Spektrum AR8010 met oudere servo's

Discussie in 'Model elektronica' gestart door blackjack, 25 feb 2017.

  1. blackjack

    blackjack

    Lid geworden:
    22 aug 2004
    Berichten:
    57
    Hallo,

    Ik heb net een AR8010 ontvanger binnen, deze wil ik in een ouder model gebruiken met oudere (bestaande) servo's. De AR8010 gebruik ik met een DX8GEN2 zender.

    De oude servo's lijken dit niet fijn te vinden, ze jitteren erg en draaien met overshoot naar de positie.
    Kan het zijn dat deze servo's niet compatibel zijn met de AR8010 ?

    Hans.
     
  2. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    Welke merk en type servo's ?
    Staat de zender op 22 ms en is de accuspanning voldoende ?
     
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Naast wat Onno terecht schrijft kunnen sommige oudere servo's niet goed overweg met een pulshoogte van 3.3 volt die de meeste moderne ontvangers leveren. Die zou je dan moeten opkrikken naar 4.8 volt.
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    Heb je getest of de servo's met een andere ontvanger wel goed werken? Dit klinkt ook als een vieze potmeter in de servo's
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Waar ik eerder aan denk is dat de pulse rate, het aantal pulsen per seconde, te hoog is! Onno vraagt al of de zender op 22msec staat, dat is die pulse rate! Elke 22 milliseconden een puls wat hetzelfde is als ongeveer 45,5 puls per seconden.
    "Oude" servo's zijn gemaakt om te werken met ongeveer 40 tot 60 pulsen per seconden. Veel moderne apparatuur gebruikt 100 tot wel 400 pulsen per seconde, sommige zelfs nog meer. Dat kunnen de oude servo's niet aan en gaan gek doen. Pas op want ze kunnen daar flink heet door worden en zelfs doorbranden!
     
  6. blackjack

    blackjack

    Lid geworden:
    22 aug 2004
    Berichten:
    57
    Hallo, ik heb de servo's getest met een AR8000 ontvanger uit mijn andere oude vliegtuig, en daar werken ze wel normaal en prima.
    Het is dus een instelling op de ontvanger/ zender, maar welke ?
    Hoe stel ik de pulsrate in op de ontvanger ?
    Het zijn verschillende Servo's, ze staan op bijgevoegde foto.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  7. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
    In de ontvanger kan je geen puls instellen. Wel in de zender 22 ms of 11 ms.
    11 is voor digitale servo's
    Kan je instellen in het systeem menu onder frame rate.
     
  8. blackjack

    blackjack

    Lid geworden:
    22 aug 2004
    Berichten:
    57



    11 en 22 ms geprobeerd, maar het maakt niet veel uit...
    Nog een goede raad ?
    Wat kan het verschil zijn tussen de AR8000 en de AR8010T ?

    Hans.
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Het probleem kan veroorzaakt worden door het feit dat de moderne ontvangers een puls uitsturen die tussen de 3V en 3,6V hoog is. "Vroeger" was dat minimaal 4,8V en daar zijn de servo's ook voor gemaakt. Het ziet er naar uit dat de servo's die lage puls niet helemaal "begrijpen" en er dus niet altijd hetzelfde op reageren. Dat geeft een onrustig stuurgedrag en soms zelfs geen reactie van de servo.
    Je kan dat oplossen door er een buffer tussen te zetten maar dat is allemaal extra elektronica. Soms kan het helpen door een weerstand van ongeveer 5k van de +5V naar de puls uitgang te maken. Dat werkt soms goed maar zou mogelijk de uitgang van de ontvanger kunnen beschadigen. Er gaat dan namelijk extra stroom door die uitgang lopen. Afhankelijk van de soort uitgang kan dat zou dat mis kunnen gaan.
     
  10. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Absoluut 11 ms niet gebruiken met deze servo's. Daarbij worden ze heet en gaan ze stuk.

    Het verschil zal de accu of het bec-systeem zijn. Beide ontvangers leveren namelijk pulsen van 3,2 Vtt en dat kunnen deze servo's hebben.
    Als de ontvangervoeding het niet bij kan sloffen gaan servo's elkaar pesten. Ze gaan dan trillen en/of spontane uitslagen maken. Als controle kun je het beste steeds één servo aansluiten en kijken of die normaal werkt.

    De onderste MS11 servo (op de foto) moet je trouwens even helpen. Deze vreet nu zo te horen stroom. Even het bovenhuis er af, de uitgaande as en het gat in het bovenhuis, waar deze doorheen gaat met een doekje schoonmaken en weer in elkaar zetten. Als je het hebt eerst even een dun laagje teflonvet aanbrengen, maar echt noodzakelijk is dat niet.
     

Deel Deze Pagina