Staart repareren van Phoenix 1600

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door C3ntijn, 27 jan 2017.

  1. C3ntijn

    C3ntijn

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Ik heb even geleden een Phoenix 1600 gekocht. Nu kom ik erachter dat er een grote scheur in de staart zit. De staart is gemaakt van foam. Hoe zou ik dit kunnen reparen en is dit te repareren? Ik heb ook al op internet gekeken om alleen de staart te kopen maar dat is niet te vinden. Zouden jullie mij kunnen helpen?

    Alvast bedankt! 20170127_211956.jpg 20170115_094429.jpg 20170127_211143.jpg 20170127_211214.jpg 20170127_211217.jpg 20170127_211946.jpg 20170127_211956.jpg
     
  2. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Zo te zien is het het scharnierdeel van het roer.
    Bij veel foam-vliegtuigen wordt een 'scharnier' gevormd door het materiaal (de foam) op die plaats dunner te maken. Dat kan een hele tijd goed gaan, maar op een gegeven moment begint het te scheuren.
    De meest rigoreuze manier is het hele roer lossnijden en er twee nieuwe scharniertjes inzetten. Bij mijn foam vliegtuigjes (b.v. Depron zelfbouw) gebruik ik meestal deze:
    https://hobbyking.com/en_us/ca-hinge-l25-w20-h0-3-10pcs.html
    Gewoon kleine stukjes flexibel weefsel, die je met secondenlijm (foamsafe) vastzet.
     
  3. C3ntijn

    C3ntijn

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Bedankt voor je reactie! Dan ga ik die scharniertjes kopen! Wel jammer dat ik hier nu pas achterkom want heb paar dagen geleden nog een grote bestelling gedaan bij HobbyKing. Daar kan u natuurlijk ook niks aandoen ;)
     
  4. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Als uitleg heb ik een tekst van Hezik uit een ander draadje gekopieerd en een beetje bewerkt.

    1) snijdt je scharniergleuven op de plekken waar je ze wilt hebben. Gewoon met een (scalpel)mesje insnijden in het hart (de dunste plek) van het materiaal. Meer is niet nodig.

    2) zorg dat de gleuven zo zijn dat je CA scharnier er in- en uitgeschoven kan worden, wel blijft zitten als je 'm er los insteekt, maar niet muurvast zit.

    3) steek de scharnieren aan 1 kant in de gleuven en prik er halverwege, op de scharnierlijn, een speld door, zodat ze er niet dieper in kunnen glijden. Gebruik nog géén lijm!

    4) schuif langzaam het andere deel over de scharnieren. Door de speld blijven de scharnieren op hun plek zitten. Druk aan tot alles recht zit. Nog steeds géén lijm!

    5) verwijder spelden. Druk eventueel de verbinding verder aan en controleer de positie.

    6) laat aan beide zijden 1 druppel dunne CA (foamsafe) op het scharnier vallen. Eventueel een druppel extra als je het idee hebt dat het scharnier niet verzadigd is. Omdat de scharniertjes poreus zijn vloeit de lijm door de capilaire werking door het hele scharniertje en lijmt de zaak muurvast.

    Wat wel erg belangrijk is, gebruik alleen dunne CA
    Laat het voor de zekerheid een kwartiertje drogen.
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2017
  5. C3ntijn

    C3ntijn

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Bedankt voor de uitleg. Ik zal het laten weten of het gelukt is!
     
  6. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Het is EPO. Behoeft geen foamsafe CA. Gewone CA werkt nog beter en vreet EPO NIET aan.

    Er is ook nog een andere techniek, een scharnier maken van UHU por.
    Snij de beide delen idd los (eens het begint de scheuren is lossnijden het beste) en breng op de beide randen een heel dun streepje UHU por aan.
    Laat dit drogen, minstens een 10 tal minuten en schuif dan de roerdelen tegen elkaar. UHU Por is contact lijm, dat wil dus zeggen dat na contact het vast zit.
    Por heeft wel een geweldig voordeel is dat het een soepele taaie verbinding is en dus uitstekend geschikt voor dergelijke roerverbindingen.

    Op schuimtoestellen gebruik ik het dikwijls.
     
  7. C3ntijn

    C3ntijn

    Lid geworden:
    24 dec 2016
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Bedankt voor je reactie! Ik zal laten weten of het gelukt is!
     
