Speed Passion ESC brushless

• Topicstarter Topicstarter Echelon
  • Startdatum Startdatum
E

Echelon

Guest
Kan iemand mij helpen?
Ik zou graag met een 6.5t of een 7.5t brushless van LRP of Novak willen rijden met mijn buggy. Maar de regelaars van die merken zijn wel duur... Ik heb een goedkopere brushless ESC gevonden de Speed Passion Feigao ESC... hier een linkje: RCeasy » Speed Passion - Feigao Brushless ESC
rated current: 60A
max current: 240A
motor limit @6 cells 5.5, @ 4 cells 4.5

Dus kan iemand hieruit opmaken of hij goed genoeg is? De sphere brushed + brushless heeft dacht ik maar 200A... Dus misschien is hij zelfs beter (qua Ampére, maar met de set-up mogelijkheden van de sphere is niet te twisten.) Volgensmij zijn de feigao motors wel erg populair, maar deze ESC niet..
De vraag is nu eigenlijk: goedkoop (maar met risico?), of duurder maar gegarandeerd qualiteit en veel mogelijkheden kwa progamering(als ik geen pech heb) PLZ help me hierbij:confused::) Alvast bedankt

Hou er wel rekening mee dat bij zowel LRP als Novak de ratings per fase worden gegeven.. Zie hier de Novak lijst: http://www.teamnovak.com/products/esc_spec_chart/esc_spec_chart.htm

En kijk dan naar de ratings van brushless (per fase) en brushed , en vooral het verschil met de Speed passion....

Als ik naar deze regelaar kijk denk ik dat deze maar 60 ampére per fase geeft , met een max van 240 ampére waar de LRP en Novak's richting de 1600 gaan ...

Laatst bewerkt:
Hey, bedankt. Volgensmij is die regelaar die ik heb genoemd niet goed genoeg...

Zoooo, 1620 Ampère, per fase nog wel, die Novak toch, tjongejonge. Meteen kopen. Klein probleempje: bij 1600Ampère verdampt het koper in de draden, explosief. En nog steeds die stompzinnige *&^%$ 'turns'. Wat een koldertabel. Marketingtroep, grenzend aan oplichterij. Hoeveel mensen trappen hier nog steeds in, cq. worden genaaid?

@Novak
Please sue me :)

Laatst bewerkt:
Die 1620 ampére zijn bij aansluiting op een brushed motor waarbij alle 3 de fase's op de - komen te zitten , aparte fase's zijn 540 ampére...

Ff doorscrollen naar de legenda onderaan de lijst ;)

In de vliegtuigwereld wordt de tabel wellicht als kolder gezien , net als de turns .... Maar we hebben het hier over auto spullen waarbij iets andere eisen en dergelijke van toepassing zijn ;)

De opstartstromen liggen bij een auto aanmerkelijk hoger als bij een vliegtuig aangezien een prop de stress op een motor geleidelijk opvoert , waar er bij een auto motor meteen de volle belasting op staat....

Dat is bij mij (en alle elektrotechnici) niet per fase, wat Novak onder fase verstaat. Dan nog, 540A is onzin. Gespecificeerd by een die-temperatuur van 25graden. Het staat er wel netjes, dat had ik WEL gezien, maar het blijft oplichterij.

Laatst bewerkt:
Ik ben het met Ron eens dat dit nergens op slaat en naar oplichting ruikt. Als je de tabel goed leest en ook de opmerkingen eronder dan hebben ze een klein beetje gelijk. ALS je in staat bent om de tempreatuur van het binneste van elke transistor (en FET is ook een transistor!) onder de 25°C weet te houden dan zouden ze bij elkaar 1620Amp kunnen verwerken. In de werkelijkheid is dat compleet onmogelijk. Wanneer men zegt dat het 540Amp per fase is dan tellen ze het nog verkeerd op ook want dan gaat er nog steeds geen 3x540=1620Amp lopen. De stroom zal dan 540x√3=935Amp zijn.
Zelfs 540Amp "per fase" is niet mogelijk. Hier wordt uitgegaan van de MAXIMUM specificaties van de transistor fabrikanten. Dat deze fabrikanten daar nog een hele reeks voorwaarden bij stellen wordt hier niet genoemd en er wordt ook geen rekening mee gehouden. Ik denk dat als je alle waardes in die tabel door 10 deelt dat je dan veel dichter bij de werkelijkheid uitkomt.
Daar komt bij dat, net wat Ron ook al schrijft, als je zoveel stroom uit je accu wilt trekken de draden al zoveel weerstand hebben dat ze als straalkacheltjes zullen gaan werken. Vooropgesteld dat je accu die stromen kan leveren want ook dat is zo goed als onmogelijk. Oké, een stevige accu van een elektrische heftruck of zo, die kunnen dat wel. Maar een 6 of 7 cellen NiMH of NiCad???? Nee hoor, die kunnen dat echt niet.
Het is me al vaker opgevallen dat vooral in de autowereld elektronisch gezien veel onzin wordt verkondigd en ook veel vreemde dingen worden gedaan. Ook het halstarrig volhouden aan het aangeven van het aantal windingen is voor een groot deel onzinnig. Oké, het aantal windingen zegt iets over de eigenschappen van de motor. Wil je echter uit kunnen rekenen wat voor regelaar je nodig hebt en wat voor accu dan heb je andere gegevens nodig. Dan heb je de maximaal toelaatbare stroom door de motor nodig. Dan moet je weten bij welke stroom de motor zijn optimale vermogen levert. En dan moet je ook weten hoe warm die motor mag worden EN hoeveel verlies er in de motor optreed. Dan kan je uitrekenen welke accu je moet gebruiken en welke regelaar. Je kan eventueel ook uitrekenen hoe warm de motor kan gaan worden en of er dan extra koeling nodig is.

En het blijft een regelaar. Hoe je die specificeert, hoort niet afhankelijk te zijn of de motor in ster of driehoek staat geschakeld, volksverlakkerij. Maar om even in Novak's 'redenering' mee te gaan, dan zouden we het hebben over een stroom van 930 Ampère (factor √3, niet factor 3). Nog steeds genoeg stroom voor leuke pyrotechnische effecten.

En alles wat Ernst en ik geschreven heb, dus ook de fraaie effecten, zal ook optreden bij kleine tijden van zeg 0,1sec. Dus ook bij 'optrekken' en korte pieken.

En de 'kleine lettertjes' onder de tabel zijn net zo klein als in een ouderwetse verzekeringspolis ;)

Jammer dat deze discussie niet in het elektro-auto forum staat. Misschien toch eens een verwijzing door plaatsen.

@savage
Even voor alle duidelijkheid, opdat er geen irritatie ontstaat: met "Zoooo, 1620 Ampère, per fase nog wel, die Novak toch, tjongejonge.... " enz.enz. zeik ik Novak af, niet jou.

edit: Ernst was me 11 minuten voor :)

Laatst bewerkt:
En zo ziet een regelaar voor borstelloze motoren eruit voor een RB vliegtuig. 63Volt, 120A continu, 200A gedurende maximaal 15 seconden:
Willkommen bei Kontronik

PowerJazz800.jpg

Laatst bewerkt:
@savage
Even voor alle duidelijkheid, opdat er geen irritatie onstaat: met "Zoooo, 1620 Ampère, per fase nog wel, die Novak toch, tjongejonge.... " enz.enz. zeik ik Novak af, niet jou.

edit: Ernst was me 11 minuten voor :)

Geen probleem Ron ;) Ik heb de tabel niet gemaakt , alleen de verwijzing i.v.m. de vergelijking tussen de 2 regelaars .......

fut-xxl-3i.jpg

of deze 300A continu en 400A peak

10-40 Ni-Zellen
3-14 Li-Zellen
300 A (400 A)
Opto-Koppler
universell konfigurierbar über DIL-Schalter

weer die model vliegers die zich weer druk maken om de spullen voor de rc auto,s
net als bij de ploffende accus.
maak je toch niet zo druk om dit soort onzinnige getallen.
als ze maar doen waar ze voor gemaakt zijn en dat is regelen niet kortsluiten.
novak komt uit amerika en als daar iets niet doet zoals in de beschrijving staat
word novak dus aangeklaagt lol
de gtb regelaar is gewoon echt wel goed en daar gaat het om
niet om ALS ik sluiting maak blijft ie dan ook heel!?
daar zijn ze niet voor gemaakt.
ps waar die 1600 amp weg komt weet ik niet en intreseert me ook geen hol.
gewoon kopen dat ding haha.

Volledig met Ernst en Ron eens!
De transistoren kunnen vermoedelijk in totaliteit theoretisch bij 25°C 1600A schakelen.
Ik ben eventjes gaan bladeren bij International Rectifier (een gerenomeerd fabrikant van MOSFETs), en die bieden MOSFETs aan met een max. toegelaten stroom (silicon limit) van 400A. Daarnaast een wordt een package limit van 120A gespecifieerd. Een heel stuk lager dus dan theoretisch toegestane waarde.

