Speelgoed, of zou het iets kunnen zijn??

Discussie in 'Ornithopters' gestart door sanka, 9 dec 2005.

  1. sanka

    sanka

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    1.300
    Locatie:
    Veghel
    Op gottahaves.nl staad nu een ornithopter te toop.
    Spanwijdte 99 cm
    lengte 61 cm
    Gewicht 283 gr
    10-18 minuten vliegen afhankelijk van gebruik en ervaring
    Compleet met Li-Polymeer 1200 mah oplaadbare accu adapter etc.
    enkel eenvoudige montage nodig

    Ik vind het hele princiepe wel leuk zodoende keek ik er even naar.
    Ik verwacht eigenlijk dat het speelgoed is, of kent iemand hier dat ding?

    Ik stel wel dat ik liever iets goeds koop als iets goedkoops...
    Maar als het samen kan!!
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Dit is een goedkope kopie van de cybird. Deze vliegen wel, maar hoe de constructie is is mij niet bekend. Ook de verkrijgbaarheid van reserveonderdelen is twijfelachtig. Mocht je die kunnen krijgen dan zal de prijs van die onderdelen wel dusdanig zijn dat je soms beter een nieuw model kan kopen.
     
  3. sanka

    sanka

    Lid geworden:
    22 aug 2005
    Berichten:
    1.300
    Locatie:
    Veghel
    Dat idee had ik ook al.
    Het is geen modelbouwzaak, dus onderdelen zal idd wel eens lastig kunnen zijn. En zover ik hier kan zien is dat nogal eens nodig.

    Dus maar verder rond kijken.

    Is de Eagle van Quartel wel iets?
    Onderdelen wel los verkrijgbaar?
     
  4. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    zie http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=17267

    Let wel de enigste echt goed vliegende orni's zijn nog steeds die van Sean Kinkade, deze vliegen vrijwel allemaal perfect direct uit de doos. Alleen jammer dat ze zo duur zijn en soms heel moeilijk te verkrijgen zijn. En doe nooit zaken met Sean Kinkade zelf, maar koop ze via zijn distributeurs.

    Bij alle andere ornithopters zul je vaak zelf aan de slag moeten met experimenteren.
     
  5. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Sean valt om als ie nederlands kon lezen, Theo die zijn producten aanprijst.. ;)
     
  6. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Tja Niek, helaas is het zo dat zijn zpul direct uit de doos goed vliegt. Helaas heb je het regeltje erachter niet direct gezien, want als men op rc-group gaat zoeken dan vind men precies wat ik bedoel met niet direct zaken met hem doen. Velen zijn al heel veel geld kwijt en hebben nooit maar iets ontvangen. vandaar dus mijn opmerking van zijn spul kopen bij de ditributeurs.
     
  7. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik heb pas zo'n ding aangeschaft, niet bij gottahaves maar hier:
    NR. 1 in Radiografisch bestuurbaar speelgoed en gadgets en veel veel meer.

    - het gewicht van 283gr blijkt wat optimistisch, de mijne weegt 298gr vliegklaar
    - zit een leuk zendertje bij, helaas wel op 27MHz, AM, 3 kanalen
    - 2 servo's voor links/rechts en hoog/laag, de speedcontroller voor de motor is ingebouwd in de ontvanger
    - heel modern, 2S1P lipo vliegaccu 1200mAh, wel in een erg zwaar plastik kastje gebouwd, 71gr totaal, kan veel lichter!
    - stevig 2mm glasvezel frame
    - vogelkop en body van kunststof, samen 25gr kan veel lichter!
    - mooie vleugel en staart, deze zijn wel licht gebouwd, vleugel inclusief tapsverlopende koolstof liggers weegt slechts 20gr.

