Speling in staartrotor SSM

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door jdejager, 4 nov 2016.

  1. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Nu de zomer weer is afgelopen komt de bouwtijd er weer aan. Ondanks dat ik thuis nog aan het verbouwen ben wil ik ook weer verder gaan met de Huey van SSM. Het blijkt dat de bladegrips van de staartrotor nog wel wat speling vertonen. Op het uiteinde gaan ze toch wel een mm of 2 heen en weer. Het daarom de boel even losgehaald. Had namelijk ook niet echt een idee hoe dit in elkaar hoort te zitten. Het blijkt dat er 2 lagers inzitten met een passchroef erdoorheen en een vulring (denk ik). Wanneer ik alle diktes en gatdieptes plus en min blijkt dat er 0,2mm speling is bij aangedraaide passchroef. Dit zorgt natuurlijk voor het heen en weer wiebelen van de bladegrips. Mijn vraag is of deze speling toelaatbaar is (voor de staartrotor) of dat er een andere vulring gebruikt moet worden. De staartrotor is van SSM.

    20161103_203630_1478292246852.jpg 20161103_203800_1478292246765.jpg 20161103_205101_1478292246497.jpg
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een lager MOET speling hebben, anders kan het niet draaien.
    Of die speling zo groot is dat hij voelbaar is, is een ander punt. Soms is het een paar honderdsten, soms is het wat meer

    Maar een paar honderdste speling in de lagers van de bladhouders, geeft natuurlijk al gauw zichtbare speling helemaal aan het eind van het blad....

    Hoe dan ook, mijn Vario hekrotors hebben ook een lichte speling als ik naar de bladtips kijk. Heeft nog nooit een probleem opgeleverd.
     
  3. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Hallo Bert,

    Bedankt voor je reactie. Als ik ze vergelijk met de rotorkop (Vario Huey style) dan valt mij op dat je daar de blade grips absoluut niet kunt wiebelen. Klopt inderdaad dat iets speling al snel een paar mm is aan het einde van het blad. Ik kan de bladegrip (dus zonder blad) ongeveer 2mm heen en weer bewegen. Heb jij ook zoiets? Denk dat je de Vario aardig kunt vergelijken met de SSM of niet?
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Die speling zit daar niet voor niets. Bij het Graupner/Heim mechaniek zat de hub al over een stuk siliconenslang om zo wat bewegingsvrijheid te creƫren op de staartrotor.

    Waarom precies weet ik niet maar ik vermoed een rustiger staartgedrag.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wacht even....

    2 mm op het uiteinde van de bladegrip, is wel wat anders als 2 mm op het uiteinde van het blad....

    Als de bladhouders werkelijk 2 mm heen en weer kunnen op de spindel dan is er iets niet goed. Dat zou wijzen op toch wel rotte lagers.
    Maar weet je zeker, dat de hub niet ook wat beweging heeft op de as?
    Wat Rene al zegt, bij sommige Heim ontwerpen zit er beweging tussen as en hub, een beetje zoals de dempers in de hoofdrotor de bladhouder as laten bewegen....

    Bij mijn grote Vario's voel je aan de bladhouders niet veel, maar met blad er in, kun je het blad wat heen en weer trekken.
     
  6. jdejager

    jdejager

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Doornspijk
    Als ik de constructie bekijk dan heb je in de bladhouder een tweetal lagers die zover mogelijk uit elkaar staan. Het eerste lager zie je op de onderste foto, het tweede lager zie je daarboven en zit net onder de passchroef. Door de passchroef kun je de boel flink aandraaien zonder dat de lagers strak op elkaar worden getrokken. Om dit te bereiken zit er een vulring tussen. Wanneer ik de dikte van de lagers en vulring opmeet, in combinatie met de passchroef en de holte in de bladhouder dan blijkt het dat de lagers met vulring 0,2mm korter zijn dan de kamer in de bladhouder. Hierdoor krijg je denk ik ook speling omdat het buitenste lager niet meer goed op elkaar wordt gedrukt. Dat is tenminste hoe ik denk dat de constructie werkt. Mogelijk klopt mijn aanname niet. Maar het is inderdaad zo dat de bladhouders ongeveer 2mm heen en weer kunt bewegen. Dus met rotorblad zal dit nog een stuk meer zijn
     

Deel Deze Pagina