeggen, He je hebt aan elk blok een oog gemaakt om het lasttouw aan te bevestigen, en dan moet ik zeggen, Ja, maar ik heb ze er ook zo snel mogelijk weer van afgeknipt, om te corrigeren.
    Foutje, bedankt.
    De volgende stap was om de takel te monteren,


    En tot slot aan het schip gehangen, waarbij ik meteen ontdekte dat ik meer korvijnagels nodig zal zijn, want dat losse touw gaat heen en weer slaan als een gek, als de wind aantrekt.
    Nou waait het in mijn kast niet heel hard, maar ik zet er toch een korvijnagel bij om ze vast te zetten.
    Het resultaat zie je hieronder, waarbij ik moet zeggen dat ik hem er ook weer vanaf haal, want het lasttouw aan stuurboordzijde is te kort geworden. (klein meetfoutje)

     
    Rob2 en Jaques vinden dit leuk.
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Goed bezig Peter en foutjes maken is uiteraard géén enkel probleem daar leer je vaak het meest van. Ik zou je wel dringend willen adviseren om deze takels in een later stadium te zetten omdat je anders problemen gaat krijgen met de hoofdtouwen en weeflijnen van het want daar de zijtakels behoorlijk in de weg gaan zitten. M.a.w. eerst de hoofdtouwen, dan de weeflijntjes, dan het puttingwant met weeflijntjes en dan pas de zijtakels !!! De zijtakel voor de bezaan/kruismast komt straks tussen het 2e en 3e hoofdtouw op de kruis/bezaanrust en loopt aan de buitenkant van het want en de hanger van de takel gaat door het puttingwant naar de masttop. Dus de juiste volgorde van tuigen is hier best wel belangrijk.
     
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    He , bedankt voor de tip Piet, ik had namelijk het idee dat hij aan de binnenkant bleef, omdat Mondfeld in zijn boek zegt dat dit de eerste touwen zijn op de mars, en daarna pas de hoofdtouwen.
    Heb jij er een voorbeeld van waar de hanger door het puttingwant heen gaat?
     
  6. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    De 'hangers', zijn in feite vaste geklede hennep- of (later) staaldraadtouwen met aan beide einden een oog die vóór het overleggen van het onderwant om de masttop gelegd worden en dus inderdaad eerst om de top en onder de hoofdtouwen liggen. (niet op de mars zoals je hierboven schrijft, maar om de masttop). Over het algemeen heeft de kruismast 2 hangers, 1 aan BB en 1 aan SB. De grote mast en fokkemast hadden beide 4 hangers. De hangers zijn dus in feite vaste onderdelen van iedere ondermast. (de hangers zijn normaal gezien van de zelfde dikte (diameter) als de hoofdtouwen van het want)
    Aan de onderkant van de hangers zit een oog met kous voor het inpikken van een talie. (in dit geval de 'zijtakels') De zijtakels of talies werden onder meer gebruikt;
    - als borgwant om bij zwaar weer het hoofdwant te ontlasten,
    - als tijdelijke vervanging voor een gebroken stag ( ze worden dan naar de boeg toe vast gezet),
    - voor het hijsen van zware lasten of het aan dek zetten van bijboten (sloepen).
    De constructie van de hangers komt overeen met die van de wanten. Gaan er twee hangers naar dezelfde zijde van het schip, dan word ongeveer in het midden van de hanger een oog gebindseld, net als bij het dubbelwant, waarna het oog om de masttop word gelegd. Is er sprake van één hanger, dan gaat men te werk net als bij een enkelwant, de beide touwen worden dan verbonden door een plat bindsel of een contrasplits.
    In dit geval, dus op de Sovereign worden er dus zijtakels aan de hangers bevestigd middels een vioolblok aan het oog (kous) van de hanger, waarna de takels met de onderblokken aan de rusten worden gezet.

    Wat je vraag betreft waar de hanger door het puttingwant gaat, dat kun je pas bepalen als het want en puttingwant gezet zijn en je de talie gaat aanspannen, de hanger mag dan niet tegen het puttingwant schavielen. Al deze zaken komen vanzelf voorbij in mijn verslag indien het niet duidelijk is. Feit is; dat je de takels pas moet bevestigen als de wanten (hoofdtouwen en weeflijnen + puttingwant) gezet zijn.

    Als je de bijgeleverde poster van de Sovereign (nog) hebt, kun je daarop goed zien dat de takels aan de buitenkant van het hoofdwant lopen en dus niet aan de binnenkant zoals jij dacht want in dat geval zou je de takels niet kunnen gebruiken om bijvoorbeeld lasten aan boord te hijsen enz....
     