    Ik denk dat het totaalgewicht van 298gr toch wat aan de hoge kant is t.o.v. de stevigheid van de constructie. Eigenlijk popel ik om het gewicht meteen zoveel mogelijk te gaan beperken, maar toch wil ik eerst een proefvlucht maken om te kijken hoe ie origineel vliegt, hopelijk overleeft ie het.........

    wordt vervolgd
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2008
  8. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Vandaag de eerste vlucht gemaakt met de Thunder Roc (dat is de naam die op de doos staat), maar hij ziet er ongeveer zo uit als deze Cyberbird http://www.raidentech.com/3rarecorcepo.html of de Cybird waar hij van gekopieerd is.
    Proefvlucht dus gemaakt met het model in originele uitvoering, niets veranderd.
    De Thunder Roc vliegt wel, hij heeft een goed stijgvermogen en een behoorlijke vliegsnelheid, hij is duidelijk sneller dan mijn Eagle.
    Hij reageert redelijk op links/rechts sturen, wel had ie een afwijking naar rechts maar dat komt vaker voor, meestal wel op te lossen met een paperclip :)
    Maar er is wel een probleem, hij is tamelijk instabiel vind ik, je moet drommels goed oppassen om hem onder controle te houden. Dat ben ik met de Eagle wel anders gewend, bv. als je de flapfrequentie van de Thunder Roc wat vermindert, kan ie zomaar in een duikvlucht overgaan (niet een beetje dalen dus, maar echt een gevaarlijke ongecontroleerde duikvlucht), waar ie alleen uitkomt door het toerental weer te verhogen, dus alleen up-geven helpt niet! Ook is ie zeer kritisch op omlaag sturen of een scherpe bocht draaien, een beetje teveel en hij kan in een duikvlucht terechtkomen waar ie dus maar moeilijk uitkomt, ondanks vol up-sturen. Als je op zo'n moment te laag zit, wat mij dus overkwam, dan maak je een ongewenste noodlanding, met bij mij als gevolg een gebroken hoofdligger :(
    Deze reclameslogan is dus wel lichtelijk overdreven: It is very easy to control, since the RC Robotic flies slow and is stable by nature.
    De stabiliteit kan verbeteren met een lager gewicht, daar ga ik me nu eerst maar eens mee bezig houden. Het flapmechaniek is behoorlijk degelijk, dit heeft de klap overleefd, ook de besturing is nog helemaal ok, geen storingproblemen gehad, ondanks dat deze op 27MHz AM werkt.
     
  9. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Vanavond me eens verdiept in de bijgeleverde lipo accu. Deze was verstopt in een plastik kastje, volledig dichtgelijmd. Omdat ik het gewicht veel te hoog vond, 71gram voor 2S1P 1200mAh, heb ik de kast met de dremel losgeslepen. Lipo eruit. Nader onderzoek aan de lipo leverde op dat deze een soort laad/beveiligings circuit op het printje bevat, dit heb ik verwijderd. De bijgeleverde Thunder Roc "lader" is nogal eenvoudig, deze maakt gebruik van het in de lipo ingebouwde laadcircuit. Ik wil de lipo opladen met mijn eigen lipolader, daarom die extra electronica op het lipoprintje verwijderd. Het gewicht van de 2S lipo is nu nog 59gram, dus 12 gram gewonnen!
     
  10. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Deze avond weer een stapje verder gekomen, de kunststof "vogelbody" verwijderd, maar dat betekent dat je ook de losse vogelkop niet meer kan gebruiken (deze wordt bevestigd aan de body). Dat resulteert in een erg primitief ornithopter uiterlijk, niet mooi, dus minimaal moet de vogelkop toch wel gemonteerd worden. Een nieuwe konstruktie bedacht met een soort depron materiaal, waardoor de kop toch weer bevestigd kan worden. Het vlieggewicht is nu ongeveer 270gram, dus nu totaal 28gram winst tov het origineel.
    Dit gewicht is met de standaard meegeleverde 1200mAh lipo (zonder het plastik kastje), nog meer winst is te behalen door deze accu te vervangen door mijn 2S1P 470mAh Tanic, die maar 32gram weegt, dan is het vlieggewicht nog slechts 243gram.
    Eerst maar eens een vlucht maken met deze gewichtsbesparing en kijken of het een verbetering geeft, stap voor stap is de beste methode.....................
     
  11. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Body niet nodig voor de aerodynamica, crashbestendigheid en looks?
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    mmh, leuk klein :) kan echt licht ;)
     
  13. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    tja, ik denk wel dat de body de crashbestendigheid wat verbetert, maar aan de andere kant zal de klap minder hard aankomen bij een lichtere vogel.
    Voor de aerodynamica maakt het volgens mij niet veel uit, die orni's vliegen vrij langzaam, hij ziet er nu ongeveer net zo uit als de Eagle, met de open romp. Minder mooi om te zien natuurlijk, maar ik vind goed vliegen belangrijker dan het uiterlijk :lol:
    Nog een leuk detail, ik vond de servo's niet erg nauwkeurig in de middenstand terugkomen, dus maar eens opengemaakt. Wat schetst mijn verbazing, er zit geen elektronica in! Alleen een motortje, vertraging en potmeter, de rest zit dus in de ontvanger, ik vond het al merkwaardig dat er 4 draden de servo's ingaan...............
    Een paar foto's van het origineel en na uitkleden van de body en de lipo. Nog niet met de lichtere uitvoering gevlogen, te slecht weer :(
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  14. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Mag ik nog een 'plan' foto van de vleugelstructuur? De maten?
    Welke diktes crabon zijn waar gebruikt?
    Het doek lijkt me geverfd vliegerdoek?

    En nou ik toc aan t doorvragen ben.. ;)
    zwp?


    Over de instabiliteit, ik denk dat j m stabieler kunt krijgen door iets meer v stelling,
    vergelijk deze (laagste slag, hoogste slag) eens met de eagle.

    Wel wordt bij meer V de prestatie iets minder en omgekeerd.
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    het doek lijkt vlieger doek maar moet lichter zijn toch?
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
  17. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Ja, dat zou een leuk accu'tje zijn, ik vermoed dat de gemiddelde stroom zo'n 5A is tijdens vliegen, met de 1200mAh lipo zit de vliegtijd ergens tussen 12 en 15min.

    Het lijkt inderdaad op hetzelfde doek als bij de Eagle, het lijkt me wel iets dunner, dus lichter.

    Spanwijdte is 99cm, totale lengte 60cm, grootste vleugelkoorde 24cm, zwaartepunt heb ik gemeten op 9cm van de vleugelvoorrand.
    Hoofdligger, eerste stuk is taps koolstof pijpje, 4mm>>3mm, rest 1.8mm koolstof.
    Diagonaal ligger, eerste stuk is 2.5mm pijpje, rest 1.5mm koolstof.
    Vleugelribben zijn 1mm koolstof.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  18. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    V-stelling vergroten wordt lastig, dit is niet instelbaar helaas. De beide aandrijfstangen zijn van aluminium, wel heel mooi aan beide einden kogelgelagerd.

    [​IMG]
     
  19. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Vanavond de vleugel instelhoeken van de Thunder Roc en de Eagle eens opgemeten.
    Dit geeft interessante resultaten, hoe denken jullie hier over? Theo, weet jij misschien de instelhoeken van de Kestrel of wil je ze eens opmeten?

    de Eagle, hoek tussen de vleugels,
    in hoogste stand: 108graden
    in laagste stand: 150graden

    de Thunder Roc, hoek tussen de vleugels,
    in hoogste stand: 108graden
    in laagste stand: 120graden

    Voor deze vogels is dit de standaard instelling, opvallend dat in de hoogste stand de instelhoek precies hetzelfde is.
     
  20. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ik zal ze maandag eens opmeten. Vandaag en zondag is het veel te druk om iets op modelbouwgebied thuis te doen.
     

Deel Deze Pagina