Spanten

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door De dobbe, 4 okt 2016.

  1. De dobbe

    De dobbe

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Geldrop
    Hallo,
    Ik ben sinds vandaag nieuw op dit forum.
    Circa 55 jaar geleden heb ik een modelboot gebouwd. De tekening heb ik weer gevonden en wil hem graag nog een keer bouwen.
    Nu staat op de tekening dat de spanten in twee helften gebouwd moeten worden, althans de spanten tekeningen zijn één helft, behalve de achtersteven en de extra twee spanten voor de motorsteun.
    Kan iemand mij vertellen wat de reden hiervoor is? De boot is 91 cm lang, breedte 19 cm. Spanten materiaal balsahout 5mm, ik ga ze maken van 5 mm berkenmultiplex. En de kiel van eiken, want dat heb ik nog liggen, tenzij dit allemaal niet goed is. Graag reactie.
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Lekker uit één stuk maken: is veel steviger.
    Eiken zou ik niet nemen.
    Dat werkt teveel.

    Spantenplannen werden op een werftekening altijd maar half getekend.
    De ene kant van achtersteven tot grootspant en de andere kant van grootspant tot voorsteven.

    Ik heb de duurdere versie van berkenplex genomen.
    10 lagen van 0,5 mm
    Werkt heerlijk, splintert niet en heeft geen last van holle ruimtes.
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
    Op de tekening zie je maar een helft van de spanten en een hartlijn. Ik heb ze overgetrokken, daarna het papier op de hartlijn dubbel gevouwen en toen uitgeknipt. Als daarna het vel papier openvouwt, heb je een hele spant. Wil je het model op z'n kop bouwen, geef dan de spanten aan de bovenkant wat extra lengte. Daaraan zet je de spanten vast op de bouwplank. Zorg wel dat vanaf de kiel of de geladen waterlijn de spanten met verlengstuk even hoog zijn. Mij is dat op de kop bouwen goed bevallen. Gr. Klaas.

    http://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2016
  4. De dobbe

    De dobbe

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Geldrop
    Hartelijk dank,
    Ik heb even een paar foto's van jouw werk bekeken...werkelijk fantastisch, vooral de stoomketel en stoommachine hebben indruk op mij gemaakt! Maar het houtwerk ziet er ook heel goed uit.
    De kiel en voorsteven niet van eiken maken adviseer je, waar dan wel van?
     
  5. De dobbe

    De dobbe

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Geldrop
    zo leer je op je oude dag heel wat, spanten (iets hoger maken) op z'n kop op een bouwplank monteren, een goed idéé
     
  6. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    beste Dobbe,
    De bovengemaakte opmerking dat een uit stuk gezaagde spant veel sterker zou zijn dan een die uit een bakboord- en een stuurboorddeel is opgebouwd ben ik oneens.Voor het modelzeiljachtje Spetter (zie draadje bij de zeilschepen) heb ik de spanten bewust uit 2 delen opgebouwd omdat ik als scheepsbouwer alleen een kant van de lijnen getekend had en bovendien heb je minder afval omdat je de spanten beter kunt 'nesten' op je materiaal..
    In combinatie met de huid heeft dat een uitermate stijf bootje opgeleverd.
    Het is wat meer paswerk, maar dat is modelbouwen eenmaal.
    En inderdaad, op z'n kop bouwen op een stijve plank, werkt het handigst, zie foto's.
    Ard
     

    Bijgevoegde bestanden:

  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    ard je hebt wel voor het aan elkaar lijmen poluerethane lijm gebruikt
    dit is de sterkste lijm om hout te lijmen mijn gedacht
    maar vroeger bouwde ik inderdaad ook zo
    ik liet de spanten copieren en inverteren (op zo een machine gebeurt dit razend snel)
    nadien aan elkaar plakken en dan onderste boven op het hout leggen
    met een heet strijkijzer er over heen en dan kwam de verf van de lazer printer op het hout te zitten en kon je dit mooi uitzagen
    de reden dat als je papier gaat lijmen dan gaat dit trekken en rimpelen en heb je soms voor dat spanten niet mooi gelijk zijn

    gr raf
     
  8. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Nog mooier zou het zijn als 'numeriek' ook de huiddikte in mindering gebracht kon worden op zo'n print. 3 of 4 mm kan je niet negeren..
    Ik heb dat nog met de hand moeten doen maar je moet dat zeer nauwkeurig doen ,afwijkingen ter grootte van een zaagsnede of dikte van een potloodlijn kunnen zorgen voor oneffenheden in je uiteindelijke romp.
    Ard
     
