Spy3D plannen(dwg/pdf/tiled pdf) + bouwbeschrijving

Hier zijn de plannen voor een kistje dat ik ontworpen heb, funflyer/3D
DWG
PDF
TILED PDF
als je foutjes vind in de plannen, hoor ik het graag, ben ook maar een amateurtje :wink: dus het zou best kunne dat die erin zitten.
heb hr gedoopt tot Spy3D (lespinoy en een beetje afgekeken van andere ontwerpen)
enkele foto's:
DSCI0405%20%28640%20x%20480%29.jpg

DSCI0411%20%28640%20x%20480%29.jpg

DSCI0414%20%28640%20x%20480%29.jpg

spec's:
span: 91cm
lengte: 96 cm
vleugel opp: 25.99dm²
gewicht: 415gr (2*6gr+2*9gr servo's=30gr, ontvanger=20gr, lipo=130gr, motor=58gr) =>hier valt dus makkelijk 70 a 80gr te besparen dr enkel lichtere accu en ontvanger, gewicht rond 350gr lijkt me zeker haalbaar
vleugelprofiel: eppler 479

benodigdheden:
2platen 3mm depron, evt. klein stuk 6mm
halve tube uhu por
motor met minimum 500gr thrust
3 a 4 servo's & ontvanger

korte bouwbeschrijving: (heb helaas geen foto's; had geen camera, en heb nu geen depron meer)

edit: dit is de manier waarop ik het heb gedaan, als je denkt een betere of makkelijkere manier te kennen, doe gerust :wink:

bouw 1st de vleugel
(dan kan je later het profiel juist aftekenen op de romp en passen deze beter in elkaar)
hier kan je een beschrijving voor de bouw van de vleugel van een ander toestel vinden, maar is op dezelfde manier gemaakt. de foto's die ik hieronder gebruikt heb komen van deze site
1. snij de bodemplaat uit, maak deze klaar om te plooien
Extra18.gif

Extra17.gif

Extra16.gif

Extra15.gif

Extra14.gif

2. teken af waar de ribben moeten komen

3. snij de ribben[8] uit en schuur deze zodat ze allemaal gelijk zijn

4. teken de 'centerline' van de ribben op 1 rib af en plaats dan de voorkant van deze rib met de centerline op de leading edge van je bodem plaat en volg met het profiel de bodemplaat zodat je weet waart je trailing edge juist ligt, doe dit links en rechts en teken de trailing edge af, zo is het makkelijker om je ribben juist te plaatsen

5. plak de onderkant van de ribben vast
Extra13.gif

edit: servos voor de rolroeren kan je deze best nu al in plakken, is makkelijker ivm servokabels enz. ik heb ze tegen de 3e rib vanaf de buitenkant geteld geplakt (2 servo's, bij 1 servo gewoon in het midden)

6. breng lijm (op de ribben en de TE) aan en plooi de vleugel toe
Extra12.gif

ik heb uhu por gebruikt om de vleugel te lijmen, indien je dit ook doet is het niet nodig om deze op te spannen, indien je wel moet opspannen, 1 rechte lat, niet schuin zoals op de foto!

De vleugel is nu klaar.

Romp
alle (wit getekende) delen uitsnijden; 1 zijkant van de romp aan de neus 2mm korter maken ivm right thrust. ook even nameten hoever je motor zal uitsteken vanaf de motorspant, en de neus hierop aanpassen (indien je een roxxy 2827/34 gaat gebruiken is de lengte op het plan juist, voor een fietsbel bv, zou ik deze 5mm korter maken vanaf het motorspant gemeten)

1.de zijkanten van de romp van net achter de cockpit tot waar het rudder begint afschuinen om later mooi tegen elkaar te kunne plakken. ik heb een lijn op 5mm van de bovenkant getekend (evenwijdig) en dan afgeschuurd

2. de vleugel aftekenen op de romp, gebruik de template (voor je romp uit te snijden, en duid voor en achter de center line van het profiel aan dmv een lijntje te trekken en lijn deze uit zodat ze overeenkomen met de centerline van je vleugel (zodat de instelhoek 0° blijft)

3. spantjes 1 & 2 op de bodemplaat plakken
bodemplaat tegen 1 zijkant van de romp (de langste zijflank moet rechts zitten as je met je gezicht naar de neus van het toestel toe staat[right thrust]) plakken. ik raad aan iets van gewichten te gebruiken zodat de zijkant vlak blijft en de romp niet tordeert.

