Spektrum DX6i naar mode 1 zetten

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Stijn H, 17 nov 2017.

Tags:
  1. Stijn H

    Stijn H

    Lid geworden:
    17 nov 2017
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Kortrijk
    Hallo,

    Ik heb recent een Spektrum DX6i zender gekocht (2de hands) om te starten met RC vliegen (met een 2e hands Delta Ray)
    Bij de vliegclub in de buurt wordt met mode 1 gevlogen en dringen ze er op aan om ook met die mode te werken. De zender staat echter op mode 2.

    Ik heb de voorbije dagen heel wat info gezocht over het omschakelen van de zender naar mode 1. Er zijn op youtube een paar duidelijke filmpjes te vinden over de omschakeling van de DX6I.
    Maar, wanneer ik mijn zender openmaak, komen de onderdelen niet helemaal overeen, waardoor een uitvoering 1/1 niet mogelijk is.
    Ik vermoed dat in de loop der jaren er minstens 3 versies van de zender zijn uitgebracht onder dezelfde naam, met andere hardware.

    Onderstaande link heeft denk ik betrekking op de meest recente versie van de DX6i

    De omschakeling is zeer eenvoudig.

    Volgende link toont de stappen op een DX6i met andere (oudere) hardware en is complexer.


    Op basis van de hardware vermoed ik dat mijn zender er qua leeftijd ergens tussenin zit. Een deel van de hardware komt overeen met deze in het eerste filmpje, maar niet volledig.

    Op basis van de 2 filmpjes weet ik dat ik de plaatjes die voor de wrijving zorgen moet verplaatsen. Dit is op zich vrij eenvoudig.

    De volgende stap is complexer. Afgaand op wat ze tonen in het tweede filmpje en wat ik zie aan de binnenkant van mijn zender zou ik een mechanisme dat de stick centreert (deels) moeten verplaatsen. Hierbij moet ik een veer en soort gondel/wipje verplaatsen.
    Weet iemand hoe ik dit kan verplaatsen (met name de gondel) ?

    Zijn er nog andere hardwarematige aanpassingen die ik zou moeten doen ?

    Hieronder een foto van beide sticks, zoals ze nu zijn.

    Alle tips zijn welkom !

    IMG_20171116_213018851.jpg IMG_20171116_212956597.jpg


    IMG_20171116_212943666.jpg
     
  2. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Een tijd geleden heb ik een mode 1 naar mode 2 omgezet.
    De veren verplaatst en de "ratel" verplaatst. In de software de mode veranderd.
    Kan me niet herinneren dat ik de stekkers moest omzetten.
    Was zo gepiept 20 minuten schroeven en 3 uur zoeken naar een veer die ergens in mijn garage lag...
     
    Valerius en easy vinden dit leuk.
  3. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Ja er zijn nog wat zaken die je in je menu moet goedzetten google op convert mode dx6i. Ik heb er meerdere omgezet en ik weet nog dat er een setting om moest. Er is een soort verborgen menu en daarin doe je dat.

    Hier de link naar het document waarin het duidelijk beschreven staat hoe je in het verborgen menu komt. http://members.iinet.net.au/~francischan/docs/DX6i Change Mode Procedure.pdf. Pas wel op met rommelen in dit menu hiermee kun je echt de boel slopen.
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2017
  4. Stijn H

    Stijn H

    Lid geworden:
    17 nov 2017
    Berichten:
    47
    Locatie:
    Kortrijk
    Bedankt voor je reactie.
    De instellingen in het menu veranderen is vermoedelijk hetzelfde als in het document waar je naar verwijst (hoort bij de 2e youtube-link die ik had geplaatst).
    Het is een heel bruikbare wegwijzer (wordt vaak naar verwezen), maar de hardware van mijn DX6i is niet dezelfde, waardoor ik wat vast zit (na pagina 13).

    Afgaand op de info die ik had, moet ik de schroef en veer die op de bovenste foto links onderaan staan, los maken en gebruiken voor de andere kant (rechtbovenhoek van de 2e foto).
    De schroef en de veer losmaken zal wel lukken, maar het mechanisme dat er aan verbonden is moet ook worden overgezet.

    Ik voel er weinig voor om onderdelen lukraak te demonteren.
     

Deel Deze Pagina