Starten met Lipo's

Mijn eerste Lipo batterypacks zijn reeds even onder weg vanuit HK (2 maal hobbyking Turnigy 5000mAh 2S 20C Lipo Pack) en ik ben me stilaan aan het voorbereiden voor het gebruik.

Nog even hier en daar wat draadjes gelezen en nu wilde ik toch even mijn voornemens met jullie delen, zodoende ook nog wat sociale controle te krijgen:-) en zo wat ik gelezen heb toch nog eens aan de gemeenschap toetsen.

Als de Lipo's arriveren zouden ze dus zowat halfvol à 2/3 vol moeten zijn. Dan ben ik van plan ze op 1/2 C verder op te laden.

Voor eerste rit zet ik de cut-off van de regelaar op 3.2v/cell (keuze ts 3.4 , 3.2 , 3.0 , 2.8 en 2.6, dan lijkt 3.2 wel een veilige keuze voor de eerste keren). Dit moet de bedoeling om nooit meer dan 80% uit mijn Lipo te halen.

Na eerste rit (met een EZrun 9T en 35 amp regelaar, dus ik zit zeker niet boven de maximale ontlaadspanning) een tijdje laten rusten (een uur of best de nacht er over laten gaan?)

Ik zal overigens altijd gebalanceerd laden, heb al een verloopje gekocht (ook bij HobbyKing).

Dan zit ik met volgend probleem: ik las al dat je de eerste paar keer best je lipo laat "inlopen" om de chemische processen rustig op gang te laten komen. dus niet onmiddellijk met 1C laden. 1/4C lijkt me wat langzaam, 1/2C zal hier wel goed voor zijn?
Maar mijn ultramat 14 (+ balancerPlus) heeft een beveiliging dat hij er na 1.5u mee ophoudt. Mogelijk is dit niet genoeg om de lipo weer bij te tanken. Mag ik na de eerste beurt van anderhalf uur zomaar de lipo opnieuw aan de lader hangen, voor het laatste stukje?
Bij NiMH deed je dat beter niet (dacht ik ook enkel gelezen) omdat de deltapeak-afslag dan wat ontregeld geraakte, maar is dit ook een probleem met de Lipo's?

Na een keer of 5 met 1/2C zal ik dan laden met 1C.
Als ik weet dat ik in de eerst volgende dagen opnieuw zal rijden, laad ik ze vol, indien ze voor een weekje of langer in de kast (kist) moeten, dan laad ik maar voor 3/4 op (of nog minder?)

Laden en bewaren van de Lipo's zal gebeuren in een metale kistje, om alle potentiele gevaren te vermijden.

Nu zal ik met 2 lipo's van 5000Mah normaal wel zoet zijn voor een avondje rijden, maar heb ik gelijk dat enkele keren laden op 1 dag weinig tot geen kwaad kan voor lipo's, weer in tegenstelling tot NiMH?

Dus mijn vragen int kort:
1)Hoe lang wachten tot weer laden van de Lipo? Minimum tijd (bvb uurtje laten afkoelen) en Maximum tijd (want opletten van zelfontlading en minimum voltage van 3.0V respecteren) graag.
2) "Inlopen" met 1/2C? of toch nog minder? En hoe Laad ik de Lipo in beurten, gezien de "anderhalf uur begrenzing" van mijn lader?
3)Hoe ver opladen indien ze opgeborgen worden?
4) Hoe veel keer per dagen mogen ze geladen worden zonder kwaliteitsverlies?

Dank bij voorbaat!

Interessant topic, ik heb toevallig nu net exact dezelfde lipo besteld bij HK.
Heb nog geen lader, daar ga ik me nu eens over buigen.
Ik ga je topic in de gaten houden aangezien ik ook beginner ben met lipo's :)

ik gebruik 8000Mah 2s2p 25C lipos en een ultramat 15 lader + een balancer. ik stel de lader in op 8000Mah en dan berekent hij zelf de rest. mijn lader ziet het aantal cellen en meet het voltage. als mijn lipo helemaal leeg is start hij met bijna 7A te laden en na 110 minuten ongeveer is dat nog minder dan 0,5A.