4. center euhm plaat (die gelijk is aan de 'bottom' plaat) in plakken

5. motor spant inplakken. ik heb hier nog een triplex plaatje tegen geplakt voor versteviging (inplakken met motor al gemonteerd, je kan er later moeilijk aan. motor spant komt bewust niet tot boven tegen zodat je regelaar en accu nog koeling krijgen, maak in het motorspant ook een uitsparing aan de zijkant om je kabels (van motor naar regelaar) door te voeren, ook een uitsparing maken in de center plaat tussen motorspant en spant 1 zodat je de regelaar op de centerplaat kan leggen, en nog een gaatje tussen waar de vleugel moet komen en spant 1 om de kabel van je regelaar naar ontvanger te leggen

6. paarse stukjes inplakken ter versteviging (binnenkant romp, links&rechts)

7. servo's inplakken tegen de zijkant van de romp, mijn servo's liggen +- 10cm van de voorkant van het hoogteroer, maar indien je van plan bent een lichtere accu te gebruiken ze best meer naar voor plaatsen ivm zwaartepunt. opvullen met stukjes depron zodat deze niet kunnen bewegen. niet vergeten uitsparingen te maken voor je servo hevels
servos.JPG

8. ontvanger leggen, onder de vleugel. hoogte/richting servo insteken in ontvanger

9. andere zijflank tegen plakken. opletten dat de romp niet tordeert!
lijmen.JPG

10. hoogte & richtings roer uitsnijden (6mm depron! of 2x 3mm op elkaar geplakt) en in plakken (uitsparing uitsnijden in het verlengde van de uitsparing van het hoogteroer zodat je dit er langs achter in kan schuiven. hoogteroer(beweegbare deel) verstevigen met koolstof/balsa zodat dit niet tordeert. de uitsparing op maat maken zodat je hoogteroer vrij met voldoende uitslag kan bewegen.

*rolroeren uitsnijden (6mm depron) en 1 aanplakken met tape, *aansturing maken indien je 1 servo gebruikt (anders kan dit later ook nog)
*Vleugel in de romp plakken (uitmeten en haaks zetten natuurlijk)
*2e rolroer aanplakken, besturing aansluiten.
*ik heb in de romp een uitsparing gesneden zodat ik net aan de ontvanger kon om rolroerservo's in te steken, daarna weer dicht geplakt
*aansturing hoogte/richting maken
*kijken waar je batterij moet komen (zwaartepunt +-9.5cm vanaf LE, heb ik voorlopig, dit is ongeveer goed maar nog niet optimaal. het is te slecht weer geweest om te testen)
*cockpit inplakken en plaatje voor cockpitje als batterijluikje gebruiken. je kan dit gewoon met tape vastplakken, het ligt op die 2 paarse verstevigingsstukjes.

ik hoop dat alles een beetje duidelijk is want het is de 1ste keer dat ik zo een verslagje schrijf, als je iets niet snapt, vraag maar..
veel plezier8)

ziet er goed uit,
knap werk.....
heb je er al mee gevlogen, ik ben heel benieuwd naar de 3d vlieg eigenschappen.
vooral of ie goed meskant wil vliegen

Han Veldhuis zei:
ziet er goed uit,
heb je er al mee gevlogen, ik ben heel benieuwd naar de 3d vlieg eigenschappen.
vooral of ie goed meskant wil vliegen
ik heb er nog maar 3 vluchtjes mee gedaan. hoveren/torquerollen doet ie bijna vanzelf, mede door de lange romp.
harrier gaat, maar dat heb ik nog niet echt in de vingers, dus kan ik niet echt veel van zeggen.
voor meskant is heel weinig rudder nodig (door de hoge romp, +-28cm op het hoogste punt), bij mij trok ie wel nog wat naar de cockpit, maar dat is volgens mij omdat mijn zwaartepunt nog te ver naar voor lag(bij rugvlucht nog redelijk wat diepte nodig) heb het nu naar achteren gelegd, maar heb nog niet kunnen vliegen..
'wall' gaat zeer goed zonder wegkippen
spins zijn zeer snel
'chase the tail' is ook grappig, vol rudder op gelijke hoogte blijven en cirkeltjes van 2a3m doorsnee maken
traag vliegen gaat goed (wing load= 15gr/dm² bij 400gr)
bij wat wind is stilhangen of zelfs achteruit vliegen mogelijk

Hoi,

het is en blijft natuurlijk testen met die eigenontwerpjes, ben zelf nogal bezig met Shochy's met gesneden piep vleugels,

wat ik zo lees, zou de positie van je hoogteroer te hoog kunnen zijn, of je instel hoek is niet helemaal goed

zou idd ook kunnen, maar vermoed dat het toch aan het cog ligt, bij v1 (dit is v2) lag het cog goed, en had ik geen couplings. alle instelhoeken zijn 0°
en oppervlakte van de romp boven en onder het hoogteroer zijn vrij goed gelijk aan elkaar..
maar zo gauw het weer wat beter wordt kan ik het met zekerheid zeggen..

wat bedoel je met maten?
ik kan er een schaalverdeling opzetten als je wil zodat je de tekening juist kan verschalen, maar ik ben bezig met het maken van een pdf, of beter gezegd met het zoeken naar een programma om er een pdf van te maken.

Met Adobe Illustrator kun je dwg/dxf naar pdf omzetten....

bedankt pjotrrr, maar heb ook net een prog'je gevonden (jaws pdf creator)
link naar pdf is toegevoegd aan 1e post(2*A0) zal ze morgen tilen als dat nodig is maar daar begin ik nu niet meer aan..
edit: tiled ook toegevoegd

ah, daar was ik al een tijd naar op zoek. Tiled PDF wilde maar niet lukken :(

Ben nu de jaws pdf creator aan het proberen

sietse zei:
ah, daar was ik al een tijd naar op zoek. Tiled PDF wilde maar niet lukken :(
da ken ik, ben een ganse namiddag op zoek geweest, na een 10tal prog'jes deze gevonden
als ik jou was zou ik v3.6 ofzo afhalen, dan kan je er voor zorgen dat er niet 'evaluation' op je tekening komt te staan :wink:
in autocad >plotter manager > add .. > system printer >jaws pdf creator selecteren > voltooien > dan kan je em als plot device kiezen en plot je hem rechtstreeks naar pdf

Leuk lespinoy, bedankt voor de plannen. Als al mijn overige projectjes klaar zijn zal ik eens hier mee aan de gang gaan.

mmh, het wil nog niet echt... hij loopt gewoon vast. Ik heb trouwens ook geen autocad, wel inventor. Zou ook moeten kunnen toch?

net even een vluchtje gaan maken, net voor zonsondergang zonder wind :lol:
had ook het zwaartepunt 1 cm naar achter gelegd, ligt nu op +-9.5cm

meskant couplings zijn er nu uit, een KE loop van 3m doorsnee is makkelijk
harrier lukt ook nu, eens je de 'sweetspot' gevonden hebt, zonder 'wing rock'
vanmiddag trouwens ook even gaan vliegen, met redelijk wat wind (voor een toestel van 400gr toch) dan kan je gewoon onder een hoek van 45° stilhangen, of net voor je gaan hangen en dan kan je er achteraan gaan wandelen alsof ie aan de leiband hangt :lol:

heerlijk fun toestel (al zeg ik het zelf :lol: )

sietse zei:
mmh, het wil nog niet echt... hij loopt gewoon vast. Ik heb trouwens ook geen autocad, wel inventor. Zou ook moeten kunnen toch?
kan je 'jaws pdf creator.pc3' kiezen als plotter? als ik deze kies en plot komt er een 'sending to plotter' popup, en dan kan ik kiezen waar ik die wil saven.. ben zelf niet bekend met inventor, dus heb r geen idee van of het lukt. maar als het een dwg is vermoed ik van wel..

waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa ik word helemaal gek van die dingen.....

Ik kan idd jaws pdf als printer kiezen in meerdere CAD-programma's. Alleen geeft ie daarna alleen een venster dat ie bezig is hem te bouwen en daar loopt ie vast.
Als ik de compu opstart geeft ie ook een foutmelding dat ie de server niet kan vinden ofzo...

Adobe Illustrator en Adobe Indesign heb ik nu ook allebei geprobeerd. Bij beide is het mogelijk een PDF geTiled te printen, maar ik heb nog steeds niet gevonden hoe ik die dingen op kan slaan....

Lespinoy, kan jij anders niet ff een tekeningetje omzetten?

Whohoooooo, eerst nog een tijdje met dat CuteDPF (hoe verzin je het :roll:)zitten klooien, maar daar kan je niet meer Tilen. Uiteindelijk maar alles geinstalleerd en ook die writer. Dat is dus blijkbaar net zoiets als die JawsPDF. Met de uitzondering dat deze nu wel werkt! TNX!!!

Back