Stampe SV4C-G schaal 1:2,7

Ik ga deze winter een Stampe bouwen.
Deze plannen waren er al langer, ik heb mij voorbereid (inclusief veel foto's maken in Lelystad en het Stampe museum bij Antwerpen.) maar dat was voor een 1/4 Stampe in 2012/2013.

Maar nu heb ik de hand weten te leggen op een zeer komplete kit van Schlundt modellbau, in de schaal 1:2,7.

Even wat gegevens:
Spanwijdte 310 cm
Lengte 245 cm
Gewicht 19 Kg
Motorisering ZG62 met Schlundt vertraging 2,5-1
Propellor 32" x 20" (zelfs iets groter als schaal)

Het ziet er nu nog zo uit:
full

De kit is ook leverbaar met een ZG45, en weegt dat 18 Kg met een prop op schaalgrootte, en vliegt dan volgens de raporten schaalgetrouw.
Met een ZG62 is hij full aerobatic.

Het is niet mijn eerste bouwproject, maar wel mijn eerste schaal en ook mijn grootste.
En ja zoiets vraagt om veel schaaldetails.
Ik denk dat de bouw 250 uur gaat kosten voor de ruwbouw, en 750 uur voor de afwerking en details.

Voor het kleurschema denk ik aan de volgende kist:
full

Rood en geel staat zeer goed op een dubbeldekker en ik heb aardig wat foto's van deze kist (ze hebben zelfs een website van deze kist)

Als inspiratie heeft deze man ook een filmpje op Youtube geplaats hoe de kist moet worden:
full

Stampe SV4b Gran escala - YouTube

Probleem is echter dat ik voor de kerst nog een andere kist wil afmaken en ook nog moet klussen in huis.
Maar laat zo'n project maar eens wachten....

Groeten Willem

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Willem,

Proficiat met een prachtkit!

De bouwkits van Schlundt zijn zeer goed, alles wordt meegeleverd en is van hoogste kwaliteit. Vliegeigenschappen zijn ook zeer goed.
Pasvorm van de cnc delen is uniek.
Ben samen met Teus bij hem thuis geweest en hij heeft ons zijn 'fabriek' laten zien. (kamertje in zijn woonhuis ;)).

Heb enkele jaren geleden zijn Stampe in Borken zien vliegen met de ZG45 (32x18" prop).
Deze combi sleurt de kist al zeer sterk in de rondte.
ZG62 met vertraging (34x20") zal dit inderdaad met overmacht doen :yes:.
Altijd lekker wat achter de hand :p.
Geluid is ook prachtig.

Succes met de bouw (hopenlijk veel foto's ;))

Groeten, Ralf

Ja Ralf, die kit van Schlundt is inderdaad zeer kompleet en goed doordacht.
Er zit geen echte bouwtekening bij, wel samenstellingstekeningen in een kleinere schaal, ik denk 1:5 of zo.
Alles wordt als een legpuzzel in elkaar geschoven, en past vrijwel naadloos.

Ik ben begonnen met de romp (al begint de manual met de vleugels).
Niet bouwen op een tekening, zelfs niet op een bouwplank, maar gewoon "los" bouwen.

Volgens Schlund moet je alles lijmen met witte houtlijm (geen snelle!) en Aradite 2011 epoxy.
Ook Toni Clark beveelt Araldite aan in plaats van 5 min Epoxy.
Maar ik gebruik normaal voor motormounts e.d. altijd 30 min Z-poxy.
zou dat niet sterk genoeg zijn?
Mischien lamineer epoxy gebruiken? (is dunner dus dringt dieper in het hout)
Of toch Aradite, maar waar kopen? (kan wel bestellen bij Schlundt)

full

Zo ziet de zijkant er dus uit.

