De data voor de Staka-wedstrijden dit jaar zijn 25 juni en 13 augustus. Natuurlijk altijd enigszins onder voorbehoud. Check berichten op het forum en/of lijnbesturing.nl. In principe gaan we op beide dagen (alleen) de Record-cup vliegen. PP
Probeert iedereen om 10.00 op het veld te zijn zodat we om 11.00 uur kunnen beginnen? Voor wie op het veld wil kamperen laat ik de sleutel van het clubhuis thuis zodat die daar kan worden opgehaald.
Het weer liet het afweten maar de deelnemers bepaald niet! Allemaal échte kerels met kerosine in de aderen en ether in de neusgaten! Zelf keek ik wellicht niet altijd vrolijk maar dat komt door mijn leeftijd - genoten heb ik beslist met dank aan alle aanwezigen! PP: wederom mijn waardering voor het organiseren van deze bijeenkomst, een oase in het dorre landschap van onze oude hobby! MV Almere: super dat jullie weer de moeite namen om naar het Noorden af te reizen maar het lijkt alsof Henk's afwezigheid invloed heeft gehad op de resultaten.... EM: een concours d'elegance vind je niet in Groningen maar als hij er geweest was dan had jij makkelijk gewonnen - jouw modellen zijn inspirerend fraai! Het idee om een 2.5 cc evenement op te zetten met 10%-vergrootte Suls Trainers ("Winner" Trainers) lijkt mij ook aardig, mede omdat een goed gebouwde Suls Trainer niet al te veel werk met zich meebrengt en gewoon goed vliegt. Maar is meer mogelijk, wat te denken van dit Suls-model?: http://www.jwroest.nl/other/special_trainer_suls.jpg
Ik was zeker niet in topvorm, regen doet altijd iets met mij. Hebben andere brildragers daar ook zo'n last van? Maar goed, als je eenmaal nat bent, kun je net zo goed doorgaan.... Twee vluchtjes gemaakt met de VT AirRacer (met grote dank aan Jan Willem en PP) en twee met verschillende Record trainers van Jan Wilem en Erik. Het is al weer zo lang geleden, maar nu wist ik het weer helemaal: te kleine kistjes zijn het gewoon niet..... De AirRacer zet, nadat de motor is gestopt een soort van vrije val in die steevast eindigt in een zesvoudige salto/radslag afhankelijk van het polletje waarop hij terecht komt. De Record trainer daarentegen laat zich goed zwiepen en vervolgens precies daar neerzetten waar je hem hebben wilt (lijkt op een goede stunter). Het is niet voor niets dat Suls na het hiervoor genoemde ontwerp uitkwam met de Record trainer. Dat ding is gewoon mega veel beter, simpel door het relatief lage gewicht bij voldoende afmetingen. Ik hoorde nog iemand roepen: "niet mee stunten" en dat zat er ook echt niet in, gezien de hoeveelheid 'up' die ik alleen al nodig had om een beetje vlot te klimmen.... Maar ik heb ooit met een Record trainer het 1/2 FAI kunstvluchtprogramma gevlogen. Iets groter hoogteroer, zwp. zover mogelijk naar achteren, een voluit lopende Webra en gaan met dat ding....
Vooralsnog worden er alleen maar ideeën geventileerd. Zelf zou ik het toejuichen wanneer "de regels" t.a.v. de aandrijving alleen leeftijd en cylinderinhoud voorschrijven want dan krijgen wij misschien ook oude Taifuns, FOK's, ED's etc. te zien en horen.
Aanstaande zaterdag is het zover! De Tweede Staka 2016! Omdat ik er de vorige keer niet bij kon zijn, heb ik er nu extra zin in! En nu maar hopen op goed weer...