spleet tussen aileron en TE

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Vinze, 8 okt 2002.

  1. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.021
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    hoi,

    ik heb net de scharnierslots gesneden voor de rolroeren (dit keer zijn ze bijna perfect gelukt) echter bij het passen van de rolroeren hou ik een kier over tussen beide. Ik heb de nylonscharieren( van die losse flapies) in een vroegstadiun al vervangen door echte plastic scharnieren maar nu veroorzaakt het scharnierpunt dus een spleet

    hoe kan ik dit nu verhelpen op de een of andere manier de scharier punten in bouwen of de aileron in korten en gelijk schuren..

    ik wil graag deze scharnieren gebruiken aangezien ze ook al in het stabilo en richtingroer zitten (aan tips over alternatieve scharieren heb ik dus niet zo veel.


    groet

    vinze
     
  2. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Scharnieren verzinken in het roer (en eventueel ook stabilo)
    Iets hout wegsnijden en de scharnieren dieper inbouwen.
    Probeer even op proefhoutjes om te zien hoever je moet verzinken zodat het nog steeds voldoende kan bewegen.

    [​IMG]
     
  3. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Of je folie als scharnier gebruiken.

    Harold, kun je daar ook een tekeningetje van posten?
     
  4. Cropduster

    Cropduster

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    582
    Locatie:
    MVA Almere
    Foute entry :proost:
     
  5. Cropduster

    Cropduster

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    582
    Locatie:
    MVA Almere
    Er zijn meer mogelijkheden, afhankelijk van het formaat toestel en mate van schaal/afwerking je wilt toepassen. Wat er vreselijk gelikt uitziet is de voorrand van de aileron (of flap) rond te maken. En aan de achterlijst de bovenste dekking iets verlengen, zodat de aileron/flap als het ware is ingesloten.
    [​IMG]
     
  6. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Ben net naar RSI cursus geweest :wink:
    Zoek even op web. staat vast wel ergens.
    Bovendien wilde Vinze geen ander scharnier systeem gebruiken.
     
  7. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.226
    Locatie:
    Almere
    Om te voorkomen dat het roer vastloop moet je dan liefst wel proberen om het scharnierpunt in het middelpunt van de ronding te brengen.
     
  8. tigermoth

    tigermoth Guest

    Dan doe ik het wel even hoor :)

    [​IMG]

    niet echt duidelijk op tekening, maar er moet een heel kleine ruimte tussen het vlak en het roer, de tip luid: leg één of twee velletjes papier op het vlak, en leg daar het roer op zen kop op. dan de onderkant folieën, omdraaien, het roer in het verlengde van het vlak leggen, en de bovenkant folieën..

    mooie techniek hoor niek! mijn volgende kist krijgt ook dit soort scharnieren (oracover)

    mvg
    Rico.
     
  9. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Even voor de duidelijkheid:niet 2 strookjes van een paar cm breed oracover en daar dit scharnier mee gaan maken, maar het roer gewoon meenemen bij het bespannen van je vleugel en stabilo met oracover, dus folie over de hele koorde.
    Let wel op dat je scharnierpunt iets naar boven en voren verschuift, dus daar met de roerhevelplaatsing rekening mee houden, de rij gaatjes vh heveltje moet in lijn met de scharnierpunt.

    Ik heb er goede ervaringen mee, ook veel gezien bij zwaar belaste zwevers en een grote biglift. Geen scharnieren meer, geen luchtspleet meer, en je roer over de gehele lengte ondersteund.

    Maar Bruno zou hier wel eens moord en brand over kunnen schreeuwen..
     
  10. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Ook een idee...?

    [​IMG]
     
  11. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Denk eens na?
    Hoe grote roeruitslagen denk je nodig te hebben? Helemaal geen?
     
  12. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Misschien niet zo extreem, maar een klein beetje verzonken in de achterlijst...?
     
  13. tigermoth

    tigermoth Guest

    hmm. ik bespeur een probleem jorrit:

    [​IMG]

    as door het roer is dan nog beter
    maar ik ga liever voor de folie :)

    mvg
    Rico.
     
  14. Cropduster

    Cropduster

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    582
    Locatie:
    MVA Almere

    Plaatsing van de scharnier is correct op onderste van de drie. Dan is uitslag geen probleem. Typisch is de vleugel extentie aan onderzijde minder noodzakelijk, en die holle afwerking is heel veel extra werk zonder dat het echt een functie heeft.

    Folie gaat sneller, maar is voor iets meer schaal, of grote roeren natuuurlijk af te raden.
     

Deel Deze Pagina