Statische beoordeling zoals ik het zie!!!

Ton van Munsteren

Forum veteraan
PH-SAM
Statische beoordeling wordt door velen afgeschilderd als een statische veroordeling en het tegendeel is waar :lol: :lol:

De kans bestaat dat jij het niet altijd eens bent met de jury, men zegt dan al snel die zeurpieten zitten mijn model af te kraken.

JAMMER MAAR EIGENLIJK:? zit de jury er om jouw de punten te geven die jij verdient en als jij kunt aantonen dat je model een verkleinde uitvoering is van de echte dan geven ze met alle plezier 10 punten.

De grootste uitdaging van een schaalmodel is dan eigenlijk niet het bouwen van het model, maar het verzorgen van een sluitende documentatie set, waarmee je kunt laten zien dat jij elke milimeter van de kist weet en op schaal hebt nagemaakt.
:wink: JA 8O want zo eenvoudig is het eigenlijk gewoon :? , want iets dat je niet kunt zien kun je ook niet op schaal nabouwen, :oops: klinkt stom maar is gewoon waar.(mijn mening) 8)

Het is natuurlijk heel lastig, om met een fotoserie van 1000 stuks aan te willen tonen dat je model klopt met het grote voorbeeld. Wil dan ook hier laten zien wat mijn visie op de statische beoordeling is en hoe je een documentatie set kunt samenstellen waar je leuke dingen mee kunt doen zonder dat er 1000 foto's voor nodig zijn.

Laten we maar eerst beginnen met wat plaatjes

Ton

afb852.jpg

De Jury :wink:
afb853.jpg

Het beoordelen van het zijaanzicht van een Fokker D21
afb854.jpg

Zijaanzicht van een Heinkel HE 219 UHU
afb855.jpg

Een Typhoon
afb856.jpg

Bovenaanzicht van een Dragon Rapide
afb857.jpg

Bovenaanzicht van een Pitts Special

Er komen er nog een paar

afb859.jpg

Bovenaanzicht Heinkel HE 219 UHU en poe wat een mooi model
afb860.jpg

Typhoon
afb861.jpg

Onderaanzicht van een Bucker Jungmeister :wink: de mijne.
afb862.jpg

Voor de details te bekijken mag de jury dichter bij de Jungmeister komen
afb863.jpg

Ook dichter bij de Bleriot voor de details
afb864.jpg

Het zijn niet allemaal grote modellen, hier een vrijevlucht GRUMMAN TIGERCAT die echt waanzinnig mooi is.

Zo :wink: laten we de volgende keer eens kijken wat we moeten hebben volgens de regeltjes van de F4C schaalklasse

Ik hoop dan ook dat jullie dit een leuk onderwerp vinden want je kunt er leuke dingen mee doen.

Ton

Tom,

Ik ben niet zo bekend met het schaalgebeuren.
Hoeveel deelnemers zijn er zoal op een wedstrijd?
Hoe verloopt zo'n wedstrijd (beoordeling, 1 of meer vluchten??)
Hoeveel wedstrijden per jaar?

F4C is de "hardcore" schaalafdeling toch? Als ik me niet vergis is er daarnaast een "sportschaal" klasse?
Worden deze op dezelfde dag gehouden en hoe zit het daar met de deelnemers?

Lijkt me wel eens leuk om een keer te komen kijken. (deelname niet echt, ben meer een vlieger als bouwer)

Gerben

@ton

Welke verschillende soorten schaal wedstrijden zijn er nou eigenlijk?
Persoonlijk bouw ik een model omdat ik het een mooi toestel vind, en ik wil er daarna graag mee vliegen.
Wat betekend dat ik wat concessies doe aan de verhoudingen van het stabilo etc.
En hou het model graag expendable.
Op een of andere manier kunnen simpele kistjes de meest vrede mishandelingen glasrijk doorstaan.
Terwijl schaalkisten waar 100xxx uur in zit op onverklaarbare wijze zich van 250 meter hoogte in de grond boren.
Murphy?!
Ik maak dus niet ieder inspectie luikje na op schaal.

Volgens mij heet dat stand off scale, toch?

Gerben,
Niet bekend met schaal is geen probleem, :D want daar hoop ik nou een beetje verandering in te brengen en jou en anderen wegwijs te maken. :D :wink:

Het aantal deelnemers is helaas zeer laag en ligt voor de F4C klasse zo tussen de 4-6 deelnemers, dat is jammer en hoop dan ook hier wat bouwers/vliegers te motiveren om eens mee te doen. Het is eigenlijk veelal het zelfde groepje, waar de rest is :cry: ik weet het niet :? durven, kunnen, of willen gewoon geen wedstrijd vliegen.

Men probeert zo'n 4 wedstrijd dagen per jaar houden, maar dan moet het weer wel een beetje meewerken. :wink: Van die 4 wedstrijden tellen er een aantal voor het NK kampioenschap zie daarvoor het reglement op de KNVVL site.

Op de wedstrijddag kun je aan twee klasse deelnemen, te weten de Sportschaal en de F4C klasse.

De sportschaal is eigenlijk ter kennis making met de schaalwedstrijden en stelt niet veel eisen aan het model, zolang het maar enigzins op een echte lijkt. Je moet dan niet komen met een Puma en zeggen dat het een Pitts Special is want dat valt op :oops:. Deze klasse bestaat alleen uit het onderdeel vliegen en heeft een aantal vaste vliegfiguren en een 5 tal keuze figuren. Voor deze klasse bestaat de dag dan ook uit het maken van 3 vluchten waarvan de 2 beste worden geteld voor het klassement. Zou zeggen doe eens een mee :D .

jacques, zeker een klasse voor jouw om eens te proberen :wink: dat moet zeker lukken :D :D .

De FAI klasse F4C is een klasse die wordt wereldwijd gevlogen en valt onder de regels van de FAI. Deze FAI regels zijn vertaald naar ons eigen taaltje en daar mogen wij niets aan veranderen of bij verzinnen. Een wedstrijddag voor de Nederlandse F4C deelnemers bestaat uit een Statische beoordeling waarbij het model beoordeeld wordt naar aanleiding van de ingeleverde documentatie behorend bij het schaalmodel. De verdiende punten zijn dan ook heel belangrijk voor de eindscoren waarvan het tweede deel het vliegen is. Het vliegen is gelijk aan sportschaal en bestaat ook weer uit een aantal vaste figuren en een 5 tal keuze figuren waarbij ook nu weer 3 vluchten gemaakt zullen worden als het weer mee werkt.

Ton

O ja jacques, nog even vergeten STAND OFF SCALE is een hele ruime benaming en dat geldt eigenlijk voor bijna elk model dat op een echte lijkt.
Het is maar net hoe je dat wil zien en laten we eerlijk zijn 100% schaal is moeilijk en het moet natuurlijk wel leuk en haalbaar blijven.

Het schaalbouwen is niet zo moeilijk als dat het lijkt, het is maar net hoe ver je wilt gaan en welke eisen jij aan het model stelt.

Ton

Hoi Ton,

Ik ga zeker in de toekomst schaalwedstrijden vliegen en zeker niet om te winnen, maar heb in het verleden ook F3J (zweefvliegen) wedstrijden gevlogen en dit altijd graag gedaan het was een toffe groep, met inderdaad ook vaak dezelfde personen, maar het gaf je de mogelijkheid om eens met andere mensen te praten en extra ervaringen op te doen.

Winnen zat er zeker niet in, want daarvoor trainde ik veel te weinig en had ik ook niet het meest geschikte toestel. :)

Mijn ervaring met wedstrijden is zelfs al ga je niet om te winnen, dat je ENORM VEEL ervaring in het vliegen op doet, gewoon omdat je dan bepaalde dingen moet doen om toch zo goed mogelijk te presteren.

Wat ik niet wist is dat Sportscale niet gecontroleerd werd op afwerking.
Dat geeft me misschien wel de mogelijkheid om al sneller mee te doen met de wedstrijden en de groep van 4-6 mensen te vergroten.
De bedoeling was eerst een eenvoudig onafgewerkte Spitfire te maken en een 2de als echt schaal toestel, het opend nieuwe perspectieven. :wink:

Winnen vind ik minder belangrijk, vrienden maken en met andere ervaringen delen zijn veel belangrijker. :twisted:

Dus gewoon doen!!! en niet denken dat het een wedstrijd is wat velen toch wel afschrikt.

Tom

Collegae!

Was het niet Dave Platt die zei: "You never finish a scale model. You just stop working om it . . ." :?

Maar dit terzijde.

Ik ben het wel met Tom eens (wanneer niet . . . :roll: ): beetje de olympische gedachte aanhangen: 'meedoen is belangrijker dan winnen'.

jan

Gerben, Voor Sportschaal niet :D ARF is dus ook mogelijk :D , voor F4C wel, hoewel dat niet altijd het geval is :wink:.