mijn cut-off in de regelaar is ingesteld op 3,4V per cell

hier mijn ervaring die ik je wil meedelen aan de hand van je 4 vragen
  1. ik wacht soms helemaal niet. soms hang ik mijn lege lipo direct na het rijden weer aan de lader. mijn lipo's worden ook echt niet warm tijdens het rijden. anders zou ik wel even wachten.
  2. ik laad altijd met met max 1C en haal de lipo ook wel eens voortijdig van de lader af. en soms wil ik em ook wel weer aan de lader hangen ookal is hij nog voor 90% vol ofzo. in mijn geval maakt dat allemaal niet zo veel uit.
  3. hangt van de opberg duur af. 1 jaar? half jaar? een week . ik let daar niet zo op. want bij mij krijgen ze nooit langer dan een paar dagen rust.
  4. durf ik niet te zeggen. soms laad en ontlaad ik ze meerdere keren achter elkaar en mijn gevoel zegt zonder veel verlies. maar nogmaals mijn lipos worden ook niet warm
ps. of dit allemaal gulden regels zijn durf ik niet te beweren. dit zijn mijn ervaringen met mijn lipos en lader .

Ook ik heb drie van die zelfde LiPo's onderweg. Ze zullen wel denken daar in Hong Kong...

Ik zal het ook in de gaten houden; ik was van plan ze gewoon met de Turnigy op de auto-stand op te laden en er meteen mee te rijden.
Zo heb ik ook onze NiMh's super sloom gekregen volgens mij...

Of wat raden jullie aan? Om zo'n balancer bij hobbycity te bestellen voor ongeveer 15 euro of dat ik straks naar de winkel ga en een Graupner balancer koop voor 30 euro. Hier een linkje naar de Graupner balancer: 2 Brothers RC - Bussum

Ik denk dat ik eerder voor wat meer kwaliteit ga omdat lipo's wel aardig naukeurige ladingen moeten hebben. Wat zouden jullie doen?

Of wat raden jullie aan? Om zo'n balancer bij hobbycity te bestellen voor ongeveer 15 euro of dat ik straks naar de winkel ga en een Graupner balancer koop voor 30 euro. Hier een linkje naar de Graupner balancer: 2 Brothers RC - Bussum

Ik denk dat ik eerder voor wat meer kwaliteit ga omdat lipo's wel aardig naukeurige ladingen moeten hebben. Wat zouden jullie doen?

ik heb ook deze graupner icm met mijn ultramat 15 . werkt prima.. doen!

Ik was net naar de modelbouw winkel voor een balancer. Hij had net nieuwe balancers van LRP binnen gekregen. Die hoef je alleen maar op je accu aan te sluiten (dus niet tussen je lader en je accu). Hij heeft 6 losse pinnetjes dus je kan er alle accu's op aansluiten. In 1 woord: Geniaal! Nu nog hopen dat die het doet:rolleyes: Accu's moeten namelijk nog binnenkomen.

Edit: Het is deze balancer: http://www.lrp.cc/en/products/new-products/produkt/lrp-precision-parallel-lipo-balancer/details/

Sorry maar zo geniaal vind ik dit in z'n geheel niet! Losse draadjes voor de balanceer aansluitingen!? Grote kans op kortsluiting en de kans op verkeerd aansluiten van die draden is al even groot.
De balancer heeft geen invloed op de lader, ok dat zijn er wel meer. Maar is dat wel handig? Wat als de balancer te veel balanceren moet en dat niet kan verwerken? Hij kan de laadstroom dan niet onderbreken of verminderen. Dan kan of de balancer in rook opgaan of de LiPo wordt uit balans opgeladen met alle eventuele gevolgen van dien.
Nee, zo geniaal vind ik deze balancer niet echt. :nooo:

Zullen ze daar niet heel veel mee getest hebben? Want anders zullen ze toch wel gewoon de balancer tussen de accu en de lader doen:confused:

Als de Lipo's arriveren zouden ze dus zowat halfvol à 2/3 vol moeten zijn. Dan ben ik van plan ze op 1/2 C verder op te laden.
Prima, maar 1C kan ook.

