Spuiten of folie

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door robwestland, 21 feb 2017.

  1. robwestland

    robwestland

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb tot nu toe mijn vliegtuigen gewoon eenvoudig met Oracover beplakt, maar wil nu eens overgaan op spuiten.

    Ik ga eerst alle gaatjes vullen en glad maken met Balsa vuller en vervolgens glad schuren. Daarna 25 grams glas erover en Epoxy hars (zo dun mogelijk). Schuren en dan spuiten.

    Heeft iemand nog tips en trucs?
    Wat is ongeveer het verschil in gewicht?
    Met wat voor spuit gaat het het beste? Ik moet nog een compressor met spuit aan gaan schaffen. Heeft iemand advies over de dikte van de naald? (0.3 of 0.5?)

    Rob
     
  2. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Twijfel: 25 grams glas is erg open weefsel. Gevolg veel epoxy.
    Hout eerst glad maken met balsa vuller is onnodig als je erna met glas en epoxy overheen gaat.
    Wel eerst met iets (b.v 100% verdunde spanlak of andere lak) het hout lakken zodat het hout niet alle epoxy opzuigt (en erna even 'afvegen' met een 400 schuurpapiertje).
    Na het glas en epoxy heel licht schuren (niet te veel want anders schuur je de glasvezels door en verlies je sterkte) en plamuren en schuren en plamuren en schuren en ....
    Overweeg 50 grams glas. Veel mooier weefsel, meer glasgewicht maar minder epoxy, dus sterker en nauwelijks zwaarder.
     
  3. robwestland

    robwestland

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik had het advies gehad om de epoxy met een schuimroller aan te brengen, maar dan zo dun dat het glas net nat is. En daarna keukenpapier erop en weer met een schone roller er overheen zodat zoveel mogelijk epoxy opgezogen word.
    Heb je dan nog steeds veel epoxy?
     
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Het glas is erg open. Als je het zo doet, heb je een geribbeld oppervlak, een miniatuur gebergte. Als je daar flink wat van de 'toppen' afschuurt, schuur je de vezels door, en ben je de sterkte kwijt. Doe je dat niet, dan moet je de 'dalen' opvullen met plamuur.
    Dus een deel van die epoxy die je met het keukenpapier weghaalt, moet je later weer als plamuur toevoegen.

    Je kunt ook heel fijn 'japanpapier' met epoxy of iets anders aanbrengen. Dat is dunner e vooral gladder, en je krijgt er ook een heel fraai en sterk oppervlak van ...
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb dit ook meerdere keren gedaan en steeds weer geleerd.
    Alleen 25 grams weefsel en gewone epoxy geeft het resultaat wat Dirk schetst, een hobbelig oppervlak wat vrijwel niet meer glad te krijgen is.
    En epoxy met een schuimroller aanbrengen zou ik helemaal niet doen, dan lamineer je luchtbelletjes in.
    Beter een rubber plamuurrubber gebruiken.
    Ik had het beste resultaat met goed (dus geen HP textiles maar van EMC of Suter Swiss Composites) 49 grams weefsel.
    Iets ingedikte epoxy (dat doe je met aerosil) en dan microballoons aan de epoxy toevoegen,
    Epoxy lamineren en dan kan je na 24 uur met waterproof schuurpapier het vrijwel glad krijgen.
    Afwerken met spuitplamuur en autolak (van hetzelfde merk anders vreet het elkaar weer op).

    Je kan het ook nog op de vacuumbag methode doen maar dat is erg omslachtig.

    Spuiten is iets aparts, ik heb 3 spuiten voor epoxy.
    Als je in mallen spuit heb je weinig tijd om alles tussendoor schoon te maken, vandaar de 3 spuiten.
    Je spuiten moet je schoonmaken met aceton, dat vreet de rubber afdichtingen op.
    En als je de spuit niet genoeg doorspoelt met aceton hadt de epoxy uit en kan je de nozzles vervangen.
    Autolak spuiten is makkelijk, het ligt aan de lak, druk, spuit welke maat naald je moet hebben.
    Gewoon vragen bij de verfhandel waar je de lak koopt.


    Handiger en vaak mooier is gewoon Oracover

    GJ
     
  6. robwestland

    robwestland

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Rotterdam
    Zouden jullie eens naar deze pagina's willen kijken:
    http://shop1.r-g.de/en/art/190100
    http://shop1.r-g.de/en/art/190105

    Bij de 25 grams versie staat:
    Resin consumption: 20 g/m², laminate thickness: 0.027 mm, laminate weight: 45 g/m²

    Bij de 49 grams versie staat:
    Resin consumption: 39 g/m², laminate thickness: 0.054 mm, laminate weight: 88 g/m²

    Hebben jullie het dan misschien over een ander soort glasdoek?
     
  7. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ik ken die cijfers. En die kloppen ... mits (!!!) onder vacuüm aangebracht. Dan pers je het glad en dun, en alleen dan kom je met de beschreven hoeveelheid epoxy uit. Een ribbenvleugel (want ik ga er vanuit dat je die wilt bekleden) ga je niet in het vacuüm leggen. Dan kun je beter een mooie tekening van een zwever maken (want hij wordt net zo plat ...).

