Sovereign off the Seas door Peter

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Pingu57, 21 dec 2014.

  1. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Vandaag nog even lekker aan het knutselen geweest, de bezaanstag zit er op, en de eerste stagtakel is ook geplaatst.
    Een iets andere uitvoering als die Pietsan gemaakt heeft, maar wel een uit het boek van Mondfeld.
    De Sovereign staat er nu zo bij.




    Nu eerst eens uit proberen te vogelen hoe de talreep van de stag afgewerkt hoort te worden, en daarna verder met de hangers van de grote mast.
    De zijtakels van de Bezaansmast lagen mij trouwens vreselijk in de weg, dus die heb ik tijdelijk even ingehaakt op de rust, in afwachting van verdere behandeling.
     
    Hans Groenenberg, Rob2, Marc w en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.570
    Locatie:
    noord-holland
    mooi gemaakt peter
     
  3. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dank je wel Timberwolf
     
  4. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    helemaal met timmerwolf eens....
     
    Lexicon vindt dit leuk.
  5. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Rob2, TIMBERWOLF, janzwart en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    Ziet er wel heel erg mooi uit Peter
     
  7. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dank je wel Rob, ik doe mijn best, en wat ik niet mooi vind wordt weer gedemonteerd.:D van de week al weer een paar touwen van de grote mast weggeknipt, de jufferblokken zaten veel te laag :mad:
     
  8. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Ach Peter, touw wegknippen is makkelijker dan planken uitbreken, Alleen jammer dat het zo lang duurt om ze terug te knopen.:)
    Maar beter nu die moeilijke beslissing dan je er later aan te ergeren.
    Je bent in ieder geval op weg om een prachtig touwwerk op te zetten.
     
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Heb jij gelijk in Marc, van de plankjes heb ik mijn deel ook al gehad, en touw knipt inderdaad wat makkelijker.:p:p
    En ik wil mij er zeer zeker niet aan ergeren :)
     
  10. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    De hoofdtouwen van de grote mast zitten erop, ze zitten niet allemaal zoals ik ze graag had willen hebben, want ze variëren nog wel wat in hoogte.
    Mijn directievleugel heeft mij echter verteld dat ik niet weer mag knippen in deze touwen, want ze zitten volgens haar mooi genoeg. Op een echt schip zit er ook hoogteverschil in ( en daar heeft zij natuurlijk gelijk in ).
    Nu mogen jullie je ongezouten mening geven. ;) :bier:

     
  11. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    De touwen van de talrepen heb ik nog niet geknoopt en geknipt, want de stag moet er nog op, en misschien moet er nog wat nagespannen worden,
    en de hoofdtouwen zijn ook nog niet allemaal geknipt, omdat ik misschien nog wat aanpassen wil.:cool:
    Ik denk nu dat ik eerst de boegspriet nog wat aanpassen wil, onder andere wat voorzieningen maken voor de stagen van de fokkemast en de fokkesteng, en daarna kan ik de stag van de grote mast gaan maken. Maar dan zijn we alweer een paar knutseluurtjes verder verwacht ik.
     
  12. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dat zijn aardig wat wanttouwen Peter. Bedoel je de hoogte van de jufferblokken? Je directievleugel lijkt me betrokken en als zij het goed keurt....
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  13. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Op de foto is het niet helemaal goed te zien Peter, ook niet na vergroting, wat je bedoeld. Misschien een idee om alleen je laatste werk vast te leggen i.p.v. het hele schip, een detailfoto dus.
    En met alle respect voor jou directievleugel, de jufferblokken met de talrepen horen wel op gelijke hoogte te zitten. Met name bij de 'Royal Navy' waren (en nog) ze behoorlijk precies in die dingen. Maar dat wil niet zeggen dat er hier iemand over gaat vallen als er wat subtiele verschillen in zitten hoor, bij mij kun je er ook geen liniaal langs leggen. Dus m.a.w. niet te kritisch zijn naar jezelf toe, ik vind dat je leuk werk laat zien en ga gewoon zo door:thumbsup:
     
  14. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    hgb1967, pietsan en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  15. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Tja Peter. Ik heb aandachtig gekeken naar je jufferblokken. En eerlijk er zit verschil in. Dat is iets te zien maar nu ook weer niet zo erg ongelijk dat dit erg storend is. Maar ik snap je goed hoor. Ik ben ook erg met dat soort details bezig en uiteindelijk maak je een keuze. Kan het beter of neem ik er genoegen mee. Ik zou het zo laten.
     
  16. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Bedankt voor dit positieve geluid Hans, de ergste verschillen heb ik verleden week ook weggewerkt, maar dit is inderdaad een goed punt. Als de jufferblokken straks correct afgewerkt zijn dan valt het misschien nog wel minder op. Misschien ga ik hier eerst wel zo verder, alleen de aflopende lijn stoort mij een ietwat,
    Gaat het mij irriteren dan kan ik ze altijd nog een beetje aanpassen.
     
  17. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Peter, ik had hetzelfde met mijn Bounty, dacht eerst laat maar maar nadat het aan de andere kant wel beter zat toch uiteindelijk maar de schaar erin gezet en alles opnieuw gedaan.
    Nu staat deze in de vitrine en stoor ik mij weer aan andere dingen, de jufferblokken zijn immers maar een klein onderdeel van het grote geheel.
    Maar dit zijn wel zaken die jezelf ziet omdat je daar zeker tijdens de bouw op gefixeerd bent, en wat andere nooit opvalt.
    De moraal van dit verhaal, het kan altijd beter, maar ook veel slechter..........., en er is er maar eentje die zich eraan stoort, de bouwer zelf.
    Ik vind het er allemaal netjes uitzien, succes verder met dit project, blijf het watertandend bekijken.:banana:
     
  18. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Bedankt voor de foto Peter zo is het een stuk beter te zien. En gezien dat er nog niets definitief vast staat, kun je waarschijnlijk nog wel wat correcties aanbrengen voor dat je alles gaat vast zetten. Het hele plaatje ziet er best goed uit, de verschillen in hoogte zijn slechts minimaal.

    (Veel mensen gebruiken een malletje om alle talrepen even lang te maken. Maar daarbij word vaak vergeten dat het 1e hoofdtouw zo goed als verticaal staat en hoe verder je naar achteren gaat hoe schuiner ze gaan staan. Als je nu alle talrepen precies even lang maakt, dan krijg je dus automatisch verschil in hoogte wat de juffers betreft ondanks dat de talrepen even lang zijn. En dat geeft dan die aflopende lijn die je ziet. Dus m.a.w. als je alle bovenste jufferblokken precies op gelijke hoogte wilt hebben, dan moet je naar achteren toe de talrepen steeds een héél klein stukje langer maken en heeft een malletje voor de lengte dus eigenlijk niet zoveel zin. Dus als je een mal wilt gebruiken, dan moet je er een maken die de hoogte van de juffers bepaald en niet de lengte van de talrepen!)
     
  19. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ha die Piet, inderdaad, de verschillen zijn ook niet heel groot, maar ik snap niet zo goed waarom ik die aflopende lijn erin gekregen heb, daar baal ik nog wat van.
    Ik heb niet een malletje gebruikt om de talrepen even lang te maken, ik had een blokje balsa hout achter de jufferblokjes, waarbij ik de bovenste jufferblokken allemaal op de zelfde hoogte aanprikte met spelden. ( zie post 1028 )
    Hierna iedere keer de jufferblokken op dezelfde manier vastgeknoopt. Bij de kruismast kreeg ik daar heel netjes werk van. (hier niet dus Helaas)

    Hey Koos, voorlopig blijft de schaar in de la liggen, die komt pas op het toneel als ik er echt flauw van wordt, dus eerst corrigeren, en dan eens even aankijken, zo heel groot zijn de verschillen nu ook nog niet.
     
  20. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Kan het zo zijn dat de lus boven om de mast is gaan schuiven bij het straktrekken van de talrepen?
     

Deel Deze Pagina