  8. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Dat heb ik afgelopen jaar ook gedaan, maar dan met de Cre-Ation-lijm van de Action.
    Gewoon uit nieuwsgierigheid. Eerst een teststukje met twee plaatjes 3 mm Depron (en dat vervolgens "honderduizend" keer flink gebogen (toch wel een paar honderd keer ;-) )
    Dat begon op een gegeven moment wel los te komen, maar was ondertussen veel vaker (en zéker vérder) gebogen dan op een gewoon vliegtuigje in een paar seizoenen.
    Daarna op een klein zwevertje toegepast. Werkt prima.
    Ik heb wél de ervaring dat lijm (in het algemeen) door veroudering harder kan worden, dus ik ben benieuwd hoe het zich komend seizoen houdt.
     
  9. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    De Creation lijm is wel harder dan UhU Por, ik denk dat Por beter geschikt is voor scharnieren.
    Helaas is de Creation ( deze versie dan toch, andere lijmen niet) hier al een tijdje uit de winkels van Action verdwenen :mad:
     
  10. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Nog niet zo lang geleden hier nog gezien in de Action. Het is wel eerder een tijdje niet te koop geweest maar gelukkig was dat toen tijdelijk. Gelukkig heb ik nog een paar flacons staan. :)

    En, zou kunnen dat UHU taaier/ flexibeler blijft, dat vermoede ik zelf ook al. Toch viel het resultaat me helemaal niet tegen. Maar voor het overige lijmwerk aan/ met Depron is er geen betere, zéker als je de prijs/kwaliteitverhouding meeneemt. ;-)
     
  11. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Helemaal mee eens!
     
  12. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    - Lijmpistool kan, maar dat is lastig om bij een schijmscharnier netjes te krijgen in korte tijd.
    - pattex 100% lijm blijft flexibel en is goed te verwerken voor dit (lijm ertussen. tegen elkaar, netjes afvegen, nachtje wachten.
    - 3M Blenderm Tape. Dat is hele flexibele tape. Normaal voor medische toepassingen. Lastig te krijgen in NL als je maar 1 rolletje nodig hebt.
    - Gewoon scharnier zoals boven beschreven met een geschikte lijm.
    - Een "draadjes" scharnier. Neem een dun nylon draadje (bijvoorbeeld vliegertouw kliene vliegers) en prik met een naald zodanig schuin van boven naar beneden door stabilo en roer dat je precies door de scharnier lijn komt. Doe een beetje lijm aan het touwtje en trek het in het schuim.
    Prik het nog een keer extra door het schuim, zodat je het niet als een rechte lijn eruit kan trekken.
    Eventueel een paar keer afwisselend van boven-onder en dan weer van onder-boven. Eigenlijk een hele oude manier, met dit verschil dat we niet rijgen, maar door de scharnierlijn gaan. Plaatje zie onderaan.

    Lijmen
    Elapor wat bij dit soort kisten wordt gebruikt is geen piepschuim dat makkelijk smelt. Voor verlijmen juist liever een beetje agresieve lijm voor betere hechting, of iets flexibels. Alles op waterbasis is geen goed keuze. Epoxy ook niet..
    Wel kan:
    - (agresieve) seconde lijm, Ik gebruik die goedkope kleine tubetjes per 3 van de action of wibra.
    - ouderwetse UHU hart (jawel, gaat prima op elapor achtig schuim)
    - UHU por, maar hoeft niet foamsave, dus gewone Bison kit of ander merk contactlijm (neem de transparante) gaat ook
    - pattex 100% (flexibele lijm op MS polymeer basis. beetje duur tegenwoordig)
    - Willekeurige alles in 1 kit op MS basis. bison polymax, pattex one-for-all of ook iets goedkoper. Zelfs bij de action voor paar euro per hele kitspuit. Beste voor verbindingen met wat meer oppervlakte, bijvoorbeeld bij bouw of reparatie. Transparant is altijd goed, maar met wit kan je mooi je schades "wegplamuren" bij wit elapor. Dit spul is net zo flexibel als het elapor.
    - lijmpistool. de grote van 11mm en liefst goed vermogen. Dan smelt het schuim een beetje en krijg je prima hechting.
    - schuimende konstructie lijm gaat ook prima, alleen krijg je lelijke harde randjes en voor scharnieren niet bruikbaar.

    Geodkoop "CA" scharnier materiaal:
    Eet kokosbrood van Theunisse! Of gooi het weg, het gaat om het doosje. Dat is van polypropyleen (hetzelfde PP dat in EPP = expanded PP gebruikt wordt). Handig die recycle logos met soort materiaal erbij. Onverwoestbaar sterk. Te glad om te lijmen, dus borgen met pennetje, of opruwen door er veel kleine gaatjes in te prikken van twee kanten.
    De scharnier lijn kan je eventueel door er snel met een soldeerbout over te vegen wat dunner maken.
    [​IMG]

    Draad scharnier:

    2017-02-04_0552_draadscharnier.png
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2017

Deel Deze Pagina