Spannings begrenzer voor een Lipo 4S

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door fulcrum, 11 feb 2018.

  1. fulcrum

    fulcrum

    Lid geworden:
    16 jan 2013
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Flevoland
    Ik gebruik een 4Cells LIPO (5200mAh) als een voeding voor een kleine 12 -> 220VAC omvormer.
    Ik heb de Lipo beveiligd met een zo'n chinees Lipo piepertje die zodra de spanning van één van de cellen ongeveer 3.5 volt is de Lipo afkoppelt van de omvormer. Tot zover goed.....

    Eén probleem heb ik nog, een volle 4C Lipo geeft makkelijk meer dan 16 volt, en dat is teveel voor de omvormer. Ik zoek een schakeling of een apparaatje dat de spanning op ongeveer 13 volt begrenst. Ik ga maximaal 10A uit de Lipo trekken.

    Ik zoek dus een simpele low-drop regulator die 10A kan hebben...

    Iemand hier die wel eens zoiets gedaan heeft?
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
  3. fulcrum

    fulcrum

    Lid geworden:
    16 jan 2013
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Flevoland
    Ik gebruik nu 2 dikke diodes, als ik er 3 gebruik dan schakelt de omvormer uit lang voordat de Lipo "leeg" is. Bij 2 diodes is de spanning in het begin zo hoog, dat de omvormer heet wordt. Ben nu aan het experimenteren met een dikke transistor en een zener diode...... Maar je hebt gelijk een DC/DC omvormer is de enige echte oplossing. :)
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Het is veel verstandiger, veiliger en ook economischer om een 3S LiPo te gebruiken. Wat je ook gebruikt om de spanning te verlagen het levert altijd verliezen op. Het extra vermogen wat je met een cel extra hebt zal daar voor het grootste deel aan verloren gaan. Het is daarom vrij zinloos om een 4S accu te gebruiken.
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Omvormer achter omvormer lijkt me geen goed idee. Je stapelt zo verliezen op. Misschien zijn Li-Fe cellen een oplossing. De maximale celspanning hiervan is 3,6 volt en de nominale spanning 3,3 volt. Vier cellen zijn dan maximaal 14,6 volt en 13,2 volt nominaal.
     
  6. fulcrum

    fulcrum

    Lid geworden:
    16 jan 2013
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Flevoland
    Ja, Afschakel spanning is dan 3x 3.5 = 10.5 V. (LiPo) En dat is ook de onderste grens voor de omvormer. Goed idee !
     
  7. fulcrum

    fulcrum

    Lid geworden:
    16 jan 2013
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Flevoland
    LiFe :) Ik ga kijken. 13.2 - 14.6 valt helemaal binnen het gewenste bereik.
     
  8. fulcrum

    fulcrum

    Lid geworden:
    16 jan 2013
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Flevoland
    Wow Dat is de oplossing, heb helemaal geen regulator meer nodig, en m'n lader kan deze cellen aan.... Thank You :)
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En schakelende omvormers in serie kunnen elkaar ook flink in de wielen rijden, zodat ze beide de kluts kwijtraken.
     
  10. fulcrum

    fulcrum

    Lid geworden:
    16 jan 2013
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Flevoland
    Ik realiseer me dat ik gewoon een kleine APC UPS kon kopen, maar dit is veel leuker..... Heb net een Li-Fe gekocht...
     

Deel Deze Pagina