Voor eerste rit zet ik de cut-off van de regelaar op 3.2v/cell (keuze ts 3.4 , 3.2 , 3.0 , 2.8 en 2.6, dan lijkt 3.2 wel een veilige keuze voor de eerste keren). Dit moet de bedoeling om nooit meer dan 80% uit mijn Lipo te halen.
Om zomaar te zeggen dat 3,2V 80% is vind ik wat vreemd. Ik gebruik een timer, als je gas geeft gaat hij lopen, uitzoeken hoeveel minuuten door steeds langer te gaan rijden.
Na eerste rit (met een EZrun 9T en 35 amp regelaar, dus ik zit zeker niet boven de maximale ontlaadspanning) een tijdje laten rusten (een uur of best de nacht er over laten gaan?)
Stroom.

En ik doe dit meestal direct, geen rust.

Ik zal overigens altijd gebalanceerd laden, heb al een verloopje gekocht (ook bij HobbyKing).
Tja, zolang er geen onbalance is, is er geen reden om de balancer eraan te doen, maar je weet zonder balacer niet of er onbalance is. dus wel altijd eraan gooien is mijn mening.
Verder ben ik het redelijk eens met Ernst, een balancer die niks terug communiceert naar de lader en niet zelf de stroom kan onderbreken is niet 100% veilig. Als de onbalans te groot is en de balancer het niet op tijd kan weg werken blaas je hem alsnog op.
Maar voor dit gebeurt is er wel wat mis met je accu, het is alleen de vraag of je dit merkt.

Laden en bewaren van de Lipo's zal gebeuren in een metale kistje, om alle potentiele gevaren te vermijden.
Denk is aan een lipo save bag, dat lijkt mij veiliger dan een metalen kistje, omdat in dat kistje de lucht niet kan ontsnappen en de kans op kortsluiting groter is.

pff. Daar heb je ook al complete laders met balancer voor... (33,94) met de huidige dollar koers) (Imax b6 ripoff/bantam clone)

Idd, en daar hoef je ook geen verloopjes voor te kopen.
Al ERG lang geen verloopje meer gebruikt, ondingen...

Zeg, kan iemand mij uitleggen hoe het zit met aantal A en aantal C..?

Heb een 2350Mah accu, discharge rate 20C (staat erop).
Opladen max. is 1C (staat op de lader). Hoe zit dit?
Heb ook een 800 Mah accu, discharge rate 10C.
Ook nog een 1000 Mah accu, discharge rate 20C.

Zit hier een formule achter, want die 800 mah moest ik opladen met 0.8A

10C/1C = 10
800/10 = 80 = 0.8A ofzo?

Kan iemand mij dat uitleggen, dat ik het per accu kan berekenen?

800 mAh, milliAmpère uur, of 0,8Ah Ampère uur.
800mAh 1C =0,8A
800mAh 10C =8A

2350 mAh= 2,35Ah
2350 mAh 20C= 47A

Duidelijk?

Uit de kop van je bericht maak ik op dat je LiPo's hebt. Om een LiPo te laden heb je een daarvoor gemaakte lader nodig. Met een NiCad of NiMH lader gaat het niet goed en kan je de accu zelfs in de fik laten vliegen.
Een LiPo laad je met een vaste spanning maar wel met een begrensde stroom. Die begrenzing is voor veruit de meeste LiPo's 1C. Langzamerhand komen er steeds meer LiPo's op de markt die je met 2C mag laden en er zijn er zelfs al van 3C. Je moet dan wel rekening houden met een merkbare verkorting van de levensduur.
Maar wat betekend dit nu allemaal voor jouw accu's.
Je eerste accu heeft een capaciteit van 2350mAh. Let op dat je het juist schrijft mAh en niet Mah of anders!!
De C waarde van de accu is dus 2350mAh wat hetzelfde is als 2,35Ah. De discharge rate, in het Nederlands de maximale ONTLAAD stroom, is 20C. Dat is dus 20x2,35=47A. Je motor mag dus maximaal 47A uit deze accu trekken.
De maximale laadstroom is echter anders, veel lager!! Standaard is dat dus 1C of te wel 2,35A. Is het een accu die met 2C geladen mag worden dan is het dus 4,7A, maar hou het voor de veiligheid maar op 1C (2,35A) dan zal er zeker niets fout gaan.
Wanneer je een lege LiPo op je lader aansluit zal er dus maximaal 2,35A gaan lopen om de accu op te laden. Naarmate de accu voller wordt zal de accuspanning oplopen. Op een bepaald moment zal de spanning van de accu bijna gelijk worden aan de maximale spanning van de lader. Op dat moment zal de laadstroom minder worden.
Hoe voller de accu wordt des te hoger de spanning en des te lager de laadstroom wordt. Wanneer de accu vol is zal de spanning gelijk zijn aan die van de lader en loopt er geen stroom meer. Meestal zal de lader zelf stoppen wanneer de stroom die er nog loopt minder wordt dan een bepaalde waarde. Op dat moment zal de lader ook melden dat de accu vol is. Omdat de laadstroom minder wordt naarmate de accu voller raakt zal de accu niet in 1 uur geladen worden ook al zou je dat wel denken omdat je met 1C laad. Hoeveel langer het duurt kan per accu en lader verschillen maar je moet wel rekening houden met minstens 20 minuten tot wel een uur langer!

Ok nu je tweede accu.
Die is 800mAh met een maximale ontlaadstroom van 10C. Je motor mag dus maximaal 800x10=8000mA of te wel 8A uit deze accu trekken.
Opladen doe je zoals al geschreven met maximaal 1C. Dat is in dit geval dus 800mA of te wel 0,8A. Laden zal dan grofweg rond de 1,5 uur duren.

Nu is het aan jouw om te bepalen hoeveel stroom je derde accu mag leveren en met welke maximale stroom je die moet laden.
Succes.

Oke, dat is duidelijk! Bedankt allebei!
Heb nu dus een word bestandje gemaakt voor mijn niet-wiskundige brein:

Formule voor het laden - ontladen van Lipo's
Laden standaard bij 1C!

Batt. = 2350 mah, discharge rate 20C
2350 mah = 2,35 ah (1000, 3 nullen eraf - komma 3 plaatsen naar links)

Ontladen bij 20C
20C x 2,35 = de motor/ ontlaadstation mag max. 47A trekken
Laden bij 1C
1C x 2,35 = de lader mag met max. 2,35A laden

Batt. = 1000 mah, discharge rate 20C
1000 mah = 1 ah

Ontladen bij 20C
20C x 1 = de motor/ ontlaadstation mag max. 20A trekken
Laden bij 1C
1C x 1 = de lader mag max met 1A laden.

Had een bijna opgeblazen lipo onder wat bloempotten laten liggen de vakantie, en heeft me moeder 'm in de Grijze container gemikt. Draden waren half open dus maakte makkelijk kortsluiting, kleine doorboring en hij zou opblazen. Dus ging (voor het eerst) kijken hoe de container werd geleegd.. Geen steekvlam dus ik vond het best xD Voortaan maar naar de stort - batterijbak... Vrouwen!

Voor vele zal het pietluttig zijn maar mensen gebruik de eenheden op de juiste manier!
Het is NIET mah of ah maar mAh en Ah. De eenheid is Ampére, afgekort naar A. Ampére schrijf je met een hoofdletter omdat het een afgeleide van een naam is. Dat is met vele eenheden zo.
De Ampère (symbool: A) is de eenheid van elektrische stroom en genoemd naar André-Marie Ampère, een van de hoofd ontdekkers van het elektromagnetisme.
De Volt (symbool: V) is de eenheid van elektrische spanning en genoemd naar de Italiaanse natuurkundige Alessandro Volta. Hij vond in 1800 de eerste chemische batterij uit.
De Ohm (symbool: Ω) is de eenheid van elektrisch impedantie of in het geval van gelijkstroom de eenheid van elektrische weerstand. Het is genoemd naar Georg Simon Ohm.
De Henry (symbool H), is de eenheid van zelfinductie en is genoemd naar Joseph Henry.
De Coulomb (symbool C) is de eenheid van elektrische lading. De eenheid is genoemd naar Charles-Augustin de Coulomb.
Zo zijn er nog meer eenheden, ook voor niet elektrische dingen, die naar de "ontdekker(s)" zijn genoemd. Deze zullen ALTIJD met hoofdletters geschreven moeten worden.

Back