Hallo, Ik heb problemen met mijn Cockpit MM of mijn Speedcontroler van Schultz. :cry: In mijn Zagi voor speed 280 werkte de throtle goed, totdat ik met de besturing aan het klooien ben geweest. Als ik nu de knuppel naar voren zet en het model aan, dan hoor ik keurig 2 piepjes maar als ik de knuppel op nul zet hoor ik niets en de motor doet ook niks, hoever in de knuppel ook zet. De speedcontroler werkt nog wel. Als ik start met de knuppel op 0 dan hoor ik 3 piepjes maar verder werkt ook niks. Ik ben er van overtuigd dat ik iets met de zender heb gedaan maar kan niet vinden wat. De handleiding is ook niet erg duidelijk. Wie weet wat het is? Heeft iemand een betere handleiding (in Engels of Nederlands)? Ik kreeg een tip om de Cockpit de her-callibreren (of te re-setten) maar hoe moet dat? Alvast bedankt, Jan Willem
Hallo, Dit lijkt mij indedaad een probleem van de zender. Helaas heb ik geen Cockpit MM. wel shulze speed controllers, en die doen het (bij mij tot nu toe) altijd goed. Gertjan.
Kiik eens naar de middelste schakelaar aan de rechtse kant van de zender hiermee activeer je de timer of je kan hem gebruiken om de motor uit te schakelen. Als ik deze schakelar naar voren druk dan stopt iedere aangesloten motor. Dit is eigenlijk de noodstop. Bij mij is dit al regelmatig gebeurd doordat "vreemde" mensen aan mijn zender zitten ze hebben dan zitten klooien met de schakelaars en dan staat alles verkeerd.
Ja theo, dat is de motorstop schakelaar. Ik heb wel eens een regelaar uit elkaar gehaald (en gemold ) terwijl achteraf alleen die stomme schakelaar verkeerd stond.
een schakelaar als noodstop? werkt dat? je hebt toch eerder je motor met de stick uitgezet, dan de schakelaar omgehaald? of zit deze op een hele 'gunstige' positie?
ja en nee. bij electro nee bij verbranding ja. ongeacht de afsteling van de motor en de gasregeling als je die schakelaar overhaald trekt de servo de gasschuif helemaal dicht.
was een belangrijk punt vergeten. In sommige plaatsen is het verplicht om een manier te hebben om de motor ten alle tijden uit te schakelen. Je hoeft dit nu niet te doen door het gas dicht te trekken en de trim helemaal dicht te schuiven. Dit duurt overigens te lang bij een digitale trim. Persoonlijk vind ik die digitale trim niet een echte verbetering.
Nog iets wat fout kan gaan.... Als je de vliegmode = "MODE" in het menu (per ongeluk) op 5 of hoger gezet hebt dan zit gas op de midden schuiver...(die tussen de twee knuppels in zit en/of niet eens gemonteerd is)... De zender trekt zich niets aan van of opties wel of niet geinstalleerd zijn...dus krijgt de regelaar wel een geldig signaal en geeft (via de motor) geldige piepjes af..... maar je hebt niets om mee te regelen....
Dirk, Dat klopt niet, als de regelaar zoals beschreven reageert (verschillend op twee verschillende gasstanden) moet gas op die knuppelfunctie staan. Ik vermoed ook dat die schakelaar er niets mee te maken heeft. Ik denk dat Jan Willem zijn gasknuppel uitslagen niet meer op 100% heeft staan en dat hij een slim 10 gebruikt (drie piepjes bij gas dicht lijkt op het zien van de middenstand door de regelaar) 0% uitslag in de richting van gas dicht gezien vanaf het midden..misschien iets meer.... geen 100% zoals de regelaar verlangt....
Ik heb het even uitgetest, krijg deze fout op geen enkele manier.. Model resetten MENUE-> MODEL-> (kies model nr)->RESET->(kies model type U(niverseel) of H(elie). Dan model opnieuw ingeven... Volledige reset kan alleen met speciale software, en alleen voor technische diensten.. Sticks opnieuw calibreren in het menu SETUP-> ADJ en dan klopt de handleiding niet meer ... Verie 2.0 software versie 1.x handleiding maar ik heb de aanvulling als PDF file ergens... :?: :?: Moet je natuurlijk wel versie 2.0 hebben (progrmeerknop vanuit INFO scherm met de klok mee draaien komt er V 20 dan heb je versie 2 komt er 'NIETS' dan heb je een eerdere versie !!!
Hallo, Bedankt allemaal voor het meedenken maar ik ben er nog steeds niet uit. In het Model menue zit bij mij niet de optie RESET, alleen COPY en EXIT. Zal dus wel een oude versie van de Cockpit hebben. Verder alle zaken gecontroleerd en geprobeerd maar nog zonder succes. Ga toch maar een andere speedcontroler testen, denk ik. Tenzij iemand nog met een brillante ingeven komt. Jan Willem
Als Reset niet in het menu MODEL zit heb je software versie ouder dan 2.0 Werkwijze is dan kies in MODEL model nummer, ga dan naar SETUP-> MODEL dit selecteren dan bij TYPE selecteren U of H geheugen wordt dan gewist voor dat model, kom je per ongeluk in dit menu dan kan je door "--" bij TYP te seleteren je actuele gegeven behouden, kies je U of H dan worden de gegeven onherroepelijk gewist voor het gekozen modelnummer en op een standaard waarde gezet.
Hoi, Inmiddels heb ik de motor aan de praat maar echt bevredigend vind ik het nog niet. Ben begonnen met de Model U en H truck, dus van begin af aan. In het SERVO menu heb ik bij SERVO-4 (de speedcontroler in MODE 3) de begin waarde op -50% gezet. Dit is meteen de uiterste stand. Nu piept het model als ik er spanning op zet (met de snelheid knuppel op z'n snelst) keurig 2 keer, en als ik de knuppel terug zet, 1 keer en de motor loopt netjes. Nadeel is dat de motor bij ongeveer 50% al op het maximum is. Misschien geeft dit weer nieuwe aanwijzigingen. Even voor de voorledigheid: ik heb geen schakelaars op mijn zender. (niet voor Timer en ook niet voor Combi) Jan Willem Even wat verdere gegevens. De IDLE staat op LT_ Mode 3 Ik heb de V-tail op ON want bij de Delta moet je Servo 1 en 5 gebruiken. Aandezien ik een PICO 3/4 ontvanger heb, zit er geen 5 op. Als compromis doe ik Servo 2 en 3 in V-tail stand. Heeft dat nog vlieg technische gevolgen? Het lijkt allemaal goed te werken. Even voor de volledigheid. De Maidenvlucht moet nog gebeuren!
Mode 3 instellen en als mode 1 vliegen gaat prima. Gebruik dezelfde truk om de zelfde reden voor alle delta/ vliegende vleugel/schijfachtige indoor spullen.
Mischien toch je sticks kalibreren.... gaat in versies < 2.0 als het volgt. Ga naar menu SETUP kies daar ADJ ga naar regel 2 CT verschijnt, zet nu alle sticks(en eventuele extra regelaars) in de middenstand, dus ook GAS..ga dan terug naar 1e regel (ADJ) de midden stand is nu vastgelegd... Nu alle sticks (en eventuele extra regelaars) één voor één van minimum naar maximum bewegen over beide assen en in de uiterste standen ca. 3 seconde vasthouden, ben je hier mee klaar, dan verlaat je ADJ en alle informatie wordt opgeslagen (en geld dan voor alle modellen, dus controleren of instellingen gewijzigd zijn !!!)