Spanning servo

Discussie in 'Model elektronica' gestart door jef, 27 apr 2018.

  1. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Voor mijn Veron Cardinal http://www.modelbouwforum.nl/threads/veron-cardinal-de-derde.258756/ ga ik een Futaba S 3107 servo gebruiken , nu is mijn vraag of deze servo op een 1 cell lipo 3.7 v dus , kan werken , snelheid speelt geen rol , voor de ontvanger (FrSky V8R7) is het geen probleem , volgens gegevens werkt deze al vanaf 3 v

    Groeten Jef
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Voor de meeste standaard servo's is 3,7V wel erg laag. Een net geladen LiPo cel is 4,2V en daarop zal de servo waarschijnlijk nog goed werken. Natuurlijk trager en minder krachtig maar hij werkt wel. Als de cel leger raakt zakt de spanning en als hij in de buurt van de 3,7V komt is het niet onmogelijk dat de servo niet goed meer wil werken. Wat er dan mis gaat hangt van de chip af die in die servo wordt gebruikt. Sommige worden zo traag dat je tot tien moet tellen als hij van de ene naar de andere uiterste stand moet gaan. Andere worden heel onnauwkeurig, de middenstand is "ergens" en als je stuurt gaat de servo "ergens" naar toe. Weer anderen doen gewoon niets meer en/of lopen in de ene of de andere hoek vast.
    Je kan het beste gewoon proberen. Neem dan een bijna lege cel en sluit alles aan. Zorg voor enige belasting van de servo('s) en beweeg de servo('s) tot de accu leeg is, als je het in de gaten houdt zal er niets definitief fout gaan.
     
    jef vindt dit leuk.
  3. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    Hallo Jef.
    Ik verwacht niet dat je problemen zult hebben. Tegenwoordig gebruikt zowat de hele F3K DLG scene 1S lipo als stroomvoorziening zonder enig probleem. Natuurlijk kan je de spanning in de gaten houden. Als je een wat grotere capaciteit gebruikt, 600 - 900mAh, komt het helemaal goed. Round lipo,s van Hobby king zijn hier prima te gebruiken.
     
    jef vindt dit leuk.
  4. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Laatst bewerkt: 28 apr 2018
    jef vindt dit leuk.
  5. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
    Alvast bedankt voor de goede raad mannen :thumbsup: maar de beste manier is het eens uitproberen zeker :rolleyes:
    Een 1 cel lipo had ik niet in huis daarom maar langs den Albatros ééntje gaan halen ,
    aangesloten en alles blijkt te werken , zie filmpje


    Groeten Jef
     
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Ik heb een tijdje geleden een paar lichte servo's getes op lage spanning, met nog veel meer info van anderen te lezen in het volgende draadje:
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/servootjes-digitaal-voor-dlgs.134172/

    Dit waren de metingen van het laagste gemeten zekere gebruiksspanning én de maximaal door de fabrikant opgegeven spanning:

    Spanning Min, Max. (spec.), Ruststroom,:
    D-47: 2.5 - 9.0 Volt, 4.2 mA
    HS-35HD: 2.8 - 4.8 Volt, 7.0 mA
    HS-5035HD: 2.9 - 4.8 volt, 4.0 mA

    De D-47 is de servo met het ruimste spannings bereik dat ik ken.
     

Deel Deze Pagina