Splitsen 7S balanceer kabel in 4S en 3S

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door eallard, 24 mrt 2018.

  1. eallard

    eallard

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Warmenhuizen
    Hallo,

    Voor mijn nieuw gebouwd vliegtuig (F3A Lightning) heb ik nieuwe Lipo's gekocht. Zippy compact 7S. Dit om met een 7S en 5S op 12 S te kunnen vliegen.

    Ik laad mijn Lipo's met twee Graupner Ultramat's 18.
    Nu het probleem. De Graupner heeft 2 balanceer stekker van 6S.
    Ik kan dus de 7S Lipo niet gebalanceerd laden, ontladen en balanceren met deze laders.

    Ik moet de 7S balanceer kabel splitsen in een 4S en 3S balanceer kabel. Voor omgekeerd 4S en 3S naar 1 7S balanceer kabel is een adaptor beschikbaar bij Hobbyking, en zijn op Youtube filmpjes beschikbaar.

    Wie heeft er ervaring met het splitsen van een balanceerkabel en kan mij helpen met mijn probleem.

    Eric

    upload_2018-3-24_16-41-14.png
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Je maakt een belangrijke redenatiefout. Cel 5 en 6 moeten worden aangesloten op de eerste balanceerconnector. Splitsen in 4 - 3 is niet mogelijk. Dan ziet de lader de cellen 5 en 6 niet in de eerste balanceerconnector. Je zal moeten splitsen in 6 - 1. De eerste connector ziet dan de cellen 1 t.e.m. 6 en de tweede connector ziet cel 7.

    Even een goede raad, begin hier niet zelf aan. Je maakt nu al een belangrijke fout. Een Li-Po pakket met 7 cellen is als er iets mis gaat potentieel gevaarlijk en er is gevaar voor schade aan je lader. Zoek iemand die weet wat hij doet en laat hem de connector aanpassen. Hou er ook rekening mee dat verwisseling van de balanceerconnectoren bij het aansluiten van op de balancer ingang van de lader tot een volle kortsluiting over de balancerdraden leidt.
     
  3. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Wat NPS zegt, let op wat je doet,

    Ik zou zoeken naar zon balanceerbordje voor 2 t/m 12 cellen als die er is, of ( laten) maken, en vast aansluiten op je lader, en dan die van de accu op het bordje, ik heb er 1 van 2 tot 8' maar weet niet of er andere zijn.

    Groeten

    Arie
     
  4. eallard

    eallard

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Warmenhuizen
    Hoi NPS,

    Bedankt voor je reactie maar toch een opmerking.

    De Zippy 7S wordt ook verkocht met twee balanceerstekkers, 4S en 3S

    upload_2018-3-25_10-23-0.png
    Ik begrijp je advies om te splitsen in 6S en 1S daarom niet

    upload_2018-3-25_10-24-26.png

    Uiteraard zijn Lipo's geen speelgoed en dienen met verstand en respect gebruikt te worden.
    Daarom ook mijn vraag op dit forum.
    Ik ga, of laat, niet eerder de balanceerkabel aanpassen voordat ik er zelker van ben dat het op de juiste wijze gebeurt.

    Eric
     
  5. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Zoals NPS al aangeeft zul je een 6 - 1 splitsing moeten maken. Ook in de lader hebben de balanceeraansluitingen een vaste volgorde, waarbij de nummering van rechts naar links gaat. De rechter balanceeraansluiting is voor de cellen 1 t/m 6, de linker voor cel 7. In de handleiding staat ook aangegeven welke pennetjes voor cel 1, welke voor cel 2, enz. zijn.

    Zo'n splitsing moet - zoals anderen al aangeven - gemaakt worden door iemand, die weet waar hij mee bezig is. Alleen soldeervaardigheid is niet voldoende. Bij een foutieve aansluiting ontstaat in het gunstigste geval een defect aan lader en/of accu, in het ongunstigste geval ontstaat er brand.
     
  6. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.589
    Locatie:
    Krabbendijke
    Dat is dan voor een lader met 2 keer 4 balance poorten.

    Simpel gezegd verwacht de lader op de 1e balance poort 3,7 volt, op de 2e 7,4 etc tov de nul
    Als je nu cel 5 op poort 7 van de lader zet, dan mist de lader daar 7,4 volt, en dat gaat niet werken.

    Ik zie zo geen 12S laad bordje, alleen 14S
    [​IMG]
    Dit is het principe, maar dan met 2 keer 6

    Groeten

    Arie

    Edit: blijkbaar werk deze lader anders, zie verderop
     
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2018
  7. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    ook wel benieuwd waarom je een F3A model op 12S wilt vliegen?
     
  8. eallard

    eallard

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Warmenhuizen
    Hoi Wilfred,

    Dit is niet de standaard versie van de F3a Lightning maar een vergrootte versie. Ik heb de oorspronkelijke bouwtekeningen laten vergroten. De romplengte zoals ik hem nu gebouwd heb is 2,25 meter, vandaar 12S.

    upload_2018-3-26_17-52-38.png

    Eric
     
  9. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    wat gaaf, en ziet er goed uit! Welke motor ga je gebruiken?
     
  10. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Bij een Ultramat 18 kun je prima je apck in 4S+3S spliten en zo laden, geen probleem.
    De lader merkt zelf dat er 4 cellen aan de ene balanspoort en 3 aan de andere aangesloten zijn.
    Werkt hetzelfde als de Power Peak i4´s die ik nog regelmatig gebruik.
    Als is het film¨pje wat wazig, toch is hier mooi te zien hoe 2x3S in serie geladen wordt, dus een 3s pack op de ene en 3s op de andere porrt:


    Maar even stapje verder denken: als je van 7S + 5S een 12S pack maakt, waarom dan niet het hele 12S pack in serie laden?
    Stuk makkelijker, je hoeft maar 1x een pack aan te sluiten en het wordt netjes geladen voor je Ultramat 18.
     
  11. eallard

    eallard

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Warmenhuizen
    Hoi Gerben,

    Ik ben bekend met het laden in serie met de Graupner Ultramat.
    Dat lost alleen mijn probleem van balanceren niet op. De Graupner heeft twee balanceer poorten voor elk 6S.
     
  12. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Wat is het probleem, een kabeltje solderen? Wat je in je plaatje tekent gaat prima.

    Nog makkelijker zou het zijn een kabeltje te maken van 7S + 5S naar 6S + 6S.
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Balancerconnector/draad met ritsbandje o.i.d. aan bijbehorende laadkabel knopen.
     

Deel Deze Pagina