Spanlak (celluloselak) een kleur geven

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door hmeijdam, 30 apr 2016.

  1. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Onlangs heb ik onderstaand bejaard model gekregen van een clubgenoot en daarmee inmiddels een paar vluchten gemaakt. Hoewel netjes gebouwd door de toenmalige modelbouwer, ben ik er achter dat de rode verf op de romp niet brandstofbestendig is.

    [​IMG]

    Daar moet ik dus iets aan gaan doen, voor ik er mee verder kan vliegen, want hier en daar zit er al olie in het nu blanke hout. Ik heb goede ervaringen met spanlak als oplossing voor het brandstofbestendig maken en heb daarvan nog een bus staan. Het hecht ook op hout wat een klein beetje vettig is, als ik vantevoren met alcohol, keukenpapier en een strijkijzer wat reinigingswerk verricht.

    Vroeger kon je spanlak in allerlei kleuren kopen, maar dat is inmiddels niet meer het geval. Ik wil dus weten of er mensen zijn die ervaring hebben met het zelf mengen van pigmentpoeder door cellulose spanlak. Zo ja, is er dan een bepaald soort poeder wat ik moet kopen? Ik ga het rompje met de kwast verven.
     
  2. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    Zie draadje: http://www.modelbouwforum.nl/threads/de-spider-van-louis-van-den-hout-in-restauratie.202348/

    Iets naar beneden bladeren tot het punt waarop Henk uiteenzet hoe hij met zelf gekleurd tissue omgaat:
    De Spider was met gekleurd tissue bekleed, omdat het dus indertijd een haastklus was. Normaal beschilderde Louis zijn kisten met Butyrate kleurendope, die hij tijdens WK's van bevriende Amerikaanse ploegleden betrok. Wat dat betreft zijn de tijden wel veranderd, probeer tegenwoordig maar eens blikken lak aan boord van een vliegtuig mee te nemen!
    Ik wil de Spider in originele staat herstellen, dus daarom moest er rood tissue komen. Nou, daar bleek niet meer gemakkelijk aan te komen. Ik heb daarom samen met mijn vrouw zelf maar een aantal vellen wit tissue rood gekleurd. Ik heb daarvoor een cupje Dylon textielverf gekocht, en voor het verven een oude rechthoekige plastic bak, bedoeld om voorgelijmd behang in te bevochtigen, gebruikt. Volgens de instructies moet je de Dylon in een halve liter kokend water oplossen, vervolgens in een grote pan zoveel water erbij doen als je nodig hebt, dat weer aan de kook brengen en vervolgens de te verven textiel in het kleurmengsel stoppen, en het een half uur tegen de kook aanhouden.... Nou, dat ging dus mooi niet met een plastic bak. We hebben daarom wel de dylon (een half cupje leek plenty) in kokend water opgelost, dat in de plastic bak gedaan en bijgevuld met heet water uit de kraan. De vellen tissue losjes opgerold en één voor één in het verfmengsel gelegd. Gelukkig werd het tissue geheel en egaal rood zodra het in de verf kwam. Het lastigste was om de natte rol tissue weer te ontrollen, om ze plat op een oud laken te kunnen leggen om te drogen. Met het dikke tissue ging het nog wel, maar met de vellen dun tissue, bedoeld voor op de romp en de flaps was het heel voorzichtig werken om te voorkomen dat ze inscheurden. Nat dun tissue scheurt immers al van zijn eigen gewicht. Uiteindelijk is er maar één vel ingescheurd, dankzij het uitstekende teamwork! Nadat de vellen tissue uitgedropen waren is het hele spul aan het droogrek op zolder gehangen, en een uurtje later had ik plenty mooie vellen rood tissue en een stel rooie vingers!
     
  3. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Bedankt voor de tip van het verven van tissue. Wellicht moet ik dat ooit doen als ik mijn lijnbesturings combat model eens wil restaureren. Voor het oplossen in celulose spanlak vraag ik me af of dat ook kan met Dylon? Ik had poederpigment verwacht voor door de spanlak. Of is Dylon poeder?
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Twee dingen:
    Cellulose spanlak is alleen dieselbrandstofbestendig. Het lost op in methanol en nog erger in nitromethaan.

    Een oude stijl combat model werd altijd bekleed met heel licht nylon. En dat werd gespanlakt.
    Tissue of zijde zijn daarvoor echt veel te zwak.
    Theoretisch zou Oratex kunnen, ware het niet dat het erg zwaar is.
    Maar op trainertjes met een vleugel als voornoemde combatters doen we het wel.
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.230
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Als je vellen papier wilt kleuren, dan zou dat eigenlijk op een met gaas bespannen raam 'moeten' doen, de manier waarop je eigenlijk ook papier schept. Betekend dat je ook een verbad in het juiste formaat moet hebben. Kijken of je oude groot formaat doka bakken te pakken kunt krijgen...

    Andere manier van kleuren is het papier met papiertape op te plakken op een gelakte plank met multiplex, gelijk een vel aquarel... kletsnat opspannen, dan kan je nog zelfs een impressionistische afbeelding... Mesdag... zeegezicht... op je vleugeltje overbrengen...
    maar zou je met een knijpspuitflaconnetje zelfs nog Dylon kunnen aanbrengen... zorgen dat er in een kilometer omtrek geen witte was buiten hangt...

    Zoek maar eens op google 'papier scheppen'
    Andere invalshoek.
    Vergeet het bouwverslag van de Hast van Ariël niet!

    Spanlak met PU-G4 aflakken... dat gaat reageren... de spanlak gaat naar z'n gootje... niet doen dus.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 1 mei 2016

Deel Deze Pagina