    Samenvattend:
    - Knappe jongen als je al op 50 gr/m2 epoxy verbruik uit kunt komen (het doek is dan zo droog, dat je nauwelijks epoxy aan je handschoen krijgt als je er stevig over wrijft).
    - En daarna krijg je het opvullen van die 'dalen' nog.
    - en zo kom je met 25 grams glas zeker in de buurt van het laminaat op basis van 50 grams glas ...
     
    flymax vindt dit leuk.
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, R&G ken ik.
    Dat is ook goed weefsel, tikkie te duur.
    Maar het gaat erom dat je glas goed strak geweven moet zijn.
    25 grams is vrij open weefsel.
    Volgens mij zijn de draden van de 25 grams gelijk aan die van de 49 maar bij de 49 grams ligt alles dichter tegen elkaar aan.
    Wat je zou besparen aan epoxy met een 25 grams ben je weer kwijt aan opvulmateriaal (plamuur en dergelijke).
    Vandaar dat vaker 49 gebruikt wordt omdat dat sneller tot een goed resultaat lijdt bij vrijwel gelijk gewicht.

    Ik zei al, makkelijker is Oracover, dat is zeker lichter.

    Misschien dat glasvlies nog iets zou zijn maar ik vraag me af of de lijm tussen de vezels oplost met epoxy.
    Waarschijnlijk moet je dat met polyester behandelen.
    En wat Dirk zei, japanpapier, dat kan ook, maar is naar mijn weten alleen in kleine velletjes te koop.
    En het gewicht ligt ook zo rond de 40 gr/m2.

    GJ
     
  9. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
  10. robwestland

    robwestland

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Rotterdam
    Ze hebben het daar op de site over hand-gelamineerd, bij vacuüm press wordt het gewicht nog lager. 45 tegenover 41 gram.
    Zie ook: http://www.r-g.de/en/laminatecalculator.html

    Misschien haal ik niet de cijfers die op de site staan, maar als ik al begin met 49 grams doek dan kom ik volgens de site al uit op 89 gram onder (hun) ideale omstandigheden. Dus als ik de 45 gram niet haal met 25 grams doek, dan zal ik hiermee ook al snel op 100 gram uitkomen.
     
  11. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ja, en daarmee hoog gewicht.
    Daarom stelde ik voor om Japan papier te kiezen.
    Maar met de 25 grams versie verlies je het sterkte voordeel.
     
  12. robwestland

    robwestland

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Rotterdam
    Is dat Japan papier ook sterk dan? Werkt dat hetzelfde met epoxy? Papier op het hout leggen en dan insmeren?

    Daarom dus starten met 25 grams doek. Dan kom ik uit op 50 gram. Oralight is 36 gram. Dus het totale verschil zal niet zo groot zijn.

    Haha, ik zag dat jij je reactie ook al had bewerkt ;-)
    Is papier sterker dan 25 grams doek?
     
  13. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Ik wil ook wat van deze discussie opsteken.

    Binnenkort wil ik mijn toestel glassen en bij is aangeraden om spul van glitsa te gebruiken. ( is al speciaal naar oostenrijk overgebracht voor me :D)

    Welke glasmat kan ik hiervoor het beste gebruiken en iemand een Youtube filmpje hoe dat aan te pakken met overlappingen , rondingen e.d. Ik heb al wat gezocht , maar kon niets vinden met glitsa.

    Bedankt ,
    Cor
     
  14. robwestland

    robwestland

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb dit doek in gedachte:
    http://www.hoelleinshop.com/Zubehoe...icle&ProdNr=RG1901004&t=49303&c=28646&p=28646

    En ik ga deze epoxy gebruiken:
    http://www.hoelleinshop.com/Epoxydh...oellein&SessionId=&a=article&ProdNr=RG1001083

    Ik heb ook gehoord dat je het met G4 kan doen. Volgens mij is het vooral belangrijk dat je een langzame uithardingstijd hebt zodat je rustig kan werken.
     
  15. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Mij is gezegt dat een groot voordeel van dat glitsa spul is , dat het een 1 -kompnenten is , dus je niet hoeft te mengen.

    Geen idee van de uithardingstijd.

    Cor
     
  16. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Voor rondingen moet je 'keper' geweven weefsel hebben, niet 'staight' of 'leinen'.
    Epoxy of iets anders heeft als enige functie de vezels op hun plek houden. Zeker voor bekleding komt dat niet erg nauw. Denk wel aan UV-bestendigheid!
     
  17. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Betekend dat ik voor een vleugel , de neuslijst bijvoorbeeld de gehele vleugel met keper geweven moet doen?

    Cor
     
  18. robwestland

    robwestland

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Rotterdam
    Maar 25 grams doek heb je niet in de 'keper' versie aangezien die al van zichzelf zo soepel is dat deze makkelijk door de bochten heen gaat.

    Voor de vleugels is de keper-versie niet nodig, dat is gewoon 'recht'. Het is meer voor de hoekjes en gaatje bij de romp.
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wat Dirk al vroeg, is het een styro/abachi vleugel (daar ga ik vanuit) of is het een ribben?
    Een ribbenvleugel kan je vergeten, dat gaat 99% zeker niet lukken, dat wordt een golfslagbad.
    G4 kan maar je kan ook gewone PU hars nemen, dat is G4 namelijk.

    Als je er toch mee door wilt gaan zou ik hier kopen:
    https://www.emc-vega.de/de/werkstoffe/gewebe/glasfasergewebe-gfk

    Er zit een nederlandse vertegenwoordiger in Baexem, Kees Maas.
    http://www.mec-engineering.nl/
    Dan heb je geen verzendkosten en hij zal je graag van advies voorzien.

    GJ
     
  20. robwestland

    robwestland

    Lid geworden:
    21 mei 2012
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Rotterdam
    Reageerde je op mijn reactie of die van Cor?
    Ik ben 2 Hai-en aan het bouwen. De Hai 4 en de Tiger Hai. Beide ribbenvleugels dus, maar wel ingedekt.

    Weet iemand nog het antwoord op mijn vraag ik reactie 12?
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2017

Deel Deze Pagina