stappenmotoren, closed loop of niet?

Discussie in 'CNC' gestart door hoeby, 16 aug 2015.

  1. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Momenteel bezit ik een kleine frees. Maximaal werkblad is 340 x 340 mm.
    Het is een frees, waarvan de tafel beweegt. Nu heb ik bij deze frees een probleem, dat de Y-as vaker stappen verliest. Zelf denk ik, dat de stappenmotor gewoon te klein is, omdat op de overige assen dezelfde motoren zitten en hier geen probleem mee heb.

    Aangezien ik deze frees gemaakt heb als proef en goed bevalt, ben ik bezig met een grotere (400x1000mm bereik). Nu moet ik hiervoor een andere stappenmotor uitzoeken. Maar ook wil ook een andere besturing, want heb nu zo'n 80 dollar chinese kaart. Werkt, maar kan niet alles wat ik zou willen.
    Bij het rondkijken naar een andere setup. Kwam ik ook de closed loop motoren tegen. Duurder in aanschaf, maar de ellende van missende stappen zou dan voorbij moeten zijn. Of heb ik het mis?

    Wie heeft ervaring met de closed loop motoren en controllers?
    Prijs verhouding gaat het hier niet om, het gaat om ervaring tussen de 2 soorten motoren/aandrijvingen.
     
    kha vindt dit leuk.
  2. kha

    kha

    Lid geworden:
    18 okt 2012
    Berichten:
    95
    Locatie:
    Amersfoort
    Ben je hier ooit nog echter gekomen?
     
  3. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Ik heb nu closed loop motoren/controllers op mijn nieuwe machine.
    Ze zijn wel ruim bemeten, maar tot op heden nooit problemen gehad.

    Let wel, de kans op storingen is natuurlijk ook wel groter. Want er is nog meer bekabeling in het systeem.
    Mogelijk was op mijn testmachine de motor op de Y-as gewoon te klein. Waardoor hij bij richting wijzigen gewoon te weinig kracht/koppel had, waardoor problemen ontstonden. Er zijn genoeg mensen die zonder closed-loop werken. Ik neem niet aan, dat ze allemaal problemen hebben. Dus ook zonder closed-loop zal het goed werken.
    Mijn 80dollar kaart is natuurlijk ook niet vergelijkbaar met goede controllers. Het is maar net, waar je het geld aan uit wilt geven en wat je ervan verwacht
     

Deel Deze Pagina