Spijkerwielen maken

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door Danny de Ruijter, 15 jan 2017.

  1. Danny de Ruijter

    Danny de Ruijter

    Lid geworden:
    14 mrt 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    IJmuiden
    Sinds een paar weken ben ik bezig met het maken van spijkerwielen.
    Gewoon, omdat ik dat leuk vind.
    Ik ben geïnspireerd door onderstaande foto en ik dacht:"Dat kan ik ook!"

    [​IMG]

    Dus ik ben aan het denken gegaan hoe dit na te apen.
    Als eerste had ik nog 4 velgen liggen waarvan ik het niet erg zou vinden als ze kapot gingen.
    Deed ik toch niks mee.

    [​IMG]

    Die wilde ik een vlakke mantel geven waarin de spikes konden worden gemaakt.
    Daarvoor dacht ik aan een pvc pijp met een diameter van 125mm.
    Deze was alleen qua binnendiameter net iets te klein.
    In eerste instantie heb ik de pijp verwarmd met een verfstripper en de velg erin geperst.
    Dat resulteerde in het volgende.

    [​IMG]

    Ik was er niet tevreden over.
    nadat de pijp afgekoeld was, trok het middelste gedeelte naar binnen naar zijn originele maat terug.
    Niet ideaal dus.

    Daarom had ik besloten om de velgen aan te passen naar de maat van pijp :D
    Dat heb ik gedaan door middel van een kolomboormachine en een vijl.
    Ik heb de velg op een M8 bout in de boormachine gezet.
    Boormachine op hoge snelheid en de vijl hoefde ik er alleen maar tegenaan te houden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo heb ik de lijmranden van de velgen afgehaald.
    De buitendiameter van de velgen is nu iets kleiner dan de binnendiameter van de pijp(2mm).
    Dat heb ik expres gedaan omdat ik voor de middelste 3 rijen spikes, rvs boutjes met verzonken kop heb gebruikt. Deze wilde ik niet te diep verzinken om zo zoveel mogelijk vlees over te houden van de pijp.
    Aangezien deze maar 4 mm wanddikte heeft. Op deze manier hield ik de constructie zo sterk mogelijk.
    Omdat de boutkoppen dan een kleine millimeter uitstaken moest de velg een kleinere diameter hebben.

    [​IMG]

    Daarna ben ik een verdeling gaan maken op de pijp waar de boutjes moeten komen.
    Ik heb een verdeling gemaakt dat er rondom 25 boutjes in gaan en dat 5 rijen in de breedte.
    Een collega (Remco) heeft een plankje gemaakt waarop ik de pijp gemakkelijk kon boren en dat elk gaatje loodrecht op de pijp geboord kon worden.
    Ik heb gekozen op de verdeling onder een schuine hoek in te delen.
    Dit omdat ik dan (als het goed is) voorkom dat de wielen gaan stuiteren.
    Dat zou kunnen gebeuren als de rijen haaks geplaatst zouden zijn.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De middelste 3 rijen moesten verzonken worden ivm de verzonken boutjes.
    Dit heb ik gedaan met een schroefmachine met daarop een haakse bithouder en een verzinkboor.
    Om te voorkomen dat ik te diep zou verzinken en alle gaatjes even diep verzonken zouden worden, heb ik een stukje elctra pijp op maat gemaakt en over de verzinkboor gezet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor de buitenste 2 rijen spikes heb ik gekozen voor rvs boutjes met lage inbuskop.
    Deze zijn een halve cm langer dan de boutjes met verzonken kop.
    Dat is omdat ik met deze boutjes gelijk de velg aan pijp vastzet.
    En dan heb ik te maken met 5mm meer wanddikte.
    De kier tussen velg en pijp (1mm) vul ik op met een ringetje.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tot zover ben ik nu gekomen.
    Ik moet van alle boutjes met de lage inbuskoppen de draad opsnijden omdat ik anders de nylockmoeren niet ver genoeg aan kan draaien.
    En op de slijp machine draai ik aan alle boutjes met de hand een puntje.
    De 300 boutjes met verzonken kop heb ik al gedaan.
    Nu alleen nog de 200 resterende boutjes met lage inbuskop :D
    Ik heb overigens m5 boutjes gebruikt.
    Deze steken uiteindelijk 20mm uit de pijp vandaan.
    Puur toevallig komt op deze manier de buitendiameter van het complete wiel op dezelfde diameter uit als de standaard wielen van mijn FG Baja.

    Het kunststof ga ik allemaal met de textielverf inkoken in de kleur zwart.
    Daarna zet ik de hele handel in elkaar. Denk dat dat wel een mooie combi wordt.

    Voor diegene die benieuwd is naar de kosten, dat valt mee.
    Ik heb voor €80,- aan rvs gekocht bij http://www.rvspaleis.nl Thats it!


    Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden.
     
    speedys01 vindt dit leuk.
  2. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Nice! Mooi uitgevoerd, goed over nagedacht.
    Een paar bedenkingen:
    Ik heb ooit een band met spikes gemaakt met als bedoeling er 4 te maken. Soortgelijk opzet. Maar met al dat metaal eraan werden de wielen ongelooflijk zwaar. Was een beetje te veel van het goeie.
    Puntjes eraan slijpen is wellicht nuttig, maar toch hoeft het niet echt den ik. Pinnetjes geven hoe dan ook veel grip, met punt of niet. Ziet er wel mooier uit!
    Met zicht op het gewicht: wss lukt het om draad te tappen in alle gaten, zodanig dat je geen moeren nodig hebt. 4mm is vlees genoeg (mja mss bij de verzonken bouten niet...).
    Ik ben ook fan van RVS voor alle schroeven, maar in dit geval ging ik verzinkt ook wel ok gevonden hebben... Zo snel zal het niet roesten denk ik. Wat goedkoper, maar goed, mooi resultaat wordt het wel.
    Heel mooi detail dat ze wat verdraaid zitten ook. Hoe heb je dat afgetekend op de buis?
    Met de textielverf: werkt dat ook op PVC? Ik dacht enkel op polyamide, wat de velgen zelf wellicht zijn.
     
  3. Danny de Ruijter

    Danny de Ruijter

    Lid geworden:
    14 mrt 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    IJmuiden
    Bedankt voor de complimenten:thumbsup:

    De verdraaiing heb ik gedaan dmv een zweihaak (of zwaaihaak in de volksmond) te gebruiken. Dat is een schrijfhaak waarvan je de hoek kunt verstellen.
    Ik heb gekozen voor een hoek die 1x de tussenafstand bedraagt tussen 2 boutjes. Dus ipv dat ze haaks op de velg staan, verspringt dat 1 gat over de breedte van de velg.
    Het kleuren met de MULTIPURPOSE verf van dylon heb ik eerder gedaan en dat werkt in ieder geval voor de velgen. Het pvc moet ik nog maar zien of het werkt.
    En anders wordt het spuiten.
    Weet niet of het mag, maar hier een linkje naar een ander forum waarin ik precies heb uitgelegd hoe ik dat gedaan heb. http://rclargescale.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=1834

    Voordeel in mijn geval is natuurlijk wel dat ik geen banden gebruik. Dat scheelt aanzienlijk in gewicht.
    Het tappen van schroefdraad in het pvc had gekund inderdaad. Maar daar is het nu te laat voor want ik heb alle gaten al geboord. En die gaten zijn nu dus 5mm groot.
    Mocht het nou echt te zwaar worden, hou ik deze methode wel in gedachten.

    Thanks voor de tip ;)

    Gr, Danny
     
  4. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    interessant topic over het kleuren. Ik maak niet zoveel werk van velgen meer, omdat ze toch enorm afzien. Maar ik heb heel wat opgestoken van je experimenten.
    Ik vraag me wel af in hoeverre de nylon afgetakeld is door het koken, verven, bleek,... Hopelijk niet merkbaar, maar het zal toch wel iets doen.
    En meteen ben ik nu wel heel benieuwd wat het met PVC doet. Ik gok op het feit dat het niets doet (daarom dat PVC veel in de industrie gebruikt wordt.
    Maar ben benieuwd!
    Zwaaihaak, juist, ken ik. Beetje prutsen wss wel gezien de buis rond is. Maar ik blijf het netjes vinden. En qua gaatjes tappen: mss later hé.
    En wegen de banden zo veel? Ik rij 1/8 offroad vooral, daar weegt de band zelf natuurlijk weinig, zeker in vergelijking met een hoop bouten en moeren.
     
  5. Danny de Ruijter

    Danny de Ruijter

    Lid geworden:
    14 mrt 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    IJmuiden
    De banden van een monstertruck 1:6 zijn zeer zwaar.
    Dus daar win ik misschien zelfs wat gewichtsbesparing.
    Ik zal ze als ik ze volledig gemonteerd heb eens wegen in vergelijking met een gewoon monstertruck wiel.

    Ik weet dat nylon geen kleur pakt. De meeste andere kunststoffen wel. Daarom heb ik hoop dat het gaat lukken met pvc.
    Nog even wachten op mijn bestelling bij "The Dyeshop" uit Engeland.
    Het spul is niet meer te bijna niet meer te krijgen in NL.
    Sowieso is "ebony black" in NL al uit de handel.
    Maar als het binnen is ga ik er mee aan de slag en zal ik mijn bevindingen hier plaatsen.
     
  6. Danny de Ruijter

    Danny de Ruijter

    Lid geworden:
    14 mrt 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    IJmuiden
    .
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2017
  7. Danny de Ruijter

    Danny de Ruijter

    Lid geworden:
    14 mrt 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    IJmuiden
    Tot mijn verrassing kwam vandaag de verf binnen.
    Dus ik ben vanavond gaan proberen.
    Maar het resultaat is toch minder goed dan waar ik op gehoopt had.
    De velgen gaan wel goed.

    Ik heb om te proberen 10 gram multipurpose dye en 30 gram zout gebruikt.
    Daarmee heb ik 1 velg en 1 PVC buis gekookt.
    Deze hebben een uur in de verf gelegen tegen het kookpunt aan.

    Eerste foto was zonder flits.
    Dan lijkt het best goed.
    Maar met flits zie je wat ik bedoel.
    Het lijkt een transparante film die om de pijp heen zit.
    Niet naar mijn zin.
    Weet nog niet wat ik hier aan kan veranderen om het beter te krijgen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  8. Danny de Ruijter

    Danny de Ruijter

    Lid geworden:
    14 mrt 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    IJmuiden
    Het is me toch gelukt!
    Vanavond een pijp in z'n eentje in de pan gedaan met dezelfde hoeveelheid verf maar 2 x zoveel zout.
    En ik heb de pijp een beetje opgeschuurd aan de buitenkant.
    Dat was achteraf niet nodig geweest want de binnenkant is net zo mooi zwart geworden als de buitenkant.
    Nu is het alleen de vraag of het aan te weinig zout heeft gelegen de vorige keer.
    Of aan het feit dat nu alle verf in de pijp kon trekken en er geen verf gebruikt is voor een velg.

    Morgen proberen met een velg, een pijp, 10 gram verf en 60 gram zout :D

    Fotootje

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    inderdaad heel nice! Goed om weten ook.
    Maar je zei: pakt niet op nylon. Pakt juist wel op nylon, de meest gangbare velgen zijn net nylon...
    Ik meen dat het te maken heeft met hoe veel vocht de kunstof kan opnemen. Bij nylon is dat veel. Het zout helpt dan fixeren wss.
    Leuke experimenten alvast.
    Je hebt trouwens ook PE buizen. Wel niet te schuren en in minder diameters denk ik, maar wel al zwart.
    Je ziet wel.
    Succes!
     
  10. Danny de Ruijter

    Danny de Ruijter

    Lid geworden:
    14 mrt 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    IJmuiden
    De velgen en buizen zijn inmiddels allemaal mooi zwart.
    Nu nog zo'n 200 boutjes puntjes aan slijpen en draad opsnijden :hammer:
     
  11. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Leuke job. Nu, rij gewoon een paar keer over asfalt en ze zijn mooi rond gevijld. Persoonlijk zou ik er geen puntjes aan slijpen, lijkt me weinig toe te brengen functioneel. Al ziet het er wel leuk uit.
     
  12. Danny de Ruijter

    Danny de Ruijter

    Lid geworden:
    14 mrt 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    IJmuiden
    Het gaat me ook om de looks.
    Maar ik heb ook al 300 boutjes geslepen.
    Dus dan wordt het een raar gezicht als ik de overige 200 laat voor wat ze zijn.
     
  13. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    ja natuurlijk.
    Doe je het niet ook of vooral functioneel?
     
  14. Danny de Ruijter

    Danny de Ruijter

    Lid geworden:
    14 mrt 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    IJmuiden
    In eerste instantie deed ik het voor de functionaliteit. Ik wilde er mee op ijs gaan rijden. Dan zijn die puntjes wel handig. Voor zand en dergelijken is het uiteraard niet nodig. Dus nu gaat het meer om de looks.
     
  15. Danny de Ruijter

    Danny de Ruijter

    Lid geworden:
    14 mrt 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    IJmuiden
    Begonnen met het in elkaar zetten.
    Valt nog niet mee.
    Moet vaak de draad herstellen na het slijpen van de puntjes. En zelfs dan loopt af en toe halverwege ineens een moertje vast. En dan zit die ook meteen muurvast. Geen beweging meer in te krijgen. Heb 2 boutjes kapot gemaakt hierdoor. Misschien toch een beetje vet erop doen van tevoren.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  16. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    je moet slijpen weg van de kop, wat schuin houden en draaiend, dan loopt de draad niet vol. Ziet er straf uit :)
     
  17. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Je gebruikt RVS boutjes, en daar moet je echt wat vet bij gebruiken anders vreet bij het minste geringste het moertje zich vast op de bout. En die krijg je dan niet meer los.
     
  18. Danny de Ruijter

    Danny de Ruijter

    Lid geworden:
    14 mrt 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    IJmuiden
    Daar ben ik achter gekomen inderdaad.
    Restant ga ik met wat vet monteren
     
  19. Danny de Ruijter

    Danny de Ruijter

    Lid geworden:
    14 mrt 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    IJmuiden
    Daar staat ie dan op zijn nieuwe schoenen :banana:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Even ter info:

    Ik ga ze niet produceren :(
    Beetje teveel werk......;)
     
    Tim buggy xl vindt dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.913
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ziet er absoluut gaaf uit....

    Maar rijd het ook goed?
     

Deel Deze Pagina