Opmerkelijk, voor de versterkingen zijn 2 mm gaatjes gefreesd in het hout, als je tijdens het lijmen hier een cocktailprikker door steekt zit het onderdeel dus precies op zijn plaats!

full

(later natuurlijk uitstekende deel afzagen en vlakschuren)

Groeten Willem

mag ik ff inhaken

Wow Wowwerdewowow.

das n joekel,
ik help je graag met foto's indien gewenst.

Heb zelf ook een sv-4b maar wel de 1:5 versie van svenson.
eentje staat op de bouwplank en eentje zit nog in de doos
hier het filmpje:

stampe en vertongen sv-4b - YouTube

De 3 wijzen heren op onze club zijn weer bezig een datum te prikken voor onze 2e STAMPE en OLDTIMER flyin in vught .

Ik begrijp dat ie dan dan nog niet af zal zijn maar kun je alvast een beetje in de sfeer komen.

ik hoor het wel als er hulp gewenst is

groetjes pascal

Dank je Pascal.

Ik heb inderdaad nog een hoop foto's nodig van details.
1) de tank in het middenstuk van de bovenvleugel (helemaal niet op schaal van Schlundt)
2) motorkap + bevestiging en scharnieren van luiken etc. (is 1 stuk bij Schlundt)
3) uitlaat van de Gipsy major motor (niet aanwezig bij Schlundt)
4) cockpit interieur, stoel en dashboard ( ook niet aanwezig)

Maar omdat ik ook de afmetingen nodig heb denk ik dat ik toch nog maar een keertje naar Antwerpen ga.
Stampe & Vertongen Museum
Ik ben daar al eerder geweest en heb daar met de rolmaat het landingsgestel opgemeten.

Ik heb nog een bouwdoos van Precedent liggen in schaal 1:4, die stamt nog uit de tijd dat een RC vliegtuig niet zwaarder mocht zijn als 5 Kg en vliegt met een 6,5 cc tweetakt met vertraging.
Dus 62 cc is wel een beetje overpowered :D

Intussen gisterenavond nog even een paar spantjes geplaatst van het middendeel:

full

Zoals je ziet heb ik met avalply de romp onder de achterste cockpit opgevult om de juiste ronding te krijgen.
Hierbij was het wel een nadeel dat er geen tekening op volle grootte bij de kit zit.

Vervolgens de linkerzijkant gemonteerd, goed dat ik normale langzame witte houlijm gebruik zodat ik alle tijd heb om alles uit te richten, en wat extra gewichten uit de garage te halen.
(De grote accu komt uit de auto van mijn vriendin :shock:)

full

Vannacht laten drogen (staat aardig wat spanning op en het is langzaam drogende lijm) en vanmorgen de accu's eraf.
Romp is netjes recht, maar vandaag eerst indoorvliegen in Woerden!

Groeten Willem

mooi project
persoon lijk vind ik de kleuren van de OO-SVB ook wel mooi.
Deze staat tegenwoordig op het vliegveld van st Truiden

092689.jpg

Ja dat is ook een mooi schema, maar ik zal even uileggen waarom ik juist voor de G-BWEF gekozen heb.
Er zijn zeer veel types Stampe SV4, maar 2 zijn er het meeste gebouwd:
1) In Belgie de SV4B met Gipsy Major motor , motorkap in 4 delen, 1 uitlaatpijp en gesloten cockpit.
2) In Frankrijk gebouwde SV4C met Renault motor, motorkap in 3 delen, 4 uitlaatpijpen en open cockpit.

Nu vind ik zelf de open cockpit mooier als de gesloten cockpit, en daarin sta ik niet alleen, veel SV4B's hebben intussen ook een open cockpit, maar die ombouw is echt per kist verschillend!
Bij de Schlundt kit zit een SV4B motorkap, maar hij heeft een open cockpit.
Het door mij gekozen kleurschema is van een type SV4C-G.
Dit is een in Frankrijk gebouwde kist waarvan de Renault motor vervangen is door een Gipsy Major motor (en nu dus ook een SV4B motorkap heeft).