Laten we even aannemen dat de PCB waarop deze FETs geplaatst zijn, de stroom tot de aansluitingen kunnen brengen, dan zien we in de tabel van Novak een simpel draadje van 14awg (of 2.08mm²). Dit zou betekenen dat hierdoor een stroomdichtheid 250A/mm² loopt. Voor een normale geleider van 2.5mm² wordt een stroomdichtheid van 10..12A/mm² aangehouden.
Nu weet ik wel dat in de bedrading bij ESC's soepele (dus veel dunne draadjes) geleiders gebruikt worden (dit om het skin effect te minimaliseren), maar dan nog mag je rustig stellen dat die 500A per fase aan de hoge kant. Je bedrading, MOSFETs en ESC zouden met een korte knal en flits naar de eeuwige electronicavelden verhuizen.

Als Novak dit toestel op de markt brengt met de bovengenoemde specificaties, zou ik me toch lichtjes vragen stellen. Als ze echter bij hun standpunt blijven, zou je kunnen voorstellen dat Novak (of zijn invoerder) eens een demonstratie organiseren. Dit is over het algemeen de beste manier om tot realistische waarden te komen.

Luc

Dat de werkelijkheid in de electro autowereld zoek is is duidelijk. Het ergste is dat er rijders met aanzien deze materie ook als werkelijkheid verkopen.

Er wordt ook veel (niet anders) gepraat in "turns" en mijn visie is dat men praat over een accu-lading die je in 5 of 4 minuten leeg rijdt (=1 heat). Maar ja, een acculading van 10 jaar terug was maar de helft van wat het nu is en uitgaande van de huidige accu's moet je een regelaar van toen niet maximaal belasten op de gegeven turn-spec.

... Nu weet ik wel dat in de bedrading bij ESC's soepele (dus veel dunne draadjes) geleiders gebruikt worden (dit om het skin effect te minimaliseren) ...
Alleen voor de flexibiliteit Luc, skin-effect treedt niet op bij 'onze' frequenties:
Peters LRK Site
-> Skin-Effekt bei LRK-Wicklungen

(Dat waren nog eens discussies toen (RC-Network), waarbij de deelnemers met bebloede koppen weer huiswaarts gingen ;) )

Laatst bewerkt:
Dan vind ik de opgaves op de site van PK wat realistischer Roelof, hoewel nog steeds erg aan de optimistische kant. Ik kan ze in ieder geval niet meteen rollend van het lachen (en ergernis) afschieten en zal dus ook niet zeggen, PK sue me.

Laatst bewerkt:
weer die model vliegers die zich weer druk maken om de spullen voor de rc auto,s
net als bij de ploffende accus.
maak je toch niet zo druk om dit soort onzinnige getallen.
Maar dan is er iemand zoals de topic starter die een vraag heeft of een bepaalde motor met een bepaalde regelaar gebruikt kan worden. Daar is geen juist antwoord op te geven want niet alle benodigde gegevens zijn bekend. Wanneer er dan gevraagd wordt wat de maximale stroom van de motor is en nog een paar van dat soort dingen dan wordt er naar dit soort onwezelijke gegevens verwezen.

als ze maar doen waar ze voor gemaakt zijn en dat is regelen niet kortsluiten.
novak komt uit amerika en als daar iets niet doet zoals in de beschrijving staat
word novak dus aangeklaagt lol
de gtb regelaar is gewoon echt wel goed en daar gaat het om
niet om ALS ik sluiting maak blijft ie dan ook heel!?
daar zijn ze niet voor gemaakt.
ps waar die 1600 amp weg komt weet ik niet en intreseert me ook geen hol.
gewoon kopen dat ding haha.
Die lui schermen met onwezelijk hoge stromen en dergelijke om maar aan te tonen dat hun regelaars de beste zijn want "kijk maar eens hoeveel stroom ze kunnen leveren". Dat wil natuurlijk niet zeggen dat die regelaars slecht zijn, helemaal niet zelfs. Maar het staat wel erg goed als ze "zoveel beter" zijn dan de concurentie! En dat laatste is zeer zeker ook niet waar!
Het zou gewoon veel netter zijn als ze van de juiste getallen en situaties gebruik zouden maken. Helaas is dat niet de beste oplossing als je wilt verkopen. Heel veel auto's worden ook verkocht met verbruikscijfers die niet echt reëel zijn. Alleen onder de meest gunstige (laboratorium) omstandigheden halen die auto's 1:20 of zo iets. Maar het staat zo mooi in de folders en ook in de richting van de milieu lobby als je een nieuwe auto op de markt brengt die 1:24 loopt! En dan boos worden als de consumentenbond een test doet waaruit blijkt dat je blij mag zijn als je 1:16 haalt!!!!
Hetzelfde geldt dus ook voor dit soort zaken en helaas trappen er nog steeds veel mensen in. Top rijder die en die gebruikt een motor en regelaar van merk X en accu's van merk J. Hij laad de accu's op met 25C en doet dat met een lader van merk Z. Hij doet dat al meer dan een jaar!
Hoppa, allemaal die motor en regelaar kopen. De accu's zijn wel erg duur dus dan toch maar een goedkopere accu gekocht. Maar die lader is zo goed want hij kan zo veel wat de goedkopere niet kan.
En dan komt de teleurstelling. De prestaties vallen flink tegen, zou het dan toch die accu zijn? Toch die dure, maar wel hele goede :? accu gekocht. Ok het is iets beter maar voorlopig ben je nog niet eens half zo ver als die toprijder.
Zo wordt er van alles en nog wat bedacht om maar te verklaren waarom jij niet die prestaties weet te halen. Nu dat is simpel. Die motor en regelaar woden door de fabrikant optimaal op elkaar afgeregeld. De accu wordt uitgezocht en van 100 stuks zijn er misschien maar 2 "bruikbaar". Elke 2 of 3 wedstrijden komt er een nieuwe accu in want de prestaties verminderen snel. De lader gaat wel een poosje mee maar als de fabrikant weer een nieuw "topmodel" op de markt wil zetten zorgen ze er eerst voor dat de toprijders er eentje hebben om hem te "testen". In werkelijkheid is het om de mensen vast lekker te maken zodat ze die nieuwe lader ook direct gaan kopen wanneer hij in de winkel komt.
Dit speelt natuurlijk ook in de modelvliegwereld. Helaas voor veel fabrikanten is de modelvliegerij al heel wat ouder dan de autowereld. Er lopen daarom een heleboel mensen rond die "vroeger" bijna alles zelf moesten maken of uitvinden. Dat zijn dus een heleboel mensen die in al die jaren heel veel van deze materie te weten zijn gekomen. Daarbij zijn er ook de nodige mensen van wie de elektronica hun werk is. Die mensen hou je niet zo makkelijk voor de gek! Dat weten de meeste fabrikanten ook dus daarom zie je veel minder van dat soort beweringen in die tak van sport.

Laatst bewerkt:
Met zoveel elektronika kennis bijelkaar heb wel een uitdaging, zeker als je fabrikanten niet kan vertrouwen. Maak/ontwerp een statische opstelling waarin brushless motoren en regelaars getest kunnen worden. Open voor discussie is welke parameters ga je testen.
Voor de motoren en regelaars: vraag aan vrijwilligers om hun regelaar en/of motoren te mogen lenen.
Verzamel de relevante gegevens en publiceer die gegevens op het forum.
Publiceer wel de exacte specificaties van je testopstelling zodat de gegevens gecontroleert kunnen worden.
Behalve mijn Mts energietechiek (draaistroom motoren) opleiding heb ik de ballen verstand van brushless, maar ik ben wel geintresseerd in de techniek voor in auto's.
Ik ga deze discussie dan ook zeker verder volgen.

Mvg,

Theo

Weet je wat het risico is met die opgeblazen cijfers? Omdat die regelaar minder aan kan dan hij lijkt te kunnen, en dan misschien al warm wordt in je auto bij flink scheuren, denk je dat je een nog grotere nodig hebt als je er een net wat snellere motor in zet, en komen ze vanzelf met een 2000 A versie, die dan weer helemaal "het" is. Net als met geluidsboxen, geven ze niet het continue vermogen, maar het piek-piek vermogen. En mensen maar tegen elkaar opbieden met die getallen... "Ik heb er eentje met wel zoveel watt!"

Doe gewoon als fabrikant een eerlijke meting, en geef aan wat je in de praktijk kan halen, ipv deze "specificaties-inflatie". Dan weet je precies wat je koopt, en wat de verhoudingen zijn tussen de merken en types. Bij je echte auto staat toch (hopelijk) ook het echte vermogen in de folder, en niet wat hij zou kunnen halen op zoveel % nitro, met uitgeboorde cylinders, en met een levensduur van 1 dag?

Let wel, deze model vlieger zegt niet dat dit een slechte regelaar is, maar alleen de voorstelling van zaken over wat hij nu werkelijk kan, die is nogal van de "ons wasmiddel wast nu zelfs 100% schoon bij -30 graden (dus onder nul)" categorie...

Back