spectrum ontvanger en servo-reverser,werkt dit??

hallo forumleden,

allereerst het beste voor 2014.

ik heb de laatste tijd 2 onverklaarbare crashes gehad.(1 met mn pz spitfire en 1 met mn net nieuwe t-tiger 1500).
erg jammer,maargoed.

nou heb ik een spectrum dx5 zenderset met een ar400 en ar500 ontvangers.
op zich niets mis mee.
enkele weken geleden heb ik een aantal turnigy servo-reversers besteld en gemonteerd,dan heb je bij ieder vliegtuig alles hetzelfde,plug and play dus.
als je ze op je zender om moet schakelen zou je het evt wel eens kunnen vergeten natuurlijk,vandaar de reversers.

echter op zeer korte tijd 2 vliegtuigen tegen de grond!!??.
bij beide hetzelfde: bij de derde of vierde lipo opeens de besturing geheel weg.
je kunt niet meer doen toekijken hoe je spullen te pletter slaan.erg jammer.

zou eea met de combinatie spectrum en turnigy reverser te maken kunnen hebben?.

ik hou vd zekerheid alles verder aan de grond totdat ik het gevonden heb.
tips of suggesties zouden erg welkom zijn.
bvd,gr patrick

Moderne zenders hebben modelgeheugens en en via de programmering servo-reverse. Waarom dan extra spullen als servoreversers (wat een naam!) plaatsen. Alles wat je niet nodig hebt. kan ook niet kapot gaan...

daar zit wat in ja.

echter heb ik een vrij simpele zender zonder modelgeheugen.
er zitten idd reverse schakelaars op de zender.
echter heb ik 8 vliegtuigen.
dat wil zeggen dat ik dus voor ieder vliegtuig het spul om moet zetten.
dat maakt me in principe ook nog niet uit,maar als je het een keer vergeet dan is het gelijk prijs natuurlijk.

vandaar dat dit voor mij een uitkomst was om alles hetzelfde te maken.
vergissingen sluit je dan uit.
als eea echter niet werkt met elkaar houd het op natuurlijk.

dat wil zeggen dat ik dus voor ieder vliegtuig het spul om moet zetten.

Dat wil vooral ook zeggen dat je je huidige zender aan het ontgroeien bent.

Vroegeuh waren alle toestellen gewoon mechanisch identiek opgezet (want je had een zender zonder modelgeheugen). Dat zou een oplossing kunnen zijn als je niet wil investeren in iets meer.

Ten andere, maak er een gewoonte van (ook nog heden ten dage) om een pre flight check te doen voor alle toestellen! Gaat alles de goeie kant uit? check! Altijd doen! met of zonder moderne hulpmiddelen!

Stevo

zou eea met de combinatie spectrum en turnigy reverser te maken kunnen hebben?.
Om bij de originele vraag te blijven; ik denk het niet.
Maar wat het dan wel is; dat is altijd lastig. Als het bij twee verschillende vliegtuigen is gebeurd zou ik als eerste je zender verdenken.

Hadden de twee toestellen elk een ontvanger of heb je na de eerste crash de ontvanger van toestel A in toestel B gestoken?

Ben

Jou gecrashte vliegtuigen waren per stuk toch meer waard dan een nieuwe DX6i met modelgeheugen. Ik zou toch minimaal zo een zender overwegen als ik je was.

Het was met 2 verschillende ontvangers.
een duurdere zender kopen kan altijd nog, maar wat is er mis met een dx5??
in principe is het een full range set.
Vraag blijft voor mij of deze combi wel werkt.

Het probleem treedt pas na verloop van tijd op, kan me niet voorstellen dat het aan de servo-reversers ligt. Wat doet de besturing (nog) na de crash?
Desondanks, bij volgende toestellen bij servo-inbouw/heveltjes/roertjes/stangen al rekening houden met goede stuurrichting. Is ook goedkoper, minder gewicht, minder storingsbron.

Laatst bewerkt:
De AR400/AR500 sports ontvangers zijn ronduit slechte ontvangers. Ik heb daar zeer slechte ervaringen mee en die komen er zeker nooit meer in bij mij. Zelfs de AR6110/AR6115 is nog beter en betrouwbaarder.