Ik wil deze kist echt schaal bouwen en dan zijn details als de juiste motorkap en cockpit wel belangrijk.
Gisteren heb ik na het indoorvliegen nog flink geplakt aan de achterkant van de romp, zal zo even wat foto's schieten en hier plaatsen!

Groeten Willem

FRUSTATIE :bad-words:

Ik heb net de romp op de foto gezet en heb hem even zitten bewonderen.
full

Zit ik even goed te kijken, en denk bij mezelf, er klopt iets niet.
Nu heb ik zelf circa 200 foto's van Stampes en bij de kit zat een CD met 530 foto's, dus even vergelijken.
En wat blijkt, de rompvorm klopt voor geen meter!

Het eerste probleem is dat de achterzijde van de Schlundt romp een ronde bovenkant heeft gevormd door 7 latten.
Maar de echte heeft een veel meer hoekige vorm gevormd door 5 latten, zie hier de echte romp:
full

Zoals jullie kunnen zien is de achterzijde van de romp bovenkant niet rond maar vrijwel rechthoekig.

Ook zijn de schotten aan de achterkant van de 2 cockpits vertikaal bij de Schlundt romp.
full

Bij de echte helt dit spant echter achterover, waardoor de de deurtjes ook een trappezium vorm hebben, terwijl de deurtjes bij de Schlundt rechthoekig zijn.

Dus behoorlijk wat verschillen tussen het model en de echte kist.
En wat is het nut van straks veel uren besteden aan schaaldetails als de rompvorm niet klopt?

Dan maar de zaag zetten in de net gebouwde romp? :confused:
Eerst nog naar een nachtje over slapen.

Groeten Willem

Ik zie nog een fout
bij het model is de rompdoorsnede rechthoekig met een ronde bovenkant
bij de echte is de romp naar onder smaller

Dit soort groote fouten zie je bij wel meer zogenaamde schaal kits
de enige manier om echt schaal te bouwen is uit te gaan van oregineele tekeningen en maatschetsen

De ronde spantjes zijn achteraan veel te hoog.
Mogen zeker net boven de onderste ligger worden afgezaagt en dan een beetje opengetrokken worden.
Dat zullen nieuwe spanten worden vrees ik.
De romp zou je onderaan de dwarsverbindingen kunnen verweideren en dicht trekken.
Het zijn maar ideetjes, hopelijk bekom je zo een nog beter idee.

Echt jammer zulks een kit.

Johan.

Er zal zeker de zaag in de romp moeten, maar het valt mee.
Op het vlakke deel aan de achterkant van de romp komt niet het stabilo, maar eerst nog een stukje romp.
Dit kleine stukje romp zit vast aan het kielvlak.
In deze kit zijn zowel beide stabilo helften als het stabilo afneembaar.
Ik maak het echter iets anders, ik maak de hele staartsectie in 1 stuk afneembaar, dus zowel kielvlak als stabilo in 1 stuk afneembaar.

Op de zijkanten moeten nog latten gelijmt worden, zodat de zijkanten een "knik" krijgen.
De zijkanten hebben dan wel (bijna) de goede vorm.
Dan zal de achterkant van de romp aan de onderzijde nog wat te breed zijn, maar dat aanpassen is bijna niet te doen.
Ik denk dat Schlundt uitgegaan is van een goed bovenaanzicht en een goed zijaanzicht.
Maar de vormen daartussen zijn niet goed.

Ik ga nu eerst de staartsectie bouwen, zodat ik kan zien hoe ik de ropmrug ga aanpakken.