  9. De dobbe

    De dobbe

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Geldrop
     
  10. De dobbe

    De dobbe

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Geldrop
    inmiddels heb ik de spanthelften op de PC op schaal 1 op 1 gemaakt en geprint. Ook met de printer in spiegelbeeld geprint en dan de twee papieren mallen op elkaar geplakt zodat je één heel span krijgt. Je opmerking van het rimpelende papier is natuurlijk juist. Printplaten lay-outs heb ik wel met behulp van een laserprinter gemaakt in spiegelbeeld(!) en vervolgens met de strijkbout op het koper geplakt. Ging meestal wel goed. Voor de spanten heb ik nog niet deze methode bedacht. Moet wel voor de laserprinter naar een winkel. De schaal wijkt soms iets af, dus dat vind ik wel een nadeel. Ga het eerst met de papieren mallen proberen.
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    als ze die hier in het atelier (winkel in Genk)printen dan wijken die echt niet af hoor
    want ik laat eerst een proef doen en hou die dan op de licht bak tegen het origineel
    ik heb nog nooit een correctie moeten laten doen op al mijn plannen van de boten die ik gebouwd heb

    zal ook veel afhangen wie er achter de balie staat
    gr raf en succes
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Je moet ze wel weer tegen elkaar lijmen, met kans op scheef gaan.
    Waarom zou je er dan voor kiezen om de spanten uit twee stukken te maken?

    Je kan een U makkelijker aan de kielbalk maken dan twee keer een L.
    In theorie zal er best een uitleg gezocht kunnen worden om het "beter" te doen laten lijken, praktijk wijst nu eenmaal uit dat "uit één stuk" beter is!
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.830
    Locatie:
    As,België
    harm ik begrijp het wel en dit gaat alleen op als je de spanten maakt zoals op de foto namelijk hol
    ik maak volle spanten omdat ze toch maar 1 keer moeten dienen als schuurmal voor de styrodure
    als je ze hol maakt dan kun je kleine stukken in de openingen passen en heb je minder plaat materiaal nodig
    gr raf
     
  14. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Als je bij opgebouwde spanten , hart schip , een enkele waterlijn en het dek aan SB en BB als richtpunten aanhoudt gaat er niets scheef , kwestie van maatvoering en handvaardigheid,
    Ard
     

    Bijgevoegde bestanden:

  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Kan je de volgende keer bij het plaatsen van het bestand aanklikken "volledige afbeelding" ipv "miniatuur", dan krijgen we hier meteen de foto te zien ipv een postzegel?
     
  16. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    beste baggeraar,
    Op mijn PC en tablet levert een klik een scherm vullende foto op....
     
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Pffff
    Hoeveel moeite is het om op rechts te klikken op een invulveld ipv op links bij het plaatsen van het bestand?

    Schermafbeelding 2016-10-07 om 08.43.38.png

    Dan zien we hier zoals gebruikelijk was, gewoon direct de foto.
     
    bram1324 vindt dit leuk.
  18. Paul Konings

    Paul Konings

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Achlum - Friesland
    Nou Harm, ik zij content met die miniatuurtjes, dat scollt veel sneller dan die grote lappen.
    Maar goed, ieder zijn meug.
    Paul
     
    poebe vindt dit leuk.
  19. De dobbe

    De dobbe

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Geldrop
    Hallo, na 3,5 jaar ben ik dan weer terug op dit forum en wil de draad weer oppakken.
    Ondertussen is er wel het e.e.a. gebeurd. Het is eigenlijk wel een grappig verhaal vandaar hier in kort het vervolg van het maken van spanten.
    Ik had dus die oude tekening uit de jaren 50 op schaal afgedrukt en kon gaan zagen. Maar het figuurzagen ging mij niet meer zo goed af en ik kocht op MP een goedkope figuurzaagmachine. Dat was drie keer niks...alles aan de kant. Een paar keer verhuisd en wilde in november 2018 de draad weer oppakken. Ik dacht als ik nou ff zelf een machientje maak die goed kan zagen....Na wat googlen werd ik besmet met een virus, nee, nee geen Corona, maar wel het CNC virus. Ik werd lid van CNCforum.nl en na veel lezen begon ik aan de bouw van een CNC Portaal freesmachine. Inmiddels draait dat machientje, Bijna helemaal gemaakt van materiaal uit de container van de metaalhandel. En heb al enkele spulletjes gefreesd, waaronder messing LEGO asjes voor mijn kleinzoon. En de spanten!!! :banana:Heb de nodige moeite gehad om de tekeningen goed te digitaliseren maar uiteindelijk goed gelukt, zie foto's.
    Nu heb ik een aantal vragen over de verdere bouw van de boot, maar die post ik in een ander topic. En wil dit draadje dan afsluiten.
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina