Spitfire at Eelde foto's

Hier voor de geïntresseerden wat foto's van de prachtige kist die bij ons op het vliegveld kwam.

Was een na-oorlogse Spitfire, en volgens de piloot had hij iets van 2015 pk, de vliegtuigen waar ik op het moment op VFR vlieg hebben 180!

Ik vond het trimvlak achterop erg bijzonder, misschien heeft iemand een verklaring voor de knik in dit vlak?

Voorderest was de propellor toch ook wel heel bijzonder, ik vlieg zelf op een TB-10, maar deze propellor is toch wel eventjes het tweevoudige in diameter, en zeker de spinner is ruim 3 a 4 keer zo groot..en dan 5 bladen..nouja schitterend in ieder geval.

De flyby over de fuel station was toch ook wel even heel wat bijzonders, zeker de sound!

IMG_2285.jpg

IMG_2294.jpg

IMG_2311.jpg

IMG_2315.jpg

IMG_2334.jpg

IMG_2364.jpg

IMG_2308.jpg

IMG_2307.jpg

IMG_2313.jpg

IMG_2355.jpg

IMG_2332.jpg

Gpsje aan boord;)

IMG_2325.jpg

Eventjes zelf ermee op de foto!

IMG_2318.jpg

IMG_2321.jpg

IMG_2323.jpg

IMG_2324.jpg

IMG_2348.jpg

IMG_2368.jpg

IMG_2373.jpg

Marijn

Geweldige kist.

Wat betreft het trimvlak denk ik dt de kist gewoon zo krom is dat ze dat er niet uitgetrimd kregen met het "normale" trimvlak.
Dus dan maar het trimvlak overmidden zagen, 1 deel een stuk uit laten slaan en klaar.

Zou opzich wel kunnen, ik vond het in ieder geval een leuk detail dat vlakje.

Ook mooi was dat half intrekbare staartwieltje. Die landing ook met dat ding..was heel netjes maar het is wel een eng gezicht op zo een smal onderstel, en volgens mij is het zicht ook zeer slecht met zo een hoge neus stand.

Maargoed mooi om zo een kist eens van dicht bij te mogen bekijken, terwijl hij het ook écht doet, is toch anders dan in een museum!

Mairjn

...Wat betreft het trimvlak denk ik dt de kist gewoon zo krom is dat ze dat er niet uitgetrimd kregen met het "normale" trimvlak. ...

Ik denk eerder dat het komt door het grote motor-vermogen (Rolls Royce Griffon 61 met 20xx PK op 7000 ft.) en de reuze prop ... die moeten toch een behoorlijke contra-rotatiekracht op de romp zetten ... en trim dat maar eens weg ...

@Helipilot,

Toch valt het vermogen wel mee ... kistje vliegt minstens 2 x zo snel als een Socata TB-10 (+700 i.p.v. +300 km/h) wat minstens 4 x zoveel vermogen kost en dan moet hij nog ruim boven de 3000 kg de lucht in kunnen sleuren tegen net 1300 kg voor de Socata ...

en met 8 x 220 PK zit je al op 1760 ... (de eerste Spits hadden "slechts" een ruime 1000 PK, dus al enigzinds "underpowered" ..) ... dus erg ruim gemotoriseerd is zo'n kist nu ook weer niet ..

Laatst bewerkt:
Dat was ook onze gok, dat ding zal bij de landing een enorme phi-factor hebben dus vandaar misschien dat trimvlak.

Wat betreft het vermogen, het valt inderdaad ook wel mee, dat was de bedoeling ook niet zo, maar het wekt gewoon respekt op als je twee single-engine pistons naast elkaar zet en deze heeft meer dan 10 keer onze hoeveelheid pk's, dat maakt dan toch wel indruk. Het starten van de motor is dan ook wel een ander gezicht, al die rook die uit die 12 uitlaten kwam, echt een erg mooi gezicht. Hij gaat niet enorm veel sneller, maar hij heeft gewoon erg veel power onder de neus in verhouding met onze TB-10.

Marijn

Je ziet ook dat zodra de motoren ver boven 2000 PK (turbo-props) gaan bij single-engine propellor vliegtuigen, er contra-roterende props gebruikt gaan worden ...

Met afstand de mooiste Spit ever...
Volgens mij (een van?) de laatste, met een Rolls Royce Griffon motor. (O, dat zei Dirk ook al...)
Met de Mustang P51-D en de ME - 262 de elegantste ontwerpen uit die tijd.

Bedankt dat je 'm voor ons hebt vastgelegd!

Laatst bewerkt:
Met afstand de mooiste Spit ever...
Volgens mij (een van?) de laatste, met een Rolls Royce Griffon motor.

je kunt tegenwoordig nog steeds een nieuwe spitfire in Engeland laten bouwen.er schijnt ergens een werkplaats/fabriek te bestaan die op bestelling spitfires maakt,heb ik een keer gezien op national geographic channel.uiteraard wel tegen flinke betaling

Voor wat betrefd die split trim,
Ik kom er steeds plaatjes van tegen vanaf de MK22 serie met de Griffon motor.
En na wat geGoogle las ik het volgende;

An interesting aside to your question concerning the Spitfire would be
the split rudder trim tab on some of the griffon Spits. They had an
unusual rudder trim tab where half of the tab was permanently offset
to give left rudder pressure with power on the rudder. The lower half
of the tab could be adjusted manually by the pilot.

Groeten Jan Willem

aaargh vergeet ik nog wat..
Volgens deze site is het een Mk XVIII

http://www.warbirdregistry.org/spitregistry/spitfire-sm845.html

Laatst bewerkt:
Grappig om te lezen van die Tab, aan de andere kant is het niet exact hetzelfde, in de text staat dat een deel van de tab permanent naar uit positie was gebracht, en de rest van de tab bewogen kon worden, in dit geval is het ook wel permanent uit positie gebracht maar beweegt wel heel het trimvlak mee met de pitchtrim, maar het effect zal wel hetzelfde blijven. Mooi om te zien!

Marijn

Back