Speed Wing

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door DennisK, 17 aug 2009.

  1. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Het nieuwe indoor seizoen is weer in aantocht en had het idee om dit jaar nog wat sneller door de hal te gaan.

    Om hem zo licht mogelijk en snel te repareren te houden heb ik maar gekozen voor een vleugeltje. ala Mini Swift.

    Materiaal is gewoon piepschuim geworden met een redelijk hoge dichtheid (niet van dat GAMMA spul)

    Had het meeste wel in huis dus kon hem ook gelijk afmaken.

    Motor. Turnigy 17 grams 2300kv
    prop 4.5x4 GWS
    2x HXT500 servo
    Himodel 12A fly ESC
    3s460 Himodel lipo.
    En voor tijdelijk een 35Mhz Corona 4ch RS410 II (wordt assan 2.4GHz)

    Grof ontwerpje gemaakt in een CG calculator

    [​IMG]

    Profiel MH43 verschaald naar 21cm koorde en 10.5 (stukje over om de achterlijst wat dikker te houden.)



    Ben voor de gulden middenweg gegaan.
    Gewoon piepschuim/tempex.

    Is veel crash bestendiger dan depron. Hooguit breekt het maar behoud wel redelijk zijn vorm in tegenstelling tot depron.

    Ben inmiddels begonnen en 1e vleugeldeel is zo goed als klaar.

    [​IMG]
    Ribjes plakken op 3mm triplex met houtlijm.

    [​IMG]
    Vleugel aftekenen. Kan makkelijker maar zo gaat het beter als je alleen bent.
    Niet vergeten de extra cm mee te tellen. :roll:
    Bij de grote rib dus niet gedaan. Kwam ik later achter.

    [​IMG]
    Blokje redelijk netjes uitgesneden....balsa als geleiding werkt dus niet...

    [​IMG]
    Na het drogen van de lijm de ribjes uitgezaagd en geschuurd.

    [​IMG]
    Ribjes uitgelijnd en geplakt met UHUpor

    [​IMG]
    Ach valt niet tegen voor een vleugel als dit alleen gesneden.

    [​IMG]
    Na wat schuren en achterlijstje een paar mm afsnijden is dit alweer het resultaat.

    Vleugeldelen waren á 13 gram p/s


    [​IMG]
    Motorsteuntje.

    [​IMG]
    aangezien ik de accu niet mooi weg kreeg toch maar een klein buikje onder gemaakt.
    Zo zit alles ook netjes uit het zicht.

    [​IMG]
    Klaar voor de eerste vlucht.

    RtF gewicht van 129 gram.
    Motortoerental nog niet gemeten maar ik hoop toch ergens op 15.000 / 16.000rpm dan is de prop snelheid 90/100km/h.


    Eerste vlucht en 2e poging tot vlucht

    Poging 1:



    Poging 2 ZEER KORT !!!!



    inmiddels motordomping na gemeten en bleek iets te veel te zijn. 9 graden.
    Nu veranderd naar 4 graden. Al was dat niet de reden dat hij zo snel de grond in ging. Bij start geef ik maar heel iets gas.
    Wind sloeg boven op de vleugel en tjah daar stuur je niet tegenin in zo'n korte tijd.

    Na de crash, motorsteun afgebroken en de prop was door de achterkant heen geslagen dus miste wat stukjes schuim waar we op het einde van de dag nog wat delen van terug hebben gevonden. De rest aangevult met stukjes schuim, bijgesneden en weer geverfd

    Fototje na reparatie.

    [​IMG]
    Bijna niets meer van te zien.

    Dus woensdag hopelijk een betere poging. En goed met het neusje omhoog opgooien :D

    Gr. Dennis
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Ja ja hij vliegt.

    Hij bleek nogal veel up nodig te hebben om recht uit te gaan maar dat is een vleugel kwaaltje. en wat trim naar rechts. Misschien kleine draaiing in de vleugel. Zal kijken of ik het er nog uit kan krijgen, al is het minimaal aan de ailerons te zien.

    Hij vliegt verders perfect.
    Voor buiten gaat het best leuk vlot maar ben erg bang voor binnen dan gaat het ineens allemaal een stuk sneller.

    Eerst nog even er buiten mee spelen.
    Kan bij een klein veldje wel gaan proberen. Is net iets groter dan de hal maar dan zonder dak.
    Krijg ik iets meer inzicht op de werkelijke snelheid.
    Op zo'n groot veld lijkt het altijd wel mee te vallen tot de ruimte beperkt is.
    Maar eerst nog een paar keer test vliegen om te wennen.


    Filmpje
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. niels

    niels

    Lid geworden:
    10 nov 2006
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Roeselare, België
    Mooi, gaat ook goed vooruit !:thumbsup:

    grts

    niels
     
  4. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Hoi,

    Net een kleine mod. doorgevoerd.

    [​IMG]

    Een neuskegeltje :D

    Scheelt weer wat in de stroomlijn.

    Gr. Dennis
     
  5. RC Flight Master

    RC Flight Master

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Roosendaal
    Hallo d.knoppers

    Ik had een paar vragen?
    1:Waar download je CG calculator.
    2:Waar kan ik zwart depron van 6mm vinden.

    Gr.Kevin
     
  6. tim--coop

    tim--coop

    Lid geworden:
    13 jul 2006
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Leuven - Belgium
    Wow die vliegt snel :)
    Zeer mooi !!!
     
  7. jakkobink

    jakkobink

    Lid geworden:
    25 okt 2007
    Berichten:
    917
    Locatie:
    Wijchen
    Erg mooi gemaakt, Het minimalistische van deze vogel spreekt me erg aan. Als ik hem ook maak zou ik er dan 2 gyro's op kunnen zetten zodat die de plotselinge windvlagen iets op zouden kunnen vangen? Kan ik hiervan ergens de bouwtekening downloaden?
    Jakko
     
  8. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Vandaag gevlogen met nog een beetje wind.
    Heel raar doet ie niet maar hij waggelt wel wat tijdens het vliegen.

    2e vlucht na het opgooien ging mis.
    Begon te slingeren en kreeg hem niet meer zo snel stabiel. Paar keer op het gas en er vanaf maar mocht niet baten.
    Nog net voor de impact gas eraf gegooid en de snelheid er nog grotendeels uit weten te halen.
    Schade was minimaal. motorsteuntje zat wat losjes maar nog vast genoeg om te vliegen.

    Had elevator voluit staan bij het opgooien en kwam er in vlucht achter dat hij vol up niet leuk vind. Begon hij te tollen.

    Maar verders vliegt hij wel makkelijk.

    Tekening is er niet maar met het plaatje boven kom je een eind.
    Spanwijdte is met winglets tegen de 56cm gok ik zo.

    profiel is van dit modelletje maar dan verschaalt naar 21cm voro de wortel en 10.5cm voor de tip.
    http://home.planet.nl/~raven274/downloads.html

    Schuim is tempex maar wel met een redelijk hoge dichtheid. Niet van dat zachte gamma spul

    V-stelling is denk ik een graad of 4 á 5.
    Winglets/tipjes zijn 6cm hoog, top is 2cm, onder 10cm en graadje of 10 naar achter gericht. Gemaakt van 3mm depron.
    buikje is 1.5cm piepschuim zoals het model. Beetje afgeschuurd langs de randen, en achter in laten lopen, voor loopt in de vorm van de vleugel over.
    Meeste is binnenin uitgehold om zo wat meer ruimte te krijgen voor de elektronica.

    Motorsteuntje is van 1.5mm vliegtuigtriplex ...berken is dat dacht ik.
    grondplaat 3x3cm. Schuine wig 2x2cm, motorplaat rond 24mm met een stukje recht om hem aan de grondplaat te lijmen.
    Schuine wig op á 86 graden zagen voor de juiste motor domping.
    Motordomping 4 graden.
    zijwaards zo'n 1 graden naar rechts.

    stuurstangetjes van 1.5mm koolstof met 2mm krimpkous over de heveltjes en het staafje, gelijmt met secondelijm.
    hevels zijn van hobbycity http://www.hobbycity.com/hobbycity/...18&Product_Name=Pin_Horns_L22xW19xH.9_(10sets)
    wel iets ingekort en smaller gemaakt zodat het krimpkous eroverheen paste.

    hoogteroeren staat nu een kleine 2mm up om neutraal te vliegen.

    CG calc.
    Flying wing CG calculator

    Zwart depron weet ik niet.
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2009
  9. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Vandaag gevlogen met een Assan 3.2 grams 2.4Ghz ontvangertje.

    Wereld van verschil zo zonder antenne.
    1 kant rol was redelijk, de andere was net een barrel roll.
    Trims ailerons moesten behoorlijk naar rechts om rechtdoor te gaan.

    En nu, rollen gaat beide kanten even goed en trims zo goed als level op rol.

    En zo een dik antenne draadje is het niet van Corona ontvangertjes. Wel een meter dus behoorlijk lang voor zo een klein dingetje.

    Wel krijg ik een beetje het idee dat het binnen niets gaat worden. Stabiliteit is te klein, opgooien blijft ook wat tricky en snelheid is bij minimum nog steeds snel voor binnen. Lager dan dat reageren de ailrons niet lekker meer en wordt hij wiebelig.

    Misschien voor een indoor versie maar normaal profieltje nemen.

    Des al niet te min erg leuk vliegertje voor bijna nop.
    Gaat voor een 17 grams motortje ook wel vlot. 100km/h zal wel af en toe te halen zijn.

    Domping is net te weinig momenteel. Kan hem volgas recht aftrimmen maar zonder zakt hij dan behoorlijk.
    Die dus nog even een beetje bijstellen voor beter neutraal vlieggedrag.
    Vliegtijd. Zeker 5 min volgas. Zal eens een keertje klokken. Accu is dan warm.
     
    Laatst bewerkt: 27 aug 2009
  10. bier-Ton-

    bier-Ton-

    Lid geworden:
    11 feb 2007
    Berichten:
    221
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Is het niet mogelijk dat je de motor en prop voor de roeren plaatst?.
    Ik denk dat hij mischien een stukje stabieler is voor indoor doordat je de propwind over de roeren heen stuurt en ook langzamer kan vliegen.
    Verbeter mij maar als ik ongelijk heb, ben geen aerodinamicus. [​IMG]

    Groetjes Ton...
     
  11. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Hoi Ton,

    Heb je helemaal gelijk in.
    Prop voorop geeft altijd een betere stabiliteit bij lage snelheid dan achterop omdat je alleen kan sturen op de vliegsnelheid langs de roeren ipv de propwind.

    Maar goed duwpropje was het idee. Binnen gaat het niet worden voor deze versie maar kijk nog wel.

    Heb een deltatje liggen die ik al binnen vlieg op 2s. 3s zou ook nog wel kunnen :D
     
  12. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Hoi,

    Omdat normaal opgooien elke keer maar net goed gaat. (ding duikt meteen naar beneden al trim ik vol up)
    Dacht ik gister ik ga eens voor de DLG maar dat ging niet helemaal volgens plan.



    Toch nog maar eens minder domping geven, kijken of dat helpt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    hier een linkje naar mijn indoor zagi,
    ging echt super alleen jammer dat het filmpje het niet meer doet.
    x001-h35-zagi
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015

Deel Deze Pagina