Spitfire 1500mm elektro prototype RBCKits

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ton van Munsteren, 4 jan 2004.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    Loop al een hele tijd met de gedachten een Spitfire te bouwen. Dit is voor mijn en misschien voor velen zo'n vliegtuig die je echt een keer gebouwd en gevlogen moet hebben.

    Omdat ik tevens een stapje groter wilde gaan in de RBC Warbird range, leek mij dit een prima moment om daarvoor de Spitfire te nemen. Gekozen werd voor een spanwijdte van 1500mm dit formaat zou dan leuk vliegen op 16 cellen en ook groot genoeg zijn voor een intrekbaaronderstel.

    Mag ik jullie dus voorstellen aan het prototype van de RBC Spitfire, even voor de duidelijkheid dit is een prototype en als er een kit van komt dan kunnen er natuurlijk nog een aantal dingen veranderd zijn maar goed je moet ergens beginnen.

    [​IMG]
    Daar is tie dan de Spitfire in doos.
    [​IMG]
    De basis tekening voor het bouwen
    [​IMG]
    Duidelijk groter dan de Speed600 Warbird van RBC
    [​IMG]

    Zo een begin is er.

    Ton
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ton, nu ik zo het tijdstip van je bericht bekijk, 3:15uur :idea: is het me opeens duidelijk hoe jij zoveel bouwprojecten kunt doen :D
     
  3. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    |Ton, je was toch getrouwd, met vrouw en kinderen enzo?
    Of is je vrouw getrouwd vrijgezel?
     
  4. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja getrouwd en met drie kindertjes en dat betekend dan ook, tv inleveren zelfs niet even zappen en dus geen tv kijken, over de PC heb ik nog een beetje controle maar ze vinden de spelletjes leuk dus dat wordt al lastig ook inleveren dus, dan kinderen slapen en pa wordt ook naar zolder gestruurd want moeders wil ook rust en ja dan blijft er niets anders over dan vliegtuigen bouwen :cry: :cry: :cry: .

    Ton
     
  5. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    Even als alle andere RBC schaalmodellen is ook de Spitfire vanuit een driezijden aanzicht geboren.

    Dit laat de tekening dan ook zien want op de rechterhelft staat nog een deel van de 3-view en de linkerhelft laat de constructie van de vleugel van het model zien.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Dit is dan ook de meest praktische manier om te starten met het ontwerpen van een schaalmodel :D .

    Hier kom ik later in een andere post nog op terug want daar zit nog veel meer aanvast en is een hoofdstuk op zich.

    Zal eerst even wat documentatie laten zien, dit om een beetje inzicht te krijgen in de Spitfire en misschien zijn deze boekjes bij jullie al bekend.

    Het gaat hier om de SPITFIRE van het type MARK II en dat is een belangrijk gegeven zodat we met het verzamelen van de documentatie de verschillende type's niet door elkaar gaan halen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    De verschillende uitvoeringen van de Spitfire
    [​IMG]
    Een prima driezijde aanzicht helaas geen spanten
    [​IMG]
    [​IMG]
    Beter aanzicht inclusief spanten.
    [​IMG]
    [​IMG]


    [​IMG]
    De stand van zaken zoals tie nu is.

    De rest van de foto's zullen vanaf het begin van de bouw zijn.

    Ton
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Welke (kopie) staat op Soesterberg?
     
  7. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Hey Ton,

    Hoelang heb je zitten bouwen voor je aan dit resultaat zat?

    Tom
     
  8. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Ziet er goed uit.
    Wat gaat het wegen?

    Met 16 cellen en tussen 30 - 40A kan je hele leuke dingen doen als het vliegtuig onder de 3kg blijft (met en kilo cellen dus)

    De normale .40 kisten zijn meestal wat aan de zware kant.
     
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    Ron, Daar staat de Supermarine Spitfire LF.Mk.IX.C.

    Tom, Bouwtijd zou het niet exact weten denk iets van 8 uurtjes. Heb dan ook eigenlijk nog rustig aan gedaan, want ik moet toch wachten met de vleugel tot de retracts er zijn.

    Harold, Dit lijkt mij meer dan voldoende vermogen voor zo'n model, heb namelijk in een ander model met een Robbe Sport 625/7 op 16 cellen prima gevlogen en dit maar met 25-30 Amp. Ga de Spit waarschijnlijk ook invliegen met deze motor waarna deze gewisseld wordt door een borsteloze motor, weet alleen nog niet wat, heb jij een tip liever geen vertraging.

    Mijn streven is tussen de 2,5 en 3 kilo uit te komen en dat zou moeten lukken. Denk wel dat het model in de bouwdoos nog iets minder gewicht zal krijgen omdat ik nu al zie dat sommige delen anders kunnen en daarmee besparend zullen werken.

    Maar goed, eerst maar even in elkaar knutselen en dan zien we verder.

    Laten we bij het begin beginnen ; De vleugel
    [​IMG]
    Vleugelhoofdligger
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    De ribben
    [​IMG]
    [​IMG]
    Daar komt het intrekbaar onderstel op gemonteerd
    [​IMG]
    De onderzijde en het past prima :D
    [​IMG]
    Rib versteviging en die zou nog iets dunner kunnen
    [​IMG]
    Op de hoofdligger geschoven, lijmen komt later

    Dit is tie weer even :D :D :wink:

    Ton
     
  10. defecto

    defecto Guest

    Zeer mooi allemaal! Maar is dit nou helemaal zelf gemaakt.. dus geen bouwpakket? Ik ben nogal nieuw (bezit zelf nog geen enkele vorm van RC 8) ) in dit wereldje en vindt het erg knap dat je zoiets kan maken! WOW!
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
  12. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
  13. sitting duck

    sitting duck Guest

    @ defecto :Ton is degene die de bouwpakketten maakt ,hetgeen je ziet is dus allemaal zelf gemaakt.
     
  14. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    Defecto ; Dank je :D zoals Sitting Duck al zegt :wink: dit is mijn eigenontwerp voor een nieuwe bouwkit en dit model wat nu in aanbouw is is het prototype om de onderdelen en de vliegeigenschappen te testen.

    Stel niet zelf de bouwkit samen en frees ook niet de onderdelen, dat doet Rob Bulk de man achter RBCKITS zie de Banner. Doe alleen het ontwerpen en testvliegen en daarna gaat het ontwerp naar RBC om er een kit van te maken.
    Het ontwerpen en testbouwen vind ik leuker dan een kit samenstellen want dat is mijn te veel werk en dat mag Rob dus doen.

    Tandango, Ja een beetje :wink: want het model op de link is de Mustang en dat is zeker een fraai model.

    Harold, Eerlijk gezegd is het een streefgewicht en hoop natuurlijk daar binnen te blijven 8) zal denk ik niet meevallen :wink:. Het testmodel mag best iets zwaarder worden :? heb namelijk al een paar ideen om wat gewicht te besparen.

    Hoop ongeveer midden febr te kunnen vliegen of misschien nog eerder heb nog geen idee.
    Vliegt de Spit goed dan staat er binnen een 2-3 maanden een bouwdoos :D , maar goed dat is de taak van Rob :D :D :D . Ik ben dan al weer bezig met een nieuw testmodel te bouwen.

    Dank voor de tip van deze AXI had nog niet de prop data gezien en dat lijkt mij wel wat.
    Wacht ook met smart op de motoren waar Frits (HET-RC) mee aan het testen is want dat kan zeker ook interresant zijn.

    Hier zijn weer wat plaatjes

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Even kijken of alles past en dit alles zonder ook maar een druppel lijm.

    Ton
     
  15. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
    Ik weet dat het een mustang is maar deze is qua formaat ongeveer hetzelfde. Trok op 16 cellen 35A dacht ik. met een axi buitenlopen, weet niet meer welke. Kan ik wel voor je navragen :) Hij vloog ern best lang mee en goed vermogen, goede schaal snelheid en hij trok lekker door
     
  16. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja graag wat meer info het is een mooi model en hoor en zie graag wat meer info en plaatjes van het model.

    Ton
     
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.361
    Locatie:
    Groningen
  18. jacques

    jacques Guest

    Het ziet er super strak uit Rob.

    Toch wel interessant dat frezen, daar kun je niet tegenop figuurzagen.
    Moet ik toch ook eens proberen bij mijn volgende model.

    Ik ben benieuwd hoe het vliegt, meestal zijn die Spitfires en Mustangs moeilijk te vliegen.
    Overtrekken een beetje abrupt en asymmetrisch.
     
  19. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    de kyosho mustang is een eitje om te vliegen (voor een warbird) allen opsteigen is tricky, of hij gaat op zijn snuffert of je maakt een overtrek van heb ik jou daar.
    dat opsteigen moet je echt leren met zon kist, maar als je het daarmee kan, kan je het met alles.
     
  20. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    Bijzonder leuke kist jammer dat het ARF is :D :D :D gaarne nog wat meer info ik wil natuurlijk alles weten zoals besturing, motortype, prop, cellen, gewicht en welke spinner is dat etcetc. :D :D

    Ja het is zeker verstandig :wink: om het starten met een staartwiel eerst even te oefenen :? met een ander kistje.

    Maar goed hier zijn weer wat meer plaatjes van de SPITFIRE en heb net gehoord dat de retracts binnen zijn, dus gelijk even ophalen dan kan ik ook verder met de vleugel :D .

    plaatjesplaatjesplaatjesplaatjesplaatjesplaatjes
    VAN DE ROMP
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Hier is nog een kleine aanpassing nodig maar dat is geen probleem daar is een proto voor
    [​IMG]
    [​IMG]
    Motorspant
    [​IMG]

    :D :D :D volgende keer meer plaatjes

    Heb jij ook al plannen om iets te bouwen op het forum :wink:

    Ton
     

Deel Deze Pagina