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Bedankt voor je toelichting Piet, ik haal ze weer los, en laat ze rustig hangen tot de tijd daar is.:)
    :)
     
    pietsan vindt dit leuk.
  8. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Vandaag mijn eerste wanttouwen aan het schip geknoopt, en dat heb ik op de Agostini manier gedaan, maar ik ben nog niet wild van mijn knoopwerk.
    Ik weet dat het touw van de talrepen nog wel iets camoufleert, maar het kan zo maar zijn dat de schaar erin gaat, en dat ik een andere manier ga proberen, want dit is prutserij.:mad::mad:

     
  9. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ja Peter, dat zijn van die dingen daar moet je even je weg in zien te vinden, je kan wel eerst een paar keer oefenen op je werktafel, voor je de hoofdtouwen definitief aan de juffers zet. En hou er ook rekening mee dat je om en om werkt, dus 2 aan SB, dan 2 aan BB enz. anders heb je een redelijke kans dat je de mast naar één kant gaat trekken! En zodoende komen je touwen ook beter om de masttop te liggen.
     
  10. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hoi Piet, ja ik ben inderdaad eerst even wat oefening nodig voor ik hiermee verder ga.
    Ik had ze trouwens wel al om en om liggen. Het paar aan stuurboord viel echter weg op de foto
     
  11. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik had het al gezien op de vergrote foto. Ik zou je graag willen uitleggen hoe je dit het beste kunt aanpakken, maar ik weet niet goed hoe...? Friesland en Zeeuws-Vlaanderen liggen nogal een eindje uit elkaar. Ik zal je mijn telefoonnummer sturen middels een PB, dan kan je ook eens bellen als je ergens mee vast loopt, want ik kan me goed voorstellen dat zo'n boot optuigen als de Sovereign niet makkelijk gaat worden als je niet of nauwelijks ervaring hebt op dit gebied.
     
  12. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Bedankt Piet, ik zal eerst eens door de boeken heen om te kijken hoe het officieel zou moeten, en dan zie ik weer verder.
     
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Het gaat vast wel goed komen hoor Peter, als je nagaat hoe ver je al bent gekomen met dit absoluut niet eenvoudige model, dan maak ik me niet al te veel zorgen;)
     
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat is iets Piet, daar heb je volkomen gelijk in.
    Ik moet me nu alleen in gaan lezen op een ander soort vaardigheid, en die moet ik me nu eerst eigen maken.
     
  15. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    De temperatuur was weer eens iets lager, dus ik kon weer eens lekker knutselen aan de Sovereign.
    Het want van de kruismast zit er op, en de talrepen zijn ingeschoren, alleen die haal ik nog een keer los, want de jufferblokken zijn bij het inscheren gedraaid, en ik vindt dat nog niet zo mooi.
    Uiteraard krijg je dat pas in de gaten als de foto vergroot wordt, maar toch.
    Ik zag ook dat de bovenste jufferblokken toch nog niet allemaal op de zelfde hoogte liggen, maar dat laat ik eerst zo.
    Misschien dat e schaar er nog wel eens ingaat als ik er wat meer vaardigheid in heb gekregen :confused::rolleyes:

     
    TIMBERWOLF, pietsan, Jaques en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    TIMBERWOLF en Jaques vinden dit leuk.
  17. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Ziet er gelikt uit Peter
     
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.212
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Ik heb bewondering voor je doorzettingsvermogen Peter, een paar missers en dan toch uiteindelijk een goed resultaat:thumbsup:. Ik heb al eerder vermeld dat de Sovereign meer een model is voor de wat meer ervaren modelbouwer, hetgeen ook wel blijkt uit de velen die er aan begonnen zijn en allemaal hebben afgehaakt. Jij gaat echter stug door en ik begin nu ook te geloven dat je haar helemaal gaat afbouwen ondanks de legio problemen die je al bent tegengekomen en nog zal tegenkomen. Respect!!!
     
    Jaques, Pingu57 en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  19. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Mooi gesc
    Mooi geschreven en inderdaad.
     
    Jaques, Pingu57 en pietsan vinden dit leuk.
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Jaques, bedankt voor het compliment.

    Piet en Hans, hartstikke bedankt voor deze mooie maar ook wijze woorden.
    Ik moet zeggen, jullie hebben volkomen gelijk, dit is niet echt een schip om mee te beginnen, maar nu wil ik inderdaad door tot zij af is, ook al zal dat echt niet snel gaan.:)
     
    Jaques vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina