Spuiten van een houten zwever.

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Matthi, 15 okt 2003.

  1. Matthi

    Matthi Guest

    Hoi,

    Ik heb hier een redelijk oude zwever liggen.. Dus zou ik hem graag een nieuw kleurtje geven..

    Maar hoe begin ik hieraan?.. Ik denk dat hij eerst vernist is, en dan bespoten geweest is..
    Ik zou nu graag de verf, en het vernis er afhalen, en opnieuw spuiten..
    - Hoe kan ik best het vernis en de verf eraf halen, met schuurpapier?
    - En om hem terug te spuiten, zou ik ook best eerst een vernislaagje leggen, en dan spuiten?

    P.S.: De vlieger is van hout gemaakt..

    Alvast bedankt voor jullie tips!!

    Matthi
     
  2. Matthi

    Matthi Guest

    Niemand :?:
     
  3. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Nee.

    Nou een poging dan (doe weinig met verven)
    Verwijderen gewoon door schuren. Chemicalien of brander zijn niet best voor je balsa.

    met "vernis' bedoel je waarschijnlijk een blanke lak (eventueel 2 komponenten), porien vuller of spanlak. echte vernis is niet gebruikelijk bij vliegtuigen, maar ik kan mij vergissen.

    Voor spuiten heb je afhankelijk van de lak die je gebruikt een bij de lak horende primer of spuitplamuur nodig. Sommige lakken voor modelbouwkunnen direct op balsa.
    Hangt dus van de lak af.

    Gelukkig hoeft het voor een zwever niet brandstofbestendig te zijn, dus dat scheelt weer.
     
  4. No1Uno

    No1Uno Guest

    Ik weet niet preceis wat je voor eindresultaat wil behalen, en hoe hij (Ik neem aan dat een vliegtuig een hij is, correct me if i'm wrong ;) )er nu uitziet, maar ik neem niet aan dat je de houtkleur nog ziet.

    Dan is die waarschijnlijk, zoals hierboven al gezegd is, met een blanke lak oververft/gespoten.

    Indien het eindresultaat niet zo belangrijk is, maar de kist gewoon gespoten moet worden voor weersinvloeden ofzo, dan kan je eventueel hem opschuren totdat het geheel ruw is, en dan met een goede primer spuiten, waarna je de definitieve kleur kan aanbrengen.
    Ziet er netjes uit, maar is niet helemaal zoals het hoort.

    Eigenlijk moet je, zoals ook hierboven gezegd ;), de kist volledig kaalschuren, en strak in de primer zetten.
    Krijg je een beter eindresultaat, is voor je eigen gevoel beter, en is zeker tegen de weersinvloeden beschermd.

    Breng wel genoeg lagen aan, en spuit niet in dikke lagen. Is niet bevordelijk voor het eindresultaat.

    Zorg ook, hoe je het ook doet, dat het stof van het schuren weg is. Dit gaat onder je lak zitten, en de bubbeltjes krijg je nooit meer weg.....

    Succes, en voor meer tips, Feel free to ask ;)

    Marco.
     
  5. Paul Tupker

    Paul Tupker Guest

    Vanzelfsprekend na het schuren (met fijnkorrelig schuurpapier, indien mogelijk nat met waterproof schuurpapier (wees voorzichtig met nat worden van onbewerkt hout!, goed afnemen met bijv. wasbenzine alverens opnieuw te gaan lakken. En enkele zeer dunne lagen geven een veel beter resultaat dan een dikke laag (vol met "zakkers"). Lak goed laten drogen/uitharden tussen de verflagen in
     
  6. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Je moet denk ik ook kijken naar het gewicht. Mijn ervaring is dat spuiten wat zwaarder uitvalt dan folieen, maar hier zijn geloof ik al eens meer onderwerpen aan gewijd. Maar bij deze gewoon even dat je daar ook over nadenkt.
     
  7. Matthi

    Matthi Guest

    De vlieger is vroeger helemaal in een kleurtje gezet.. maar ik weet niet hoe, met welk materiaal,... Maar ik denk dat er eerst een soort vernislaagje is op aangebracht.. Dus nu zou ik graag de kleur wegkrijgen, en eventueel het "vernis"

    En hem dan opnieuw verven, spuiten, met een mooi resultaat..

    Weten jullie soms welk soort "vernis" ik best gebruik?

    Alvast bedankt voor jullie antwoorden!!!
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Krimpfolie overwogen Matthi?
     
  9. krimpfolie lijkt mij ook beter. als je mooi dekkend wilt spuiten kom je op een aanzienlijk gewicht aan lak uit. Is ook niet echt gebruikelijk bij zwevers.
    Het beste kun je naar mijn idee de oude verf/vernislaag er zo goed mogelijk afschuren om een zo laag mogelijk gewicht te krijgen. Hierna gewoon bespannen met oracover of oriligt o.i.d. Dan kun je kiezen uit voldoende kleuren welke goeg hechten en dekken. Een ander voordeel is dat je dan meteen een goede vochtwerende laag hebt.
    Als je alleen maar lakt dan behoud je een poreus oppervlak. er zal dan op den duur toch vocht in je vleugels trekken.
    Het kan zelfs zo zijn dat als je lakt er vervorming van je vleugel optreed.....

    Kortom ik zou hem gewoon bespannen. Succes
     
  10. ZwevendePeter

    ZwevendePeter

    Lid geworden:
    25 sep 2003
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Hoogeveen
    Ja, ik zou em dan eerder coveren met oracover dan met de spuitbus erover! :?

    Peter.
     
  11. Matthi

    Matthi Guest

    Ok, bedankt voor jullie tips..

    Maar kunnen jullie mij vertellen hoe ik dit moet doen? :roll:

    Ah ja, en mijn vleugels ga ik laten zoals ze zijn, die zijn mooi! Dus enkel de romp.

    mvg.
     
  12. Matthi

    Matthi Guest

  13. ZwevendePeter

    ZwevendePeter

    Lid geworden:
    25 sep 2003
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Hoogeveen
    Zo moeilijk is het niet, volg gewoon de instructies op die website en je komt er makkelijk uit! :wink:
    Maar jij wil je vleugels gewoon onbespannen laten? Dit is wel meer weerstand hoor! Oracover maakt de vleugel gladder en dus minder weerstand. Ik zou het toch proberen hoor! :wink:

    Peter.
     
  14. Matthi

    Matthi Guest

    Mijn vleugels zijn al bespannen, net zoals in je avatar
     
  15. ZwevendePeter

    ZwevendePeter

    Lid geworden:
    25 sep 2003
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Hoogeveen
    Ahh ok, dat wist ik niet...
    Wat voor zwever heb je eigenlijk? heb je een foto?

    Peter.
     
  16. Matthi

    Matthi Guest

    Het is een zelfgemaakte zwever.. Ik heb nu niet echt een foto.. maar zal deze week wel eens één posten..
     
  17. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Ja die oracover is een van de bespanfolieen die er te krijgen zijn.

    Heb je geen clubgenoten oid die je kunnen helpen met dat bespannen. Het is niet echt moeilijk maar de ervaring van iemand die het vaker gedaan heeft is nooit weg. Zeker de eerste keer niet. De eerste tip komt van mij.

    Begin niet met een te hoge temperatuur.

    Succes

    Mark
     
  18. Matthi

    Matthi Guest

    Ik heb nu al de resten van de verferaf gehaald, redelijk veel werk aan gehad.. maar nu kan je dus het hout zien.. Maar ik ga morgen beginnen met het spuiten van mn zwever.. Ik denk toch dat het spuiten gaat worden.. Met dunne, en vele laagjes..

    Matthi
     
  19. Matthi

    Matthi Guest

    Ziezo, mijn zwever is af.. Zoals je ziet is het al een ouder model, maar ja, het is maar om te leren vliegen.

    Toch zit ik met een klein probleempje.. Ik weet niet hoe ik mijn antenne moet wegsteken.. (Zie rode lijn op foto) Daar zou ik mijn antenne willen, ofwel mag hij gelijklopen met de romp, en pas op het laatste naar boven gaan..
    - Kunnen jullie me tips geven om deze te bevestigen?

    Hartelijk dank, Matthi


    [​IMG]
     
  20. ZwevendePeter

    ZwevendePeter

    Lid geworden:
    25 sep 2003
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Hoogeveen
    Leuk dingetje :wink: ,

    Zelf heb ik de antenne gewoon aan de romp geplakt met een stukje plakband, blijft prima zitten, geen storing of wat ook... Maar ik je kan het op verschillende manieren doen, maar niet in de romp, wel mooi afgewerkt, maar dan kan de 'verbinding'wat slechter worden...

    Peter.
     

Deel Deze Pagina