Stand van de motor

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Frits37, 3 jun 2016.

  1. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik heb een tweedehands LRP upstream die een keer gecrashed was. Het is een multiplex easystar-achtig toestelletje. Bij die crash is de motor losgebroken en weer vastgezet met hot glue. Degene die dat gedaan heeft, heeft de motor keurig recht uitgelijnd, zonder zijstellling. Met gas geven trekt 'ie naar rechts. Naar ik inmiddels heb begrepen, moet hij wel iets uit het lood staan, een graad of 3 als ik het goed heb. Waar ik niet uitkom, is naar welke kant ik de motor zou moeten verstellen. Het is een duwprop. Moet die, van voren gezien, naar links uitsteken of naar rechts? Ik vermoed naar links, maar zeker ben ik er niet van.

    Dit is 'm:
    [​IMG]
     
  2. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Vanaf achter gezien iets naar links draaien.
    Vanaf boven gezien 3 graden met de klok mee. Ofwel 183 graden vanaf 12 uur (neus)

    Hij moet de staart naar rechts duwen omdat hij voorbij de center as zit. (achter de vleugel)

    Compensatie is omdat je propwash de neiging heeft je kielvlak iets weg te drukken.
    Ook wat motorkoppel kan meespelen.
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  3. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Nunspeet
    Bedankt! Dat was de logica die ik zocht.
     

Deel Deze Pagina