Speedboot setup topic

Discussie in 'Speedboten' gestart door Roy Van De Sande, 13 mei 2014.

  1. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Hallo iedereen,

    Omdat er de laatste tijd heel wat vragen en topics zijn over mogelijke setups van speedboten (mono's & cat's) dacht ik dat het wel leuk zou zijn om een samenvattend topic te maken waarin iedereen makkelijk een setup in zou terugvinden. Omdat setups redelijk verschillen naargelang de lengte van de boot, is dit topic voornamelijk voor boten tussen 650mm & 1050mm, anders wordt het wat onoverzichtelijk voor iemand die een setup wil terugvinden.

    Wat moet er dan allemaal inkomen?

    1. Boot en lengte
    2. De volledige setup, dit wil dus zeggen:

    -Motor (indicatie diamater + lengte+kv, Vb: leopard 4082 2000kv)
    -Esc (Maximale stroom + merk, Vb: Turnigy Marine 180A
    -Lipo (aantal cellen + C-waarde + capaciteit + merk, Vb: Zippy 4s 8000mAh 30C)
    -Prop (merk + aantal bladen + indicatie van grootte van de prop en pitch, Vb: octura x445/2)

    3. Temperaturen van motor,esc en lipo na de vaart (Belangrijk!!)
    4. Vaartijd (eventueel ook hoeveel mAh die je hebt kunnen bijladen achteraf)
    5. Indien je een gps hebt, de snelheid, geen wilde gokken want zo misleid je anderen.
    6. Een foto van de binnenkant van de romp
    7. Eventueel een foto van de buitenkant of een filmpje, maar dat is bijkomend.

    De informatie moet daarom de opgegeven volgorde niet volgen maar probeer een zo compleet mogelijk overzicht te geven. Ik hoop dat we op deze manier wat van elkaar kunnen opsteken. Het is wel belangrijk dat het topic proper blijft. Vragen die over setups gaan zijn absoluut welkom maar het is niet de bedoeling dat het hier een kletshoek wordt, daarvoor bestaat er namelijk al een apart topic.

    Gr,

    Roy
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 dec 2014
  2. focused

    focused

    Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Zwolle
    Boot: MHZ Lizard Xtreme 830mm x 240mm
    Motor: TPpower 4050/4Y 1800kv
    Esc: Turnigy T180
    Lipo: 5s2 5000mah 40c
    Gewicht : 4½ kg
    Temp: alles ver binnen de marges .
    Props: K-52mm en K-48mm
    Hardware : WD200 roer + strut 4,7mm flexas
    Vaartijd: min of 6 ligt aan t vaargedrag
    Snelheid: onbekend
    Extra`s: * Romp + kap verstevigd met Carbon/Kevlar , *spiegel met 8mm multiplex geimpregneerd met epoxy, *xtra dikke single stuurstang 3mm, water pickup in de bodem.
    Gebruikte componenten met links naar de leveranciers:
    Boot: MHZ Powerboats - Lizard Xtreme - 830mm
    Motor:TP4050 *-*Tppower Europe
    ESC: Turnigy Marine 180A Brushless Boat ESC
    Motorsteun:Carbon/Alu Motorträger für LBP40xx, RC-Raceboats-Shop
    Liposteun: Akkuschiene 20x5cm, RC-Raceboats-Shop
    Roer: WD200-Modellbau.de - Ruder M
    Strut: WD200-Modellbau.de - Powerdrive midi *
    Servo:BMS-660DMGplusHS Super Strong Digital Servo (MG) 14.2kg / .17sec / 52g
    Trim tabs : http://www.rcimport.nl/Webwinkel-Product-21570207/Trim-tabs-S.html
    Fotos:
    Buitenkant:
    [​IMG]
    [​IMG]
    Binnenkant:
    [​IMG]
    Hardware:
    [​IMG]
    Video:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
    Cnn vindt dit leuk.
  3. drkdgglr

    drkdgglr

    Lid geworden:
    13 aug 2007
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Amsterdam
    Boot: MHZ Racemaster / MMP Rapid. 987mm x216mm. Boot is wel langer als 900mm, maar hoort eigenlijk wel hierbij omdat ie erg smal is.
    Motor: TPPower 3640L 1570KV
    Esc: Turnigy T180
    Lipo: 6s5000mah 40c
    Gewicht : 3.400gr
    Temp: alles ver binnen de marges .
    Props: K45
    Hardware : Dr Psycho Roer / MTC Powertrimm V Lang / 4,7mm flexas
    Vaartijd: geen id.
    Snelheid: 79km/u (Garmin Geko 201)
    Extra`s: Romp is van zwart glas gemaakt en daarna verstevigd met Carbon/Kevlar. Spiegel verstevigd met 5,5mm multiplex en afgewerkt met epoxy en een laag carbon.

