Starten Saito draait bijna altijd de verkeerde kant op.

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door blaauwen, 30 apr 2017.

  1. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Gisteren wezen vliegen. Escapade 40 met Saito FA 56 erop. prima combinatie. Motor ca 30 jaar oud, nog steeds eerste plug (OS-F). Zelden of nooit dead sticks. Ik start dat ding altijd met hand. Na 10 klappen loopt ie, niets spannend aan. Natuurlijk wel goed primen en dan gewoon aanslaan in de draairichting. Nu komt het vaak voor dat de motor verkeerd om draait. Wat is daar tegen te doen? Op fora lees ik nog wel eens dat met de motor tegen de richting aanslaat maar dat is mij nog nooit gelukt. Als de motor verkeerd om draait dan motor uit en opnieuw beginnen. Uteraard heb ik wel een startmotor maar je hebt zo lekker weinig nodig. Chicken stick en startplug in de kontzak en gaan.

    mvrgrt, Aad dB.
     
  2. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Toch nog eens motor tegen de richting aanslaan maar niet door het dode punt laten komen dus meer tegen de compressie aangooien.
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Tegen de compressie "aangooien" is erg lastig en werkt ook lang niet altijd. Je moet de motor daarvoor behoorlijk "verzuipen". Het lukt mij ook maar zelden.
    "De" truc voor mij is de motor zo snel mogelijk door de compressie drukken (slaan). Daarom lukt het ook beter met een startmotor. De motor krijgt de kans niet om "terug" te slaan en de andere kant op te gaan lopen. Ook dat is lastig maar ik vind het makkelijker dan de eerste methode.
     
  4. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Inderdaad dat tegen de compressie aangooien vind ik een lastig verhaal. Ik zie het mensen op Youtube doen en dan lijkt het zo simpel. Verder lukt het wel om de motor goed te laten draaien maar het zou prettiger zijn als de motor direct de goede kant op gaat. Nu is het een beetje een tombola draait ie goed of niet? Mijn motivatie voor handstart is er hoeft zo lekker weinig mee naar de pits. Ik had gehoopt dat iemand daar iets op wist.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    bij mijn saito 125 is het ff een slag.. ik laat mn chicken stick van de de prop glijden, zodanig dat hij in de compressie eraf komt.
    dan veert hij terug, slaat vlot aan.
    ding heeft wel een compressie waar je u tegen zegt..

    Bij de kleinere maten in de club (leerlingen) probeer ik dit ook wel eens.. maar lukt meestal niet.

    Vaak..
    als hij vlot achter elkaar verkeerd om blijft starten, kom ik er achter dat ik mn chicken stick te vroeg van de prop trek.
    dan veert hij eigenlijk terug, slaat verkeerdom door en start verkeerd om.
    misschien ff kijken hoelang je stick op de prop zit bij aanslaan?
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zoek eens een Align starter.... Dat zijn verrekte makkelijke dingen....
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    maar wel een tikkie prijzig als je hem afweegt tegen een eind hout :D

    maar ik heb er ook 1, geweldig ding..
    3s 2200 erin, stook je niet leeg op een dag..
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D Je hoeft niet nieuw te kopen... :D

    Maar hij is niet veel duurder dan een goede Sullivan....

    De mijne is tweedehands, met een LiPo die zo rot is dat hij nog maar 600~800 mAh vast kan houden, en zelfs dan kan ik er meerdere middagen mee uit de voeten...
     
    Laatst bewerkt: 2 mei 2017
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    de lipo die er bij mij in zit, is op het moment +/- 9 jaar oud...
    als ik een 15 cc lange tijd moet starten, wordt het uitdagend.
    maar korte tikken (zoalshet hoort) gaat nog goed.
    en kleinere motoren sleurt hij nog steeds met gemak rond.

    Al zal ik 1 dezer dagen wel een keer de accu moeten vervangen gok ik :D
     
  10. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik heb meerdere Saito's en die starten heel goed.
    Alleen bij heel koud weer gebruik ik een startmotor.

    Normale startmethode:
    1) Goed nat maken (gas open, duim op uitlaat en paar keer ronddraaien, let op luchtbellen in de brandstofslang)
    2) prop rechtsom tot tegen compressie draaien.
    3) Gas bijna dicht en plug aansluiten.
    4) prop iets naar links draaien en dan een zet naar rechts geven, niet slaan!
    Bij spinner kun je de spinner tussen duim en wijsvinger houden en draaien.
    Zonder spinner met je duim duwen tegen de prop, net naast de propmoer op het dikke deel van de prop.
    Je geeft de prop een zetje en haalt dan je hand weg, de vliegwielwerking van de prop doet hem tegen de compressie drukken en aanslaan.

    Meestal slaat hij dan in de goede richting aan.
    Soms blijft de prop een paar keer heen en weer slaan, linksom en rechtsom tegen de compressie in, dat stopt als de brandstof in de cylinder op is

    Succes Willem
     

Deel Deze Pagina