Hallo, Laatst was ik op het veld met de robbe l39 pipsqueak. Ik controleerde alle control surfaces en de motor, ik gaf een klein beetje gas en toen stopte de motor terwijl ik de stick nog niet naar motor stopped punt had gedaan. Toen kreeg ik de motor niet meer aan de praat maar alle servo's deden het wel. Ik haalde de batterij eruit en plugde hem opnieuw in. Normaal hoor je piepjes als je de lipo inplugt maar dit keer niet, wel kon ik de servo's besturen alleen de motor deed helemaal niets, als ik gas gaf deed hij het gewoon niet. De volgende dag probeerde ik het opnieuw, dit keer gaf hij wel weer piepjes alleen runt de motor nu als een wrak. Als ik gas geef draait hij langzaam en heel erg hakkelig, alsof er een obstakel in zit ofzo. Ook als ik vol gas geef draait hij heel langzaam en enorm hakkelig. Een heel apart geluid. Weet iemand het probleem? Ik heb meerdere keren de kabels van de motor naar de speed controller uitgebreid gecheckt maar die zitten allemaal goed. Wat is hier aan de hand?
Het klinkt alsof twee motordraden kortsluiting maken, check dat eerst. Als dat het niet is, kan het zowel de motor als de regelaar zijn. Dat kun je checken is door de regelaar op een andere motor aan te sluiten.
Hoi. Als twee draden van de motor kortsluiting maken hoe kun je dit dan zien en wat kun je eraan doen?
Soms liggen de connectoren van de aansluitdraden een stukje bloot. Ik heb hetzelfde verschijnsel meegemaakt doordat een heel klein randje sluiting maakte. Sindsdien doe ik een extra stukje krimpkous over de connectoren, dat doet meteen dienst als trekontlasting. Als er sluiting in de wikkeling binnen in de motor zit, kun je daar niets aan doen. Maar in dat geval zou je volgens mij ook geen piepjes horen. (die komen uit de motor)
Als het gewerkt heeft, zullen de instellingen waarschijnlijk goed zijn. Dat staat in de handleiding van de regelaar. Zat die niet bij het vliegtuig?
Jawel, er staat alleen wat in over de throttle curve. Dat je de zender aanzet en vol gas geeft, batterij inplugt en dan de gas weer helemaal terug zet, verder staan er wat andere programmeerdingen in maar weet niet is het de regelaar of de motor als je naar dat filmpje kijkt? En wat moet ik doen? Kijken of regelaar goed is ingestelt of nieuwe motor? Hier de instructies over de speed controller.
Edit: Dat is niet de throttle curve maar de throttle range. Het plaatje is te klein om de tekst te lezen maar zo te zien staat er helemaal beschreven hoe je de ESC moet programmeren. Heb je de aansluitdraden al gecheckt? Het gemakkelijkste is om een andere motor aan te sluiten. Het maakt weinig uit welke, als het maar een brushless is. Als een andere motor hetzelfde verschijnsel heeft, is de regelaar stuk. Zo niet, dan is het de motor. Er is vast wel iemand op het forum in de buurt van Assen die er een heeft liggen. Of vraag het bij een modelvliegclub in de buurt.
Hallo, Ik ben van plan een nieuwe motor te kopen voor mijn robbe pipsqueak. Weet iemand misschien een zaak in de buurt van assen die dat verkoopt? Het productnummer is: 25800002
heb je de throttle curve al geprobeerd in te stellen. ik heb het idee dat je dat nog niet hebt gedaan. het lijkt mij dat er iets aanloopt als ik het filmpje zo bekijk en hoor. gr
Volgens mij mis je gewoon een fase op je motor. Meet alle draden en verbindingen eerst maar eens na. Tussen de polen van je motor kan je zelf ook meten. Moet net geen 0 ohm zijn als je met een normale multimeter zou meten.
Hallo, Ik heb de throttle curve ingesteld volgens de instructies. Maar stel dat er wat aanloopt, hoe kan ik dan zien wat er aanloopt en of er iets aanloopt?