starten met heli vliegen

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door mikerokkenjager, 10 apr 2011.

  1. mikerokkenjager

    mikerokkenjager

    Lid geworden:
    10 apr 2011
    Berichten:
    367
    Locatie:
    Weert
    angezien ik nieuw ben en met het heli Rc vliegen wil gaan beginnen zal k me eerst even netjes voorstellen

    mike 30er,komt uit het zuiden van nederland. en na een aantal jaren RC brandstof auto te hebben gereden en een tijd niks gedaan te hebben.wilde ik deze hobby maar weer eens gaan oppakken.

    nu leek het mij wel wat om te leren en gaan heli vliegen.niet de makkelijkste tak,maar ik ben in voor wat moeilijks.

    dus ik ben op zoek naar een serieuze uitdaging.zo wel als het bouwen er van en het leren van de in's en out's van vliegen.

    nu komen natuurlijk de eerste stapjes die genomen moeten worden.wat voor heli ga je aanschaffen.

    waar ik zelf al nu gekeken heb zijn o.a

    trex 450-700
    walkera serie .
    tree dee riged
    protos

    omdat ik veel eisend bent dus ik verwacht een hoge kwaliteit van de heli..

    als starters budget zit ik zo rond de 3400 euro maar dat houdt natuurlijk niet in dat het meteen hellemaal op moet.eerst maar eens leren vliegen en niet te veel crashes maken.
    dus,waar zou ik mee beginnen?brandstof of electrish
    verder heb ik natuurlijk ook nog ding als een zender ontvanger,welke servo's.
    gyro(waar van ik nog niet waar die voor dient:confused:) .virtual flybar system.(waar van ik ook nog geen idee heb wat het doet:confused:)
    misschien is er ook een link:confused: met de uitleg van welk onderdeel wat doet :)

    als vast bedankt voor de tips.en hopelijk kunnen jullie me een heel deel op weg helpen


    mvg mike
     
  2. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    De TDR en 600/700 helikopters zijn echt mooie machines maar ik weet niet of dit verstandig is voor een beginner ( crashkans is redelijk groot en een dat is natuurlijk jammer van de TDR)

    Ik ben zelf begonnen met een 450 en heb nu een 600 gekocht, vind ik zelf een prima volgorde, Als je budget 3400 euro is kan je dus overwegen om voor 250 euro een RTF KDS helikopter ofzo te kopen en dan daar op te leren vliegen en dan kan je daarna voor de overgebleven 3150 euro een mooie grote helikopter kopen.
     
  3. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Trex 450pro en als zender bijvoorbeeld een 8FG futaba. leuke set voor rond de 800/900 euro. en kan je heeeel lang mee doen. zender is ook bruikbaar voor een 700 andere heli dan(extra ontvanger erbij en gaan)
     
  4. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Welkom Mike

    Met slechts een deel van jou budget kan je best wat groter gaan en ook nog wat lessen nemen
    Een Trex 550 zou een perfecte lesheli kunnen zijn denk ik.

    Grt,
    Eric
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2011
  5. heligek

    heligek

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.390
    Locatie:
    dordrecht
    hoi mike


    ligt er een beetje aan wat je wilt gaan doen

    wil je rustig vliegen mischien later schaal dan zou ik zeggen met jou budget kijk eens naar een vario trainer

    wil je meer de 3d kant op dan is de trex 550 of 600 esp een goede keuze
    zou persoonlijk als je voor een trex gaat of iedergeval een 3d heli voor fbl gaan de 550 of 600 zijn in super combo sets te krijgen en zeker voor de beginner goed genoeg (ook voor de gevorderde )hier hoeft eigenlijk alleen nog een zender + accus bij

    iedereen roept natuurlijk gelijk trex maar er zijn zeker ook nog andere merken en ook beter.
    trex is gewoon heel geliefd om zijn prijs/kwaliteit maar zeker niet de beste

    suc6 met je zoektocht
     
  6. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Align is zeker niet alles wat er is.
    Maar wel makkelijk te bouwen, onderhouden, vliegt goed, betaalbaar en onderdelen overal verkrijgbaar.....
    Maar om te beginnen met een Vario is nu ook niet zo vanzelfsprekend lijkt mij.
    De trainer is al groter dan een 90 size nitro heli (725 tot 800 mm bladen)
    Een stukje duurder dan de meeste kwaliteits 90 size 3D heli's (waar je overigens ook perfect rustig mee rond kan vliegen)
    En met een Vario Benzine trainer is het handiger om lid te worden van een club (in welke vorm dan ook).
    Redelijk onverantwoord om uit het niets zelf mee te gaan vliegen als je het mij vraagt.
    Het kan zeker, maar ligt niet zo voor de hand.
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2011
  7. heligek

    heligek

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.390
    Locatie:
    dordrecht
    we hebben het over wat er aan heli's is en niet over waar we gaan vliegen

    ja ik ben ook een voorstander van een goede vliegclub met instructeurs
    een paar lessen bij bijvoorbeeld flycam of een van de andere is ook zeker aan te raden

    ik heb vario alleen aangehaald om aan te geven dat dit ook een mogelijkheid is als je toch al van plan bent om bijvoorbeeld op later tijdstip schaal te gaan vliegen
    de trainers zijn trouwens erg rustig en goede leer heli's bij ons op de club vliegen er een aantal mee

    gr.john
     
  8. mikerokkenjager

    mikerokkenjager

    Lid geworden:
    10 apr 2011
    Berichten:
    367
    Locatie:
    Weert
    al vast bedankt voor de info.

    ik heb na het zien van wat flimpjes op youtube al de keuze gemaakt dat geen brandstof die maken me wat te veel herrie,en nu ik er over nagedacht heb,is brandstof gewoon weg onderhouds gevoeliger.
    dus een vario benzine trainer valt al af .

    een paar dingen die ik zeer belangrijk vind is dat de onderleden gewoon een shop te halen is in de buurt en als het echt niet anders kan online maar ik geef de voorkeur aan een spechiaalzaak.
    les nemen is zeker een van die dingen die ik wil gaan doen.
    verder vind k die schaal modelen echt heel mooi :),maar dat is voor later.
    kwa vliegen zal het voor beetje rusitg vliegen zijn in het begin later mss het echte werk wat er zoal te zien is op youtube respect daar voor die gene die dat kenne :)

    kan je ook zomaar zon schaalmodel body over elke heli maat zetten?

    @ericW en de rest wat zou jij/jullie zien als de ideale beginners setup van a tot z ?

    mvg mike
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2011
  9. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Brandstof is ietsje onderhoudsgevoeliger.
    Maar ook niet zoveel.
    Het voordeel met brandstof is in het begin wel dat je redelijk veel en snel kan vliegen zonder te moeten laden etc.
    Je hebt echter wel wat kennis nodig om er goed mee te kunnen blijven vliegen.

    Met electro moet je echter toch ook wel behoorlijk wat basis kennis opdoen
    De echte electro beginners heli's zijn er eigenlijk niet zoveel.
    Ik vind zelf de electro raptors (thundertiger) nog het meest geschikt voor beginners, maar die zie je bijna niet meer op de velden, en ook niet zoveel meer in de winkels ;)
    En dan kom je toch weer uit bij bijv. Align, Mikado etc.etc.
    De bekendere electro heli's die momenteel populair zijn.

    Een beginners setup van A-Z verschilt niet zoveel van een gevorderde setup.
    Een gevorderde setup is zeker ook wel geschikt voor een beginner.
    Wij kiezen vaak componenten die wat duurzamer, krachtiger, preciezer en daardoor ook duurder zijn.
    Ook een beginner heeft daar baat bij, alleen de meesten maken die keuze niet i.v.m. met de vraag of ze er wel mee door willen gaan of niet en het financieele plaatje wat daaraan hangt.
    Tweedehands levert het niet super veel meer op.

    De meeste combo kits van de grote merken die tegenwoordig worden aangeboden zijn i.c.m. een trainingskruis prima geschikt om mee te beginnen.

    Het belangrijkste is je begeleiding en je eigen inzet om het te willen leren.
    Het is niet makkelijk namelijk.

    De schaal bouwsets zijn trouwens vaak specifiek voor een bepaald type heli gemaakt.
    De mooiste sets op de markt, en de mooiste schaalheli's zijn wel vaak om een vario helikopter heengebouwd moet ik toegeven, turbine heli's etc.etc..
    Weet wel een adres voor je als je er veel van dichtbij wil bekijken ;)
    Maar er zijn ook sets te koop voor de diverse andere merken.
    Google kan je daar goed bij helpen.
    En de schaalheli sectie op dit forum natuurlijk.


    Groetjes,
    Eric
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2011
  10. awt74

    awt74

    Lid geworden:
    21 sep 2005
    Berichten:
    265
    Locatie:
    Hengelo
    Waarom begin je niet met de aan schaf van van een goede zender en een goede simulator? Minimaal een 6 kanaals zender. En als sim bijvoorbeeld Real flight, Reflex o.i.d.
    Hiermee kun je het gevoel voor helivliegen enigszins onder de knieen krijgen, zonder veel onkosten te hebben aan je heli. En je kunt zelf proberen welk type heli je het beste ligt. Of het nu een trex 450 is of een vario trainer...
    Het zou zonde zijn van je tijd en geld om een mooie nette heli binnen notime aan bagger te vliegen. Het bederft dan wel erg het plezier van het helivliegen.

    Maar goed dit is mijn idee om een goede start te maken met het helivliegen.
     
  11. mikerokkenjager

    mikerokkenjager

    Lid geworden:
    10 apr 2011
    Berichten:
    367
    Locatie:
    Weert
    afdeling schaalheli's daar was ik ookal door heen geweest :)

    maar als genoeg lipo's hebt is het laden toch niet zo probleem dus kun je door blijven vliegen.of vergis ik mij daar in..
    want mij voorkeur gaat toch uit naar electro.

    en als voorkeur van de heli gaat toch uit naar align.om de eerder genoemde rede..

    verder als schaal model vind ik de heuy,bell 220,bell 430 heel mooi.

    dus mischien is het makelijk om er rekening mee te houden bij de aanschaf dat ik die romp er later bij wil kopen,zij er kist die op de trex serie past ?

    ook kwam ik dit nog tegen een soort stabilisator hulp middel (HobbyKing Online R/C Hobby Store : Flymentor 3D helicopter stabilisation Systemis dit een hulp middel voor de beginner zo als k ?

    en is het verstandig om een 2de hands heli aan te kopen? omdat hier op het forum er nog een aantal wordt aangeboden.

    verder lijkt mij een sim geen slecht idee.ook mss een soort van handboek,met de begrippen en termen die er bij heli vliegen gebruik worden.dat ik iig al weet wat het allemaal betekend.


    @ericW en waar is dat adres waar ik een aantal kan bewonderen :)
    ook las ik dat er maaseik een hobbyshop zit die de trex serrie heeft iemand ervaring met de schop?

    ook had ik het liefste een complete lijst van alle benodigd heden :) wel zo makkelijk als starter
     
  12. heligek

    heligek

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.390
    Locatie:
    dordrecht
    hoi denk dat erik deze bedoelt
    heeft op zijn zolder een prive colectie van ik denk meer dan 100 schaaltoestellen.

    zelf ben ik niet zo een voorstander van stabilisatie systemen (op fbl na dan)
    ooit zal je hem er weer afhalen dus beter met een goede instructeur aan de kabel.
    wat je ook zou kunnen doen is eens een indroductie les nemen bijvoorbeeld hier
    om eens te voelen hoe het is om zelf te vliegen
    verder zou ik zelf voor electro gaan ,als bij jou in de club goede laad mogelijkheden zijn is voor de nieuwe generatie lipo baterijen met 3 tot 5 c laden geen probleem en kan je dus erg snel laden
    wat betreft het kopen van een 2e hands heli
    goede raad is duur maar zou als je het kan betalen voor nieuw gaan en zelf bouwen,hierdoor leer je veel over de techniek van je heli want het is niet alleen vliegen maar ook constand onderhoud,alles controleren na je vliegdag en niet te vergeten het afstellen
    ga je toch voor 2'hands neem iemand mee met verstand van zaken

    nou nog meer info suc6
     
  13. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    mike, waar ergens uit het zuiden des lands kom je vandaan. Als het regio breda/tilburg is zou je eens een keer bij MVC Snoopey langs kunnen komen. Daar vliegen EricW en ik. Is veel makkelijker praten in het echt en kun je een paar verschillende helis al eens van dichtbij zien.
     
  14. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Dat kan zeker :).
    Kom gerust eens langs.
     
  15. mikerokkenjager

    mikerokkenjager

    Lid geworden:
    10 apr 2011
    Berichten:
    367
    Locatie:
    Weert
    ik kom uit weert das een km of 20 onder eindhoven.
    binnen kort maar eens er op uit trekken en eens te komen kijken :)

    al vast bedankt voor de uitnodiging.
    zijn er op de meeste clubs ook mensen die les geven in het vliegen en evt afstellen invliegen? want daar voor zie ik nog wel wat problemen in.het bouwen dat geloof ik wel dat lijkt me geen probleem worden :)


    dus als k het goed begrijp zijn jullie geen voor stander van een stabilisator tenzij het een fbl systeem is,wat is het verschil tussen die 2 en waarom is een fbl beter dan de stabilisator waar van ik de link eerder plaatste.en is dit een nuttige toevoeging voor een starter als mij?
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2011
  16. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Mhh, is best nog een eindje weg van Dongen ;)
    Er zitten meerdere clubs dichterbij volgens mij.
    Maar je bent altijd welkom natuurlijk.

    Op veel clubs wordt instructie of les gegeven.
    Maar je kan ook op diverse plaatsen echt les nemen (kost wel wat meestal)

    Het verschil tussen een stabilisator of FBL systeem is dat een stabilisator er eigenlijk iets van maakt waarmee je nooit een heli zelf leert besturen.
    Dat helpt wel heel erg mee.
    En maskeert ook het gevaar van een groter RC heli model, dat is wat ik er op tegen heb.
    Heb je een normale leercurve, dan ben je ook ervaren genoeg om met grote RC heli's op een veilige manier om te gaan.

    Een FBL (flybarless) systeem vervangt eigenlijk de conventionele Flybar (stang met paddles in de rotorkop) door een stuk electronika.

    Leer je eerst met een flybar vliegen, dan leer je meer over de techniek en het instellen van een heli.
    Op zich ook niet verkeerd.
     
  17. mikerokkenjager

    mikerokkenjager

    Lid geworden:
    10 apr 2011
    Berichten:
    367
    Locatie:
    Weert
    duidelijke taal bedankt...

    de kosten maakt me niet uit,het is nm janken als je dure heli crashed...
     
  18. mikerokkenjager

    mikerokkenjager

    Lid geworden:
    10 apr 2011
    Berichten:
    367
    Locatie:
    Weert
    na het veel lezen en kijken van flimpje's ben ik tot de conclusie gekomen dat ik de trex 250 een leuk ding vindt,nu vraag ik me af is dit een goede keuze als beginner ? en later overstappen tot een grootere,ook omdat die 250 lekker klein is waar mee ik dus in het begin in de loods kan oefenen.
     
  19. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Ik zou je toch echt afraden om met een 250 te beginnnen, maak je het jezelf onnodig moeilijk mee.

    Gezien je budget zou ik eerder met een 550 of rond die koers beginnen. En misschien is je loods zelfs groot genoeg om de eerste stappen van het vliegen daar binnen te doen.
    Lees dit maar eens, goede methode om te beginnen met vliegen RADD'S SCHOOL OF ROTARY FLIGHT?
     
  20. bartjuuuhhh

    bartjuuuhhh

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Kampen
    idd een trex 450 500 of 550 supercombo, een futaba t8fg met phoenix sim, aantal accus en lader van HK DE warehouse,...

    250 is echt. erg klein hoor, en als je crasht sleutelt dat ook niet lekker. ik zou voor de 500 gaan. en de rest van je budget komt daarna wel op,....
     
    Sven Keltering vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina