Starter

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Barry VdW, 8 okt 2017.

  1. Barry VdW

    Barry VdW

    Lid geworden:
    8 okt 2017
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Elversele - Belgiƫ
    Beste,

    Na hier heel wat gelezen te hebben, heeft de microbe mij ook te pakken. Vroeger in mijn jonge tijd (nu 43) reeds verscheidene statische vliegtuigjes, tanks en dergelijke in elkaar geplakt. Ook wel gelezen dat je best start met een eenvoudige boot, maar daar ik een redelijke techneut ben, zoek ik meer een boot waar je allerlei toeters en bellen kan aan toevoegen zoals bluskanon, radar, kraan, licht, geluid, ...
    Welke raden jullie hiervoor aan en zijn ook nog te koop? Zoals een Happy Hunter zijn waarschijnlijk nog moeilijk te kopen? Dacht zelf aan een Smit, Banckert, Zwarte Zee, Aziz, ...
    Zijn ze ook met toeters en bellen makkelijk te verkopen, daar ik niet weet of mij het varen echt gaat liggen?

    Met vriendelijke groeten,
    Barry
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Barry,

    Welkom op dit forum!
    Ondanks de miniaturisatie van de elektronica zou ik voor een boot waar je 'toeters en bellen' aan toe wilt voegen niet met een (te) klein model beginnen.
    Omdat het je eerste boot betreft leert de ervaring dat er vaak te zwaar wordt gebouwd (met name de opbouw) waardoor je: a) een tuitelig model krijgt, en b) weinig ruimte overhoudt voor extra functies die boven de waterlijn uitsteken, omdat er nog maar weinig ballast bij kan om de boot op z'n waterlijn te krijgen.

    Lees de bouwverslagen er maar eens op na.

    Wat betreft de verkoop; een goed gebouwd en goed varend model zul je gemakkelijker weer kunnen verkopen dan eentje die door alle extra functies beroerd vaart.
    En dan nog is het vaak een kwestie van wat de gek er voor geeft...

    Groeten, Jan.
     
  3. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Voor dit soort toevoegingen kun je denk ik het beste zoeken naar een 1:50 model, ik ben zelf bezig met de zwarte zee die is 1:97 (dacht ik uit mijn hoofd) en die is wel bijna een meter lang maar heel smal en weinig ruimte binnenin dus extra functies wordt daar lastig.
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.632
    Locatie:
    Betuwe
    Barry, de Happy Hunter is te koop bij Krick; deze firma heeft de oude mallen en modellen van Robbe overgenomen.
    Catalogus: https://www.krick-modell.de/Endkunden/elkat/highlights_2017/index.html#2
    Een aardig scheepje om te bouwen EN om extra functies in te bouwen is de Paula II (Blz 3 van de catalogus) boeienlegger.
    Een redelijk ruim rompje, een A-frame voor het afzetten en oppikken van boeien. (Het oppikken van boeien is een beste uitdaging!) Ruimte voor verlichting enz.

    Verkopen... Tja, ik heb een goed gebouwde politieboot en een antiek slepertje in de verkoop staan voor (in mijn optiek redelijke) prijzen. Tot nu toe slechts een paar reacties gekregen en geen serieuze. Net wat Jan zegt: "t is maar wat de gek ervoor geeft. Denk niet dat je je aanschafprijs terugkrijgt; je mag blij zijn als het de helft is.
     

Deel Deze Pagina