Willem

Laatst bewerkt:
Op deeze schaal vind ik het raar om als ontwerper uit te gaan van sport schaal om het zo maar te noemen
Maar wat natuurlijk ook mogelijk is is dat toe hij het model ontwierp
de ecsakte rompdoorsnedes niet te achterhalen waren
Daar heeft internet een hoop in veranderd
Mijn D21 klopte ook van geen kant
Ook omdat de tekenaar toen niet over de juiste informatie beschikte
Ik heb het model ook behoorlijk aan moeten passen

Dat noemen we gewoon modelbouwen

Er zal zeker de zaag in de romp moeten, maar het valt mee.
Op het vlakke deel aan de achterkant van de romp komt niet het stabilo, maar eerst nog een stukje romp.
Dit kleine stukje romp zit vast aan het kielvlak.
In deze kit zijn zowel beide stabilo helften als het stabilo afneembaar.
Ik maak het echter iets anders, ik maak de hele staartsectie in 1 stuk afneembaar, dus zowel kielvlak als stabilo in 1 stuk afneembaar.

Op de zijkanten moeten nog latten gelijmt worden, zodat de zijkanten een "knik" krijgen.
De zijkanten hebben dan wel (bijna) de goede vorm.
Dan zal de achterkant van de romp aan de onderzijde nog wat te breed zijn, maar dat aanpassen is bijna niet te doen.
Ik denk dat Schlundt uitgegaan is van een goed bovenaanzicht en een goed zijaanzicht.
Maar de vormen daartussen zijn niet goed.

Ik ga nu eerst de staartsectie bouwen, zodat ik kan zien hoe ik de ropmrug ga aanpakken.

Willem

beste willem,

ik zie dat je ervoor hebt gekozen de G-BWEF te maken
dat is een stampe sv-4c met een gipsy X motor.
Het is en blijft dus een sv-4c
Van de sv-4b is alle historie bekend zie deze interresante website
1

je zult dus moeten gaan achterhalen wel productie nummer de G-BWEF heeft
vermoedelijk is de kist gemaakt bij SNCAN de franse fabriek die de licentie rechten heeft.
De OO-GWC bijvoorbeeld is ook een sv-4c al lijkt het een sv-4b de reden toendertijd was dat de franse renault 4 pei motor nog niet uit de ontwikkel fase was en de gipsy major X motor uit elke engelse kist kon worden gesloopt.

Om een langdradig verhaal kort te houden,
Het is dus een stampe sv-4c met een dehavilland gipsy motor.

veel lees plezier op bijgevoegde site

greetz pascal

Hallo Pascal

Bedankt voor de link!
Die had ik nog niet.

In post #7 heb ik uitgelegt waarom ik juist voor deze kist gekozen heb.
Ik ga 2 luiken in de motorkap maken, en ga dus de Schlundt motorkap van de SV4B aangepast gebruiken.
Maar ik wil wel een open cockpit hebben.
Schlundt heeft ook gekozen voor een mix van SV4B en SV4C

En over de G-BWEF is een hoop bekend, er is zelfs een eigen website over deze kist!
History of the Stampe
Ik ga hun nog kontakten over de juiste kleuren.
De kist is dus 1946 in Frankrijk gebouwd als trainer voor de franse luchtmacht met serienummer 205
De kleuren van deze kist zijn gelijk aan die van de G-AWIW in de jaren 60, De G-AWIW was toen onderdeel van een aerobatics team en werd in 1970 overgespoten in de Rothmans kleuren.
De Rothmans kleuren zijn zeer bekend, ze staan ook op de tekeningen van mijn Precedent 1/4 Stampe kit, maar ik vind geel/rood mooier.

Ik ga nu eerst de romp en staart sectie verder afmaken, maar wacht met de cockpits en het turtle deck
Ben ik verder met de romp dan ga ik:
1) mischien naar Antwerpen om wat op te meten, maar dat museum is maar 2x3 uur per week open, anders foto's afdrukken.
2) De tekeningen van Schlundt aan passen.
3) de zaag in de romp zetten , mischien tijdelijk bekleden met brede schilderstape om te zien hoe de vorm gaat worden.

