Spektrum 'Receiver' en 'Remote Receiver'

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Nees, 19 mei 2014.

  1. Nees

    Nees

    Lid geworden:
    27 apr 2013
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Apeldoorn
    Kan iemand mij uitleggen waarom Spektrum gebruik maakt van een zgn. 'Receiver' en een 'Remote Receiver'?

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Dickts

    Dickts

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    17
    Locatie:
    garderen
    Nees,
    Ik heb dezelfde vraag.
    Heeft ooit iemand dat duidelijk gemaakt,
    vr.gr. Dick
    (is lang geleden maar ik probeer het toch)
     
  3. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    er zullen mensen zijn die het beter uit kunnen leggen, maar het heeft iets te maken met de korte golflengte en het feit dat daardoor de ontvanger 'achter' iets komt te zitten (tov de zender) waardoor het signaal minder goed ontvangen wordt. Door twee ontvangers op verschillende plekken (en bij voorkeur 90 graden tov elkaar gedraaid) te plaatsen, neemt de kans op deze blokade af.
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    /* Oops. Wrong planet. */
     
    Laatst bewerkt: 13 sep 2017
  5. Dickts

    Dickts

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    17
    Locatie:
    garderen
    bedankt voor je snelle reactie,
    op een engelse site vond ik ook een beetje moeilijk te begrijpen verklaring waar het woord "satelite" voorkomt als hulpsignaal indien tijdelijk slechte ontvangst met de grond.
    met de nederlandse uitleg weet ik nu zeker dat het geen kwaad kan om de meegeleverde remote RX gewoon aan te sluiten (en te binden) in mijn zwever die soms behoorlijk ver weg kan zijn, want er is ruimte genoeg in de romp!
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Naarmate golflengte kleiner is (en frequentie hoger, want frequentie = lichtsnelheid / golflengte), heeft een elektromagnetisch signaal meer last van geleiders op zijn pad (metaal, vocht, carbon). De korte golven kunnen ook moeilijker om zo'n object heen. Die geleiders dempen/absorberen het signaal. Denk daarbij aan magnetron, hoge frequentie (radar), het water absorbeert het signaal, en warmt op.
    Daarom is in een gebouw van beton (betonijzer), of in een tunnel, radio-, GSM en WiFi-ontvangst minder.
    Zie ook
    Kooi_van_Faraday (wikipedia)
     
    Laatst bewerkt: 13 sep 2017

Deel Deze Pagina