Spanlak verdunnen

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door jef, 9 mrt 2016.

  1. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Om spanlak te verdunnen had ik cellulose thinner gebruikt , verhouding 1 op 1 , het resultaat was niet om aan te zien , onregelmatig opgedroogd met vlekken . Nu had de lokale modelbouwzaak (Homeflyer Herselt) nog een 1 liter bus "new old stock" Spanfix verdünnung van Graupner staan , dit bleek VEEL beter te werken .
    Het probleem is nu dat dit de laatste bus was en dit artikel blijkt uit productie te zijn , kleinere flesjes van 100 en 250 ml vind ik hier en daar nog op het www maar de prijs is er ook naar .
    Is er een alternatief product dat ik als verdunning zou kunnen gebruiken ?

    004.JPG

    Alvast bedankt , groeten Jef
     
  2. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Spanlak heb ik altijd verdunt met aceton. Dat werkt goed, alleen als het vochtig weer is zal je door de snelle verdamping en de daarmee gepaard gaande temperatuurverlaging een witte waas kunnen krijgen. In voldoende verwarmde ruimte geen probleem.

    Laatst kocht ik 1 liter Aceton van De Parel, maar dat bleek een ecologische aceton vervanger te zijn, en geen echte aceton. Ook heeft het met een soort zeep, waardoor het zeker niet als verdunning bruikbaar is.
    Ik heb er opmerkingen over gemaakt en heel netjes hebben ze me gemaild dat ze het etiket veranderen.
    Ze hebben geloof ik ook gewone 'echte'aceton in het assortiment.

    Rick
     
  4. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Jef, er is een pakket met spanlak en spanlakthinner vanuit Engeland naar mij onderweg. Ik ga het gebruiken om vintage combattoestellen te bespannen met ripstop. Ik heb vorig jaar nog een liter spanlak van aeronaut gebruikt en die was mooi op te lossen met cellulosethinner van bij de brico. Mijn stock aan soorten spanlak (sommige uit de jaren 50) is op, dus ik ben eens benieuwd hoe dat spul uit Engeland gaat bevallen. Als het heel goed werkt (mag ook wel voor die prijs) laat ik wel een paar liter meebrengen door de Engelse deelnemers aan de wedstrijd in Herentals.

    Jo
     
  5. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Jef,
    Ik gebruik de "nitro verdunung" van aeronaut net als de spanlak zelf
    En met 1 liter kom je toch een eind!
    Geeft mooi resultaat
    Kees
     
  6. waa01

    waa01 PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    402
    Locatie:
    Susteren
    Bekijk bijlage 202100

    Jef,
    Is dat het staartstuk van een Tomboy?
    Vliegt leuk met een 0,6cc diesel!
    Succes met de bouw
    Kees
     
  7. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Ja Kees , dat is van een Tomboy "RC assist" , met richtingroer en (elektrische)motorregeling , de bedoeling is wel zo een beetje vrije vlucht
    en de zender enkel te gebruiken om hem te trimmen en eventueel terug te halen moest hij zijn eigen weg willen gaan :)
    Als bekleding heb ik "Vlies" http://horejsi.cz/Pages/DetailProdukt.aspx?objcislo=0063-04 , gebruikt , heb ik leren kennen via een Tsjechische facebook vriend ,
    en daarvoor gebruik ik dus de spanlak.

    009.JPG

    Nog zonder spanlak
    012.JPG

    Groeten Jef
     
    waa01 en classicracer vinden dit leuk.
  8. Flyer55

    Flyer55

    Lid geworden:
    6 mei 2016
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Boxmeer
    IRSA in Duitsland heeft spanlak voor de grote vliegerIj
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.741
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Het gebruikelijke oplosmiddel van spanlak was amylacetaat. Dat is die 'perendrups' lucht.
    Dat werkt ook goed tegen de witte vlekken door vocht.
    Hebt afgelopen winter de eerste vleugel met watergedragen spanlak gedaan.
    Lijkt wel iets zwaarder, maar het valt niet tegen.....
     
  10. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Bruno , met watergedragen spanlak , bedoel je daarmee zoiets als EzeDope ?
    018.JPG

    Groeten Jef
     
    classicracer vindt dit leuk.
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.741
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Zeker en vast!
     
    classicracer vindt dit leuk.
  12. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    805
    Met deze watergedragen spanlak breng je heel veel vocht in het hout, zacht hout kan daar niet tegen en trekt krom. Daarnaast is de vulling van de ondergrond slecht en blijft het papier kleverig, schuren gaat slecht en als je door het papier heen schuurt krijg je lelijke plekken die moeilijk te herstellen zijn. Dit gebruik ik nooit meer.

    Er is een tweede product van dezelfde leverancier Eze Kote wat wordt aanbevolen om glasmat mee op te zetten, dat werkt eveneens matig. Je moet er heel veel van gebruiken om bij gebruik van glas pinholes te vermijden.

    Gelukkig is deze Eze Kote WEL heel erg goed als het in combinatie met papier wordt gebruikt. Papier droog op het model en dan opzetten met een platte kwast. Vanaf de 2e laag gaan schuren. Ribbels in het papier verdwijnen makkelijk en als je door het papier heen gaat is het balsa er onder net zo hard als de papierlaag, het schuurt dus erg makkelijk glad. Het schuren gaat erg goed als je een foam schuurblok gebruikt van grid 150. Na de 5e laag nog een keer met een fijner schuurpapier en dan ben je spuitklaar. Een bus is ruim voldoende voor een hele stuntkist.

    Een volledige bespanning, zijde, papier en 5 lagen Eze Kote kost 90 gram op een stunt model en dat is een acceptabel gewicht.
     
  13. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    De EzeDope heb ik enkel nog maar gebruikt met Esaki papier op kleine rubber aangedreven modelletjes en daarvoor werkt het bij mij goed ,
    wel gebruik ik een haardroger om het versneld te drogen en om de eventuele druppels weg te blazen .
    026.JPG

    Groeten Jef
     
    classicracer vindt dit leuk.
  14. guusbaselmans

    guusbaselmans

    Lid geworden:
    18 jul 2014
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Lommel
    Hallo jongens ooit gehoord van multivernis zijdeglans watergedragen werkt zeer goed 2 of 3 laagjes en klaar kos nog niet de helft van spanlak net zo goed te koop bij die goedkope zaak aktieon of zo grt guus
     
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.741
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Allemaal interessante ontwikkelingen.
    Want van de lakken met koolwaterstoffen als oplosmiddel moeten we hoe dan ook af. Dat blijft smerig spul.
    Je maakt ons nieuwsgierig. Wat heb je daar mee afgewerkt? Welke ondergrond? Welk bekledingsmateriaal?
     
  16. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    805
    Die zijdeglans multivernis van de Action werkt inderdaad erg goed op triplex voor de koffers waar mijn modellen in gaan. Verwerkt makkelijk en ziet er goed uit.

    Zo lang je een blanke lak afwerking hebt gaat het prima maar als je wilt spuiten wil je de laag ook kunnen schuren, dat gaat slecht omdat deze lak wel taai maar niet echt hard wil worden.

    Ook dure vernis van een echte verfwinkel werkt hetzelfde. Eze dope ook. Tot nu toe heb ik alleen de Exe Kote met papier gevonden die zich goed laat schuren zonder bijverschijnselen.
     

Deel Deze Pagina