Ik heb nog een fout ontdekt:
de voorste cockpit is 24 cm lang (afstand dashboard-rugwand) en de achterste 22 cm, maar op de foto's en andere tekeningen zijn ze beiden even groot.
Maak ik de voorste cockpit achterwand op 15 graden schuin, dan wordt deze 3 cm kleiner.
maar dus eerst alles op tekening zetten waar de achterwanden moeten komen.

Groeten Willem

Met die dichte kap doe i mer erg aan een sjipmunk denken met een exstra vleugol hahahaha
Wel een leuke kist

Zo dus eerst de romp afmaken, aan de voorkant komt nog de firewall met motormount.

full

In de bouwbeschrijving staat duidelijk dat deze in elkaar gezet moet worden met Araldite 2011 of UHU endfest, en geen " gewone Epoxy" omdat dit nioet sterk genoeg zou zijn.
Nu vind ik het persoonlijk geldverspilling om hiervoor een paar setjes endfest voor te gebruiken.
Endfest is alleen sterker als gewone Epoxy als je het in de oven kan laten uitharden, en voor hout is het zeker overkill.
Naar mijn mening is het probleem van gewone epoxy dat dit vaak zo snel begint uit te harden dat het niet in het hout kan trekken.
Ik maak gewoon mijn eigen lijm, dit gaat als volgt:

1) ik maak circa 60 gram lamineer epoxy aan (bij minder is het lastig goed te mengen).
Met een kwastje bestrijk ik de houtdelen, de epoxy trekt er binnen 5 minuten helemaal in, dit zie je als het hout weer dof wordt.
Voor de motormount gaat deze geheel in de epoxy, dan kan er nooit meer olie in het hout trekken.'

2) Van de resterende Epoxy schenk ik de helft over in een ander bakje en meng dit met aerosil poeder zodat dik het als boter wordt.
Dit gebruik ik als lijm om de delen te verbinden.

3) vervolgens leg ik over de naad een stukje glasweefsel, wat ik vastzet met de resterende lamineerepoxy.

Doordat de Epoxy diep in het hout getrokken is zal de hechting prima zijn.
Nadeel: het duurt circa 6 uur voordat de Epoxy droog is en 24 uur voordat het volledig uitgehard is.
Ook moet ik de motormount 2 maal lijmen, 1 maal de voorkant en hierna de achterkant, anders loopt de dunne epoxy alle kanten op.
Doe je de 2e laag binnen 12 uur dan hoef je niet te schuren.
De lamineer epoxy kost 10% van UHU Endfest.

De voorkant van de romp moet smaller geklemt worden, zodat er een flinke kier tussen de motorkap en romp komt, (waar ook bij de echte de warme koellucht kan).
Volgens de beschrijving moet dit door de neus drijfnat te maken en dan te lijmen.
Dat lijk mij onverstandig, nat hout lijmt slecht.
Ik heb de romp dus eerst natgemaakt en met een lijmtang op maat geklemt, nu een nacht laten drogen, zodat ik morgen zonder veel problemen de firewall kan monteren.

In de tussentijd werk ik ook aan de staart:
full

Ik heb mijn Avro Tutor verkocht, dus ik moet doorwerken om de Stampe klaar te hebben voor Dawn Patrol en de Stampe meeting!

Groeten Willem

@ Strutter

Geen nood, hij krijgt een goede nieuwe baas die ook naar Dawn patrol zal komen.
Ik heb gewoon weinig ruimte voor meerdere big scale kisten en vlieg liever met een kist die ik zelf gebouwd heb.
voor mij is de helft van de lol het bouwen en de andere helft vliegen.
Ik hoop dus 2 maal zoveel plezier aan de Stampe te hebben als aan de Avro :D

Groeten Willem

Je hebt er goed de gang in Willem, als ik de topic zo doorlees zal het een pracht kist worden.
Veel succes met de bouw verder.

Gr.
Ruud.

Back