    Opmerkingen: Inmiddels ook een andere setup getest. Lehner 1950-1254kv op 8s4400mah 40c met een Sekaing 130a HV regelaar en een Andy Brown X445 prop. Snelheid 103km/u. Helaas hebben motor en regelaar dit niet overleefd. Nieuwe 8s setup is onderweg (TPPower 4060-1280kv, Swordfish 8s200a esc).

    Bouwverslag: http://electricpowerboats.actie-forum.com/t1907-rapid-racemaster-slow-build

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 13 mei 2014
  4. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    Boot: Wasabi 65cm
    Motor: Turnigy 2858 3600KV
    Esc: Hobbyking RED Brick 100A
    Lipo: Zippy Compact 3S 4000mAh 25C
    Prop: TFL metal 435 2 blads
    snelheid: Geen idee gaat leuk, zie filmpje.
    -Dit alles word warm is nog net gewoon aan te raken zonder je hand terug te moeten trekken, maar niet overdreven warm. Geen exacte temperatuur gemeten.
    -Vaartijd ligt rond de 4minuten, en bij het laden meestal rond de 2500mAh bijgeladen.
    Bijkomende info:
    Lipo kan je beter een hogere C waarde nemen, de lipo's worden aardig warm..
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Filmpje:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Boot: Hobbyking Pursuit 820mm x 240mm
    Motor: Leopard 4082 2000kv
    Esc: Turnigy T180
    Lipo: 4s 8000mAh 30C Zippy
    Gewicht : 3,8kg
    Temp: Esc:50°C, motor 38°C, lipo: 48°C .
    Props: octura x440/3, tenschock 45mm/3, octura X648/2
    Hardware : HOR RACING
    Vaartijd: 6min, 4min30s, 4min volgas varen
    Snelheid: 73km/h, 84km/h, 96km/h gemeten met garmin forerunner 201
    Extra`s: * Romp + kap verstevigd met glasweefsel + Carbon/Kevlar ,

    Foto's:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    [mod]Topic opgeschoond, titel aangepast...

    Gelieve vanaf deze post alleen nog setups en specs van boten te posten[/mod]
     
  7. Svenno81

    Svenno81

    Lid geworden:
    14 dec 2012
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Gouda
    Boot : Toysport Syncron 720mm x 210mm
    Motor : Leopard 3674 2200kv
    Esc : Seaking 120A
    Lipo : 4S 65C 5000mah Turnigy Nanotech
    5S 25C Zippy 5000Mah
    Prop : Tenshock alu 2blad 42mm
    Tenshock alu 2blad 45mm
    Temperaturen max gemeten met 4S en 45mm prop:
    Motor: 33,4C
    ESC: 52,6C
    Lipo: 33,4C
    Temperaturen max gemeten met 4S en 42mm prop:
    Motor: 22,8C
    ESC: 36,6C
    Lipo: 36,0C
    Temperaturen max gemeten met 5S en 42mm prop:
    Motor: 24,3C
    ESC: 44,0C
    Lipo: 41,3C
    Vaartijd: +- 10 minuten met 42mm prop, verbruik: +- 4000mah
    (Er zit een stroommeter op die meet hoeveel mah ik verbruik en na 4000mah haal
    ik hem altijd weer binnen).
    Snelheid (GPS):
    -4S 42mm prop: 60,8 km/u
    -5S 42mm prop: 70,8 km/u
    -4S 45mm prop: 72,3 km/u
    -5S 45mm prop: 82,2 km/u

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Filmpje:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. kale

    kale

    Lid geworden:
    10 jul 2007
    Berichten:
    21
    Locatie:
    bodegraven
    revolt 30

    boot: revolt 30
    motor: 36MM lengte:56MM 1800KV
    ESC: AguaCraft 60 amp
    Accu: lipo 4S 5200mah 45C
    Prop: grimracer 42*55 (gebalanceerd en geslepen by Hendrik)
    temp: esc 18 graden Motor: 22 graden lipo: 25 graden
    vaartijd: ongeveer 10 minuten maar ligt aan het vaargedrag.
    snelheid: komt nog ff een keer gps lenen.
    foto's

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    gr arjan.
     
  9. Flyinglawyer

    Flyinglawyer

    Lid geworden:
    26 sep 2007
    Berichten:
    371
    Locatie:
    Tilburg
    Hoi Arjan, ik heb ook sindskort de Revolt 30 met dezelfde (stock)setup. Ik zie alleen dat jij de waterkoeling hebt gesplitst. Dat heb ik nog niet gedaan. Je hoort daar verschillende meningen over, bijvoorbeeld dat splitsen een risico is omdat dan de esc of de motor wellicht helemaal geen koeling krijgt. Bij jou werkt het dus wel goed? Heb je ook gemeten voordat je hebt gesplitst?

    Ik ben wel verrast door jouw temperatuur. Heb je dit gemeten na volle belasting? Ik kan me bijna niet voorstellen dat je esc 18 graden is en de motor 22 graden..... de mijne zijn in elk geval veel warmer dan dat.

    grt
    Mark
     
  10. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Z'n bericht is van 4 jan 2015 , dat kan nog een rol spelen in de temps ;)
    Waarschijnlijk zullen ze nu wel wat hoger uitkomen zoals bij de meeste het geval is.
     
  11. Flyinglawyer

    Flyinglawyer

    Lid geworden:
    26 sep 2007
    Berichten:
    371
    Locatie:
    Tilburg
    ja dat is inderdaad waar; het vaarwater waar ik meestal vaar is nu een warme soep van 25 graden geworden ;-)
    daarmee wordt koeling een stuk lastiger....
     
  12. kale

    kale

    Lid geworden:
    10 jul 2007
    Berichten:
    21
    Locatie:
    bodegraven
    was idd van de winter, nu en stukje hoger, maar de dubbele watercooling werkt goed, 2 aparte uitgangen en daar komt het water perfect uit,
     
  13. Richard123

    Richard123

    Lid geworden:
    2 dec 2015
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Friesland
    Hallo,

    Ik ben nieuw hier op het forum en heb wat vragen.
    Ik ben bezich met een speedboot catamaran van 1.50 m maar nu wou ik weten wat voor motor en accu endergelijke ik moet aanschaffen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  14. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Maak even een eigen topic aan ;)

    Dit topic is bedoeld om setups te delen die al in bedrijf zijn ;)
    Maar met die afmetingen.... Ga maar vast sparen!!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
    Cnn vindt dit leuk.
  15. Richard123

    Richard123

    Lid geworden:
    2 dec 2015
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Friesland
    Dat sparen heb ik al gedaan maar wil gewoon weten wat ik nodig ben want daar heb ik geen verstand van.
     
  16. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Hoe ver ben je met het sparen ??
    Want 1000 euro is bij een dergelijke boot niks......

    Maar ff snel:
    2x minimaal 5692 formaat motor (liefst nog langer bv 104 of nog beter 112mm) van rond de 600~700kv
    2x HV regelaar geschikt voor minimaal 12s lipo en minimaal 250A , voor allebei geldt liefst nog wat ruimer (bv 14s & 300A) aangezien je er blijkbaar nog bar weinig verstand van hebt en een foutje in de afstelling snel gemaakt is..
    Dan is je 1000,- al voor een heeeeel groot deel op....


    En dan moet je nog:
    4x 12s lipo (of een veelvoud (8/12/16) daarvan) van minimaal 5000mAh en 40C ontlading
    Een flinke lader + bijbehorende flinke voeding om die accu's weer op te kunnen laden
    Een zender/ontvanger
    Een hele flinke stuurservo met minimaal een kilo of 40 aan stelkracht.
    En een life ontvangeraccu van 2000+mAh om de ontvanger en servo van de nodige stroom te voorzien.
    Waarmee je ook al gauw weer richting de 1000,- aan het rennen bent ;)
     
  17. Richard123

    Richard123

    Lid geworden:
    2 dec 2015
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Friesland
    Bedankt voor je antwoord. Excuus dat ik in bestaand draadje zat, zal eigen topic aanmaken volgende keer.

    (En met mijn spaarrekening zit het wel goed hoor, geen zorgen )
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  18. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Hallo mag ik vragen war bij deze boten het Center of Gravity ligt, en hoe jullie dat meten?

    Ik heb hier even een eigen topic voor aangemaakt.
    Ik hoop dat jullie goede input kunnen geven op het andere draadje..
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2017

Deel Deze Pagina