Daarnaast is de plaatsing van de enkelvoudige antenne essentieel. Het korte draadje is geen antenne maar een "aardvlak" waar ten opzicht van de antenne werkt. Afstand tussen die twee en de richting waarin de antennedraad is geplaatst zijn cruciaal voor een goed bereik. Wanneer je bijvoorbeeld de lange antennedraad in de lengte van de romp legt en je vliegt recht op of van je af, zal de ontvangst zeer beperkt zijn. Daarom zijn deze ontvangers alleen geschikt voor een heel kort bereik (minder dan 100 meter). Natuurlijk kun je bij optimale plaatsing een veel groter bereik halen, maar betrouwbaar is een groot woord.

Ander probleem kan het stroomverbruik zijn. Als je teveel stroom uit de regelaar trekt, zal de ingebouwde BEC of hele regelaar kortstondig resetten. De sports receivers zijn niet het snelst met weer terug komen na een brown-out, daar gaat een paar seconden overheen. Door de reversers kan het zijn dat de servo's met een puls worden aangestuurd die de servo minder prettig vindt waardoor deze meer stroom verbuikt (te korte pulsen, servo blijft werken maar wordt warmer en verbruikt aanmerkelijk meer).

Als dit het geval is, is de tegenvraag of de crash ontstond bij het sturen of vlak hierna of gewoon tijdens een vlakke vlucht met de roeren neutraal...

allemaal bedankt vh meedenken.

het wordt er echter niet makkelijker op.
mn spitfire ging tijdens een vlakke vlucht tegen de vlakte en mn tt1500 glider tijdens een flauwe draai zonder dat de motor aanstond.
nou heb ik er (vermoedelijk door de schrik en teleurstelling) niet op gelet wat er evt nog functioneerde.

ik sta er wel van te kijken dat spectrum maar matig van kwaliteit is.
ik vlieg met de pz radian al een jaar of 3 schadevrij,en hier zit ook een ar500 in.
op mooie dagen of in de thermiek laat ik dit toestel zover stijgen totdat het slechts nog een speldekop is.
en ondanks de ar500 heb ik hiermee nog nooit last gehad.

in dit toestel zit echter geen reverser,vandaar dat ik dacht dat het evt hiermee te maken had.
tsja,wat nu?.
om gelijk een andere zenderset te nemen is ook zowat.

Met de Spectrum dx5 heb ik slechte ervaringen. Ik heb er twee versleten die steeds vaker contact verloren totdat ze het uiteindelijk helemaal niet meer deden. Ik heb hier een derde liggen met dezelfde symptomen die ik niet meer gebruik.
Ik vaar wedstrijden met een Micro Magic waar deze zender veel gebruikt wordt en ik zie ze om me heen allemaal uitvallen met dezelfde problemen. Het probleem zit altijd in de zender.
Mijn advies gebruik deze zender niet meer om te vliegen voordat je nog meer schade krijgt. Volgens mij kon ik aan een range check zien dat de zender niet meer functioneerde zoals hij zou moeten.
Ondanks mijn slechte ervaring met deze zender heb ik hierna een DX6i gekocht, dit vind ik echt een geweldige zender nooit problemen mee.

Tsja, ik vlieg 6 of 7 jaar met Spektrum, een dx6i en sinds een jaar met een spektrummodule voor de EVO9. De een heeft nix met spektrum en praat over allerlei problemen, ikzelf (en een aantal collega vliegers om me heen) hebben met spektrum nog nooit problemen gehad, met van allerlei soorten ontvangertypen.

Ik zou als ik jou was een 2e hands DX6i kopen, kost maar een paar tientjes, en staan er genoeg te koop. Heb je meerdere modelgeheugens en spaar je ook weer die reversers uit....allemaal extra electronica in je kist, niet doen.

ik heb hetzelfde als NED 717 meegemaakt, mijn DX5 geen zendbereik meer. De zender was nog in garantie en de winkelier heeft mij direct een DX6 aangeraden, omdat hij al een paar DX5 had terug gekregen in garantie.
Met de DX6 nu toch al 6 maand storingvrij :yes:
Hij heeft netjes mijn aankoopprijs DX5 verrekend met de aankoop DX6.
Ik ben wel heel tevreden in die modelbouwwinkel, ik ga er nu al jaren, goede service.

Laatst bewerkt:
nou,zo te zien zijn er toch aardig wat problemen bekend met de dx5.
wat het bij mij nou precies geweest is zal wel een raadsel blijven denk ik.
ik hou mn spullen maar even aan de grond en ga eens op zoek naar een andere zender,een futuba of een dx6,bedankt voor het meedenken allemaal.
patrick.

staat een dx6i te koop op het te koop gedeelte van dit forum!
Vlieg zelf met Spektrum dx7s en heb nog nooit problemen gehad.

Back