Op verzoek van Ton en voor éénieder die geïnteresseerd is
stel ik de Spitfire van Eurolight aan jullie voor in een kort draadje.
In eerste instantie heb ik hier geen draadje van gemaakt omdat het in feite puur assembleren is met weinig eigen schaal inbreng.
Van het monteren heb ik geen foto's da's ook niet zo'n heisa = simpel(vleugelhelften tegen elkaar, besturing en motor en landingsgestel in bouwen: klaar!);-)
Dingen die anders gedaan zijn als in de manual genoemd en bepaalde gebruikte materialen kunnen mogelijk ook voor andere kisten interessant zijn.
Die zal ik zoveel mogelijk noemen, en natuurlijk wat over de (propellorvretende) vliegeigenschappen.
De kit bestaat uit een glasvezel romp en hout bouw vleugel, bespannen met Oratex (!!) compleet gespoten (ook de cockpitkap) maar niet geweathered.
De persluchttank is op de vleugel gemonteerd samen met het ventiel: zo heb je dus geen luchtkoppeling nodig.
Het meegeleverde landingsgestel is type spring-air en leek in eerste instantie
stevig en spelingsvrij, maar na vier vluchten zit er toch wel behoorlijk speling op, bovendien waren de wielpoten na een harde landing flink verbogen;
dat op zich is niet raar maar ik kon ze met de hand (6mm verenstaal:!::!
makkelijk terug buigen, géén verenstaal dus.
De olie koelers zijn voorzien van een soort rooster, van 0.4 triplex strips, zodat het niet van die holle bakken zijn waar je tijdens een low-pass doorheen kan kijken,
Omdat de servo's van de flaps eronder verstopt zitten zijn ze demontabel gemaakt, tevens kon ik er mooi de vulnippel voor de perslucht kwijt:
In principe gebruik ik dubbele accu's voor de besturing en in dit geval een derde pack voor de ontsteking van de MVVS 26, voor richting en hoogte
3152jes van Futaba;
Als proef is voor de pull-pull besturing van het richtingsroer Kevlar gebruikt;
Zodat ik nu de antenne (links op de foto ) in de romp kon leggen, zonder staal kabels in de buurt;
De standaard roerhoorntjes zijn allemaal vervangen door exemplaren van Novotex: anders was bij alle roeren aan de bovenkant dat plaatje met twee boutjes erdoor zichtbaar geweest.
De MVVS 26 is een prettige motor, start makkelijk en zeker.
De koel opening is in de praktijk prima zo;
De lucht gaat er bij de uitlaat weer uit door de beide sleuven, werkt prima
nog geen teken van een te hete motor,
De uitlaat is custom made door Just Engines
Wat betreft het weatheren gewerkt met poltlood, pastelkrijt en aluminium kleurige verf en natuurlijk goed de kunst afgekeken bij Ton
Verbazend wat je met een simpel potlood kan doen!
De flaps óók met potlood geaccentueerd:
de uitlaat 'roestig' gemaakt;
De spanten achter de cockpit wél zelf gemaakt, heb je toch het gevoel dat je iets vanjezelf erin hebt zitten..........
Een piloot van Blue box toys maakt de kist tenslotte compleet:
Vliegen deed het ding prima al heeft 'ie wel de neiging om voor over te slaan (zelfs op een verharde baan!!), als remedie het landingsgestel 15mm naar voren gekanteld, en dan starten met flink up, dan is hij goed te manouvreren.
Met de voorgeschreven uitslagen en balanspunt is alles pecies goed; landingen met de flaps (zéér efectief!) zijn erg makkelijk en precies te doseren!
Eurolight heeft de spit niet meer in het programma maar YT international nog wel,
als jullie nog wat weten willen dan lees ik het wel,
groet,
Frank
stel ik de Spitfire van Eurolight aan jullie voor in een kort draadje.
In eerste instantie heb ik hier geen draadje van gemaakt omdat het in feite puur assembleren is met weinig eigen schaal inbreng.

Van het monteren heb ik geen foto's da's ook niet zo'n heisa = simpel(vleugelhelften tegen elkaar, besturing en motor en landingsgestel in bouwen: klaar!);-)
Dingen die anders gedaan zijn als in de manual genoemd en bepaalde gebruikte materialen kunnen mogelijk ook voor andere kisten interessant zijn.
Die zal ik zoveel mogelijk noemen, en natuurlijk wat over de (propellorvretende) vliegeigenschappen.
De kit bestaat uit een glasvezel romp en hout bouw vleugel, bespannen met Oratex (!!) compleet gespoten (ook de cockpitkap) maar niet geweathered.
De persluchttank is op de vleugel gemonteerd samen met het ventiel: zo heb je dus geen luchtkoppeling nodig.

Het meegeleverde landingsgestel is type spring-air en leek in eerste instantie
stevig en spelingsvrij, maar na vier vluchten zit er toch wel behoorlijk speling op, bovendien waren de wielpoten na een harde landing flink verbogen;
dat op zich is niet raar maar ik kon ze met de hand (6mm verenstaal:!::!


De olie koelers zijn voorzien van een soort rooster, van 0.4 triplex strips, zodat het niet van die holle bakken zijn waar je tijdens een low-pass doorheen kan kijken,

Omdat de servo's van de flaps eronder verstopt zitten zijn ze demontabel gemaakt, tevens kon ik er mooi de vulnippel voor de perslucht kwijt:

In principe gebruik ik dubbele accu's voor de besturing en in dit geval een derde pack voor de ontsteking van de MVVS 26, voor richting en hoogte
3152jes van Futaba;

Als proef is voor de pull-pull besturing van het richtingsroer Kevlar gebruikt;

Zodat ik nu de antenne (links op de foto ) in de romp kon leggen, zonder staal kabels in de buurt;

De standaard roerhoorntjes zijn allemaal vervangen door exemplaren van Novotex: anders was bij alle roeren aan de bovenkant dat plaatje met twee boutjes erdoor zichtbaar geweest.


De MVVS 26 is een prettige motor, start makkelijk en zeker.
De koel opening is in de praktijk prima zo;

De lucht gaat er bij de uitlaat weer uit door de beide sleuven, werkt prima
nog geen teken van een te hete motor,
De uitlaat is custom made door Just Engines

Wat betreft het weatheren gewerkt met poltlood, pastelkrijt en aluminium kleurige verf en natuurlijk goed de kunst afgekeken bij Ton



Verbazend wat je met een simpel potlood kan doen!



De flaps óók met potlood geaccentueerd:

de uitlaat 'roestig' gemaakt;

De spanten achter de cockpit wél zelf gemaakt, heb je toch het gevoel dat je iets vanjezelf erin hebt zitten..........

Een piloot van Blue box toys maakt de kist tenslotte compleet:


Vliegen deed het ding prima al heeft 'ie wel de neiging om voor over te slaan (zelfs op een verharde baan!!), als remedie het landingsgestel 15mm naar voren gekanteld, en dan starten met flink up, dan is hij goed te manouvreren.
Met de voorgeschreven uitslagen en balanspunt is alles pecies goed; landingen met de flaps (zéér efectief!) zijn erg makkelijk en precies te doseren!
Eurolight heeft de spit niet meer in het programma maar YT international nog wel,
als jullie nog wat weten willen dan lees ik het wel,
groet,
Frank
Laatst bewerkt: