Mijn eerste Lipo batterypacks zijn reeds even onder weg vanuit HK (2 maal hobbyking Turnigy 5000mAh 2S 20C Lipo Pack) en ik ben me stilaan aan het voorbereiden voor het gebruik.
Nog even hier en daar wat draadjes gelezen en nu wilde ik toch even mijn voornemens met jullie delen, zodoende ook nog wat sociale controle te krijgen
en zo wat ik gelezen heb toch nog eens aan de gemeenschap toetsen.
Als de Lipo's arriveren zouden ze dus zowat halfvol à 2/3 vol moeten zijn. Dan ben ik van plan ze op 1/2 C verder op te laden.
Voor eerste rit zet ik de cut-off van de regelaar op 3.2v/cell (keuze ts 3.4 , 3.2 , 3.0 , 2.8 en 2.6, dan lijkt 3.2 wel een veilige keuze voor de eerste keren). Dit moet de bedoeling om nooit meer dan 80% uit mijn Lipo te halen.
Na eerste rit (met een EZrun 9T en 35 amp regelaar, dus ik zit zeker niet boven de maximale ontlaadspanning) een tijdje laten rusten (een uur of best de nacht er over laten gaan?)
Ik zal overigens altijd gebalanceerd laden, heb al een verloopje gekocht (ook bij HobbyKing).
Dan zit ik met volgend probleem: ik las al dat je de eerste paar keer best je lipo laat "inlopen" om de chemische processen rustig op gang te laten komen. dus niet onmiddellijk met 1C laden. 1/4C lijkt me wat langzaam, 1/2C zal hier wel goed voor zijn?
Maar mijn ultramat 14 (+ balancerPlus) heeft een beveiliging dat hij er na 1.5u mee ophoudt. Mogelijk is dit niet genoeg om de lipo weer bij te tanken. Mag ik na de eerste beurt van anderhalf uur zomaar de lipo opnieuw aan de lader hangen, voor het laatste stukje?
Bij NiMH deed je dat beter niet (dacht ik ook enkel gelezen) omdat de deltapeak-afslag dan wat ontregeld geraakte, maar is dit ook een probleem met de Lipo's?
Na een keer of 5 met 1/2C zal ik dan laden met 1C.
Als ik weet dat ik in de eerst volgende dagen opnieuw zal rijden, laad ik ze vol, indien ze voor een weekje of langer in de kast (kist) moeten, dan laad ik maar voor 3/4 op (of nog minder?)
Laden en bewaren van de Lipo's zal gebeuren in een metale kistje, om alle potentiele gevaren te vermijden.
Nu zal ik met 2 lipo's van 5000Mah normaal wel zoet zijn voor een avondje rijden, maar heb ik gelijk dat enkele keren laden op 1 dag weinig tot geen kwaad kan voor lipo's, weer in tegenstelling tot NiMH?
Dus mijn vragen int kort:
1)Hoe lang wachten tot weer laden van de Lipo? Minimum tijd (bvb uurtje laten afkoelen) en Maximum tijd (want opletten van zelfontlading en minimum voltage van 3.0V respecteren) graag.
2) "Inlopen" met 1/2C? of toch nog minder? En hoe Laad ik de Lipo in beurten, gezien de "anderhalf uur begrenzing" van mijn lader?
3)Hoe ver opladen indien ze opgeborgen worden?
4) Hoe veel keer per dagen mogen ze geladen worden zonder kwaliteitsverlies?
Dank bij voorbaat!
Nog even hier en daar wat draadjes gelezen en nu wilde ik toch even mijn voornemens met jullie delen, zodoende ook nog wat sociale controle te krijgen

Als de Lipo's arriveren zouden ze dus zowat halfvol à 2/3 vol moeten zijn. Dan ben ik van plan ze op 1/2 C verder op te laden.
Voor eerste rit zet ik de cut-off van de regelaar op 3.2v/cell (keuze ts 3.4 , 3.2 , 3.0 , 2.8 en 2.6, dan lijkt 3.2 wel een veilige keuze voor de eerste keren). Dit moet de bedoeling om nooit meer dan 80% uit mijn Lipo te halen.
Na eerste rit (met een EZrun 9T en 35 amp regelaar, dus ik zit zeker niet boven de maximale ontlaadspanning) een tijdje laten rusten (een uur of best de nacht er over laten gaan?)
Ik zal overigens altijd gebalanceerd laden, heb al een verloopje gekocht (ook bij HobbyKing).
Dan zit ik met volgend probleem: ik las al dat je de eerste paar keer best je lipo laat "inlopen" om de chemische processen rustig op gang te laten komen. dus niet onmiddellijk met 1C laden. 1/4C lijkt me wat langzaam, 1/2C zal hier wel goed voor zijn?
Maar mijn ultramat 14 (+ balancerPlus) heeft een beveiliging dat hij er na 1.5u mee ophoudt. Mogelijk is dit niet genoeg om de lipo weer bij te tanken. Mag ik na de eerste beurt van anderhalf uur zomaar de lipo opnieuw aan de lader hangen, voor het laatste stukje?
Bij NiMH deed je dat beter niet (dacht ik ook enkel gelezen) omdat de deltapeak-afslag dan wat ontregeld geraakte, maar is dit ook een probleem met de Lipo's?
Na een keer of 5 met 1/2C zal ik dan laden met 1C.
Als ik weet dat ik in de eerst volgende dagen opnieuw zal rijden, laad ik ze vol, indien ze voor een weekje of langer in de kast (kist) moeten, dan laad ik maar voor 3/4 op (of nog minder?)
Laden en bewaren van de Lipo's zal gebeuren in een metale kistje, om alle potentiele gevaren te vermijden.
Nu zal ik met 2 lipo's van 5000Mah normaal wel zoet zijn voor een avondje rijden, maar heb ik gelijk dat enkele keren laden op 1 dag weinig tot geen kwaad kan voor lipo's, weer in tegenstelling tot NiMH?
Dus mijn vragen int kort:
1)Hoe lang wachten tot weer laden van de Lipo? Minimum tijd (bvb uurtje laten afkoelen) en Maximum tijd (want opletten van zelfontlading en minimum voltage van 3.0V respecteren) graag.
2) "Inlopen" met 1/2C? of toch nog minder? En hoe Laad ik de Lipo in beurten, gezien de "anderhalf uur begrenzing" van mijn lader?
3)Hoe ver opladen indien ze opgeborgen worden?
4) Hoe veel keer per dagen mogen ze geladen worden zonder kwaliteitsverlies?
Dank bij voorbaat!