Staartbuis gebroken van mijn DLG

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Erwin Kok#8, 10 apr 2017.

  1. Erwin Kok#8

    Erwin Kok#8

    Lid geworden:
    27 nov 2015
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Oudenbosch
    Hallo allemaal,
    Ik de staartbuis van mijn dlg gebroken! hoe kan ik dit het beste repareren (ivm de ronding van de buis). Ik heb carbon en ca.
     
  2. DirkM

    DirkM

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    40
    Erwin,
    Wat mij meerdere keren goed is bevallen is een reparatie van binnenuit met UD-(+glasvezel ) of diagonaal gesneden carbonweefsel:
    - u gebruikt "x" cm van de buitenzijde van de rompbuis, voor de breuk, als mal. Eerst losmiddel (PVA, Trennspay,...) aanbrengen gevolgd door enkele lagen strakke folie die zeker lost. Folie vastplakken zodat die later niet verschuift en rimpels geeft.
    - op een vlakke ondergrond het voorgeknipt weefsel impregneren met epoxy, overtollige epoxy verwijderen en vervolgens op die x cm oprollen. Dit moet terug strak gebeuren omdat de buitenzijde van die uplay later zonder plooien of bulten binnenin de beuk wordt geschoven om de twee zijden te verlijmen (na inknippen).
    - vervolgens scheurweefsel (dit geeft een ruwe buitenkant die nodig is voor de latere hechting) en daarop wat keukenpapier gevolgd door krimpkous,
    - laten uitharden: moet echter niet volledig zijn niet uitgehard maar het scheurweefsel moet wel kunnen worden verwijderd zonder de uplay uiteen te trekken.
    - u schuift de uplay eraf en knipt die door in de lengterichting. Afhankelijk van de dikte van romp knipt u stelselmatig 2-3-4 mm bijkomend af en u schuift dit in de 2 stukken van uw romp. U knipt bij totdat het samengeknepen deel geen te grote opening geeft. De buitenmantel is nu klaar om te worden verwerkt als binnenmantel: elastisch (springt open) en opgeruwd.
    - de 2 romphelften langs de buitenzijde afplakken met tape en langs de binnenzijde epoxy aanbrengen. Het nieuwe malletje wat dichter trekken d.m.v. een dun draadje met een losknoop; epoxy erop en inschuiven die worst. De twee romphelften langs de buitenzijde perfect uitrichten met latjes de knoop lostrekken en de vorige outlay drukt zich perfect tegen de wanden en wordt een inlay. De overtollige epoxy die uit de breuk komt, kunt u snel afschrapen,verdikken met micro-ballons en vervolgens terug aanbrengen als plamuur.
    - Als u echt alles perfect wilt afwerken, kunt u ook nog de buitenkant afslijpen/patchen/enz...
    Dirk
     

Deel Deze Pagina