Spectrum zender ombouwen

Discussie in 'Model elektronica' gestart door R Rodermond, 4 jul 2018.

  1. R Rodermond

    R Rodermond

    Lid geworden:
    4 jul 2018
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Soest
    Goede middag

    Zal me even voorstellen ben Ruud Rodermond en ga weer model vliegen is 12 geleden alweer maar heb er weer zo'n in maar goed heb een spectrum zender gekocht maar zit mode 2 op moet dus naar mode 1 heb zat gezien op het net maar de trims omsolderen zie ik niet zitten wie zou mij daar bij kunnen helpen en woont in de omgeving soest bij Utrecht al vast bedankt gr Ruud
     
  2. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Welk model is het? Als het goed is moet je in de zendersoftware zelf ook kunnen aangeven welke mode het is en daarbij wordt softwarematig de trim ook omgezet. Maar het kan zijn dat dit bij niet-programmeerbare Spektrum modellen zoals de DX5E niet mogelijk is.
     
  3. R Rodermond

    R Rodermond

    Lid geworden:
    4 jul 2018
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Soest
    Oh sorry het is een spektrum dx7
     
  4. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Oude model of het nieuwe model.
     
  5. R Rodermond

    R Rodermond

    Lid geworden:
    4 jul 2018
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Soest
    Hoe herken ik dat
     
  6. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Is hij grijs of zwart =
     
  7. R Rodermond

    R Rodermond

    Lid geworden:
    4 jul 2018
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Soest
    Heb hem bekeken maar grijs buitenland zilver missen bij de knuppels oude type denk ik
     
  8. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
  9. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
  10. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    De oude DX7,
    [​IMG]
    kun je niet makkelijk ombouwen, deze zijn niet gedesigned om omgebouwd te worden.
    Spektrum heeft veel functies vast op een specifieke kanaal zitten, die niet veranderen als je een mode 1 of mode 2 zender hebt.
    Dit zorgt er voor dat je niet zomaar elevator kanaal kunt gebruiken voor gas, omdat ander functies dual rate, etc vast zitten
    aan de elevator functie niet aan een kanaal.
    Als je alles goed werkend wilt hebben zou ik Andy advies volgen.
    Als je zelf gaat knutselen, verwacht ik dat je niet meer met een training kabel kunt werken.
     
  11. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    433
    Locatie:
    Veghel
    ik heb enkele van deze DX7 zenders omgebouwd van mode 2 naar mode 4. Het is een flinke omsoldeer klus maar wel te doen. Het enige wat nog verkeerd gaat in het display is de trim weergave van rolroer en richting.
    Het omsolderen van mode 2 naar mode 1 lijkt me een grotere klus.
     
  12. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Jij hebt dus de potmeters om gesoldeerd, van 1 naar 2 en dat betekent dat je de potmeter kabels moet verlengen en die van de trims waarschijnlijk ook. Ik zou dat niet doen.
    Op die manier blijft de trainer kabel wel werken.
     
  13. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    433
    Locatie:
    Veghel
    Ik heb inderdaad de kabels verlengd. Ongerveer 5cm. Dit bij meerdere zenders gedaan en allemaal werken ze nog prima na al die jaren. Ik zie het probleem niet zo.
     
  14. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Dan heb ik het gevoel dat jij weet wat je doet, want je moet rekening houden met wat voor draad je gebruikt waar je het verlengt, goede soldering.
    Want 1 draadje dat breekt of slecht contact heeft en de servo slaat in de hoek.
     
  15. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Oude Spektrum zenders zijn niet de meest betrouwbare wat verbinding betreft (DSM-2). Als je de hobby serieus op wil pakken zou ik investeren in iets moderners. Een zender van bijvoorbeeld FrSky is niet duur maar biedt wel heel veel mogelijkheden. (16 kanalen, telemetrie, spraak etc)
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    En waarom is DSM2 niet betrouwbaar???? DSM2 levert nog steeds een stabielere verbinding dan DSMX, en het bereik is gelijk. DSM2 mag alleen niet meer verkocht worden omdat het teweinig rekening houdt met andere systemen. DSM2 opzich is een prima systeem.
     
  17. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    DSM2 gebruikt slechts 2 frequenties en hopt niet. Het is daardoor makkelijker te storen. Op grotere meetings komt daardoor DSM-2 als eerste naar beneden. Op een clubveldje maak je dat niet vaak mee gelukkig. Het is een achterhaald en kwetsbaarder systeem.
     
  18. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.348
    Locatie:
    Groningen
    DSM2 valt alleen uit als er een grote groep zender tegelijk aan staat (zeker meer dan 20). Iets wat nauwelijks gebeurd in de praktijk, ook niet op grote meetings. DSM2 is nog steeds prima veilig te gebruiken.
     
  19. R Rodermond

    R Rodermond

    Lid geworden:
    4 jul 2018
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Soest
    Zal nog even terug komen op het ombouwen van mijn zender het is gelukt alleen mijn digitale trim staan nog verkeerd maar daar kan ik mee leven
     
  20. R Rodermond

    R Rodermond

    Lid geworden:
    4 jul 2018
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Soest
    Bedankt voor alle reaktie
     

Deel Deze Pagina