SpektrumRC SPMA9569 RPM sensor

Roelof

Moderator
Moderator team
Forum veteraan
Iemand hierover meer info en ervaring te vertellen?

Een interessant stukje techniek om RPM te meten, volgens mij op inductieverandering door het voorbij komen van de crankpin. Ik ben momenteel bezig een vliegwiel te voorzien van een magneetje om met een HAL sensor het toerental te meten, deze sensor zou mij makkelijker zijn.

Iemand meer info over het bereik van toerental, de ansluitingen en de gebruikte sensor?

Dat googelen we even voor je en dan vind ik DIT.
Het is dus een gewone Hall sensor.

Wat jij bedoeld is een duidelijk ingewikkeldere schakeling waarbij geen magneetje nodig is. Je gebruikt dan een spoel met vrij veel wikkelingen die onderdeel is van een oscillator schakeling. Iedere keer wanneer er magnetisch metaal (ijzer, nikkel, kobalt) in de buurt van de spoel komt zal de inductie van de spoel veranderen (een beetje vergelijkbaar met een metaaldetector). Daardoor zal de frequentie van de oscillator veranderen. Dat kan je detecteren/meten en daar kan je dan ook toerentallen mee meten.
Dit wordt vaak gebruikt wanneer het plaatsen van een magneet moeilijk of onmogelijk is maar ook wanneer het toerental of de draaihoek precies gemeten moet worden. Als je zo'n spoel b.v. op de startkrans van het vliegwiel zet pikt hij per omwenteling heel veel pulsen, van elke tand één, op. Zo kan je nauwkeuriger meten en aan de hand van het tellen van de tanden ook hoekverdraaiingen meten.
Een voorbeeld van zo'n sensor vindt je HIER. Een iets andere versie vind je HIER.

Ernst, klopt maar het is geen hall sensor, in ieder geval niet alleen. Een hall sensor moet reageren op magnetisme en dat zit niet aan de krukas. Voor een dergelijke sensor ben ik 2 soorten tegengekomen. Inderdaad met een spoel en een stuk electronica die inductieveranderingen opmeet. Ook ben ik een sensor tegen gekomen waar een soort van hall sensor in zit en een magneet tegenaan geplakt zit. Door het voorbij komen van een metaal object zal er een magnetisch veld door de sensor stromen maar omdat het object voorbij komt zal het ook van richting mee veranderen en die verandering vangt de sensor op. (staat bij de Conrad in het lijstje)

Ondertussen ben ik wel de kleurcodes van de bekabeling tegen gekomen en kan ik de spanning en puls aansluiten, de puls moet ook nog eens met pull-up weerstand gekoppeld worden. Ik denk dat ik voor die 18 euro gewoon eens zo'n sensor bestel en wat ga proberen.

Omdat ik dat al heb zal ook een gewone hall sensor met een beugel op het vliegwiel richten, ik heb ook mooie kleine 2mm magneetjes waarmee ik denk ik amper een onbalans zal merken op een aluminium vliegwiel.

Hier had ik wat meer info gevonden over de aansluiting en pull up weerstand:
Making Spectrum backplate sensor work with GV-1 or CGY-750, yea! - Page 1 - RunRyder RC Helicopter

Het grappige is at der ook over een SPM6823 sensor wordt gepraat welke er bijna hetzelfde uit ziet.

Dit is de futaba versie: FUTGSBPS1 Futaba BPS-1 Back Plate Governor Sensor - ARK RC
Hier dus duidelijk een spoel die inductieverandering meet.

En dit was die sensor bij de Conrad welke de stroming van het magnetisch veld meet:
KMI15/1T1 TOERENTALSENSOR in de Conrad online shop

Back