Tom, Daar ben ik het helemaal mee eens.
Voor mijn hebben de schaalwedstrijden juist de deuren geopend naar wedstrijdvliegen omdat de prestatie ligt bij de bouw- en vliegvaardigheid van de persoon. Ik zelf had in eerste instantie willen gaan (toen nog) RC1 vliegen maar daarvoor moest ik te veel oefenen en vond dat weer niet leuk. Heb toen ook voor schaal en watervlieg wedstrijden gekozen omdat de druk van presteren daar veel lager lag en vond dat leuker.

Schaalwedstrijden zijn juist leuk, omdat schaalmodellen die per definitie mooi zijn en de modellen niet op elkaar gelijken, het is dan ook zeker niet saai.

Wat sportschaal betreft, Ja Tom het is zeker praktisch om mee te doen want dan krijg je het vliegprogramma in de vingers en dat verhoogt de kans op een beker :D want wees eens eerlijk je wil toch wel een beetje graag winnen :wink: :wink: :wink:

Nog wat plaatjes van mijn modellen
afb887.jpg

Mijn eerste F4C schaalmodel de SE5a van Topflite
afb888.jpg

Mijn Bucker Jungmeister was een kit van Pica Dave Platt die voor 95% is weggegooit en als eigenontwerp toen weer is opgebouwd.
Helaas had ik veel pech met de motor en is dan ook helaas niet meer, en tevens ook de reden dat ik over ben gegaan naar elektro.
afb889.jpg

Mijn Corsair met elektromotor, waarmee ik NK kampioen sportschaal ben geweest. :D Er is dus ook niets :wink: dat je tegen kunt houden om schaal te gaan vliegen in welke klasse dan ook. :wink: :wink:

Ton

Hoi,

Wat ben ik blij dat Ton en Jan het met me eens zijn. :proost:

Inderdaad wil iedereen wel eens een keer winnen, maar we moeten realistisch blijven en zeker niet het eerste jaar hopen op een plaatsje op het podium.

Wat zeker is we zijn dan bij de eerste 10 van het land :banana:

Zoals Dhr. Platt het zegt is het ook een schaalmodel moet groeien, starten met Sportscale en laten groeien op termijn naar een F4C scale kist.

Het begint al te kriebelen.
Wie voelt er zich geroepen om F4C gaan te vliegen en of wie doet het al???

Tom

Oke waar zijn we gebleven,

Zal eerst maar eens beginnen met de Docu sets van mijn SE5a en daarna volgt de set van mijn de Bucker Jungmeister.

In eerste instantie best een leuke documentatie.
Maar alles behalve praktisch voor de bouw van een schaalmodel en zeker niet :oops: gunstig voor een goede beoordeling.

We zullen daarna dan ook de punten van beoordelen stap voor stap doornemen.

Goed hier is dan de SE5a

afb961.jpg

3 zijdeaanzicht best redelijk, maar niet gebruikt bij de bouw en achteraf erbij gezocht, maakt het lastig :? :?
afb962.jpg

Foto's van het grote voorbeeld met een kleurenstaal van de verf op het model, ter vergelijking bij de foto's geplaatst.
afb963.jpg

Leuke foto's maar voor de beoordeling niets waard :oops: , je kunt eigenlijk niets goed beoordelen :oops: .
afb964.jpg

afb965.jpg

Leuk voor een eerste poging maar het kan beter 8)

Ton

Oke hier is de volgende Documentatie set, de Bucker Jungmeister 133

Dit is al iets beter dan de SE5a maar ook aan deze set moet nog flink gesleuteld worden.

afb1004.jpg

afb1005.jpg

Twee mooie foto's maar waardeloos voor Docu er is bijna niets te zien en zelfs de cockpit is afgedekt, :? maarja beter dan niets.
afb1006.jpg

3 view is redelijk maarja klopt tie ook met de echte.
afb1007.jpg

afb1008.jpg

afb1009.jpg

De kleuren van de Bucker zijn van de foto's overgenomen en dat blijft een moeilijk punt en zal nooit hoog scoren
afb1010.jpg

afb1011.jpg

Maak foto's van de details, maar laat ook goed zien waar ze zitten
afb1012.jpg

afb1014.jpg

Zo deze alvast even wegzetten de rest volgt direct

Ton

:D
afb1015.jpg

afb1016.jpg

Wat ook direct opvalt zijn de varianten in kleuren per foto en dat is verrekte lastig :?
afb1017.jpg

afb1018.jpg

afb1019.jpg

Zo dat is de set van de Bucker Jungmeister 133 in een andere post zal ik de Jungmeister laten zien zoals tie is geworden

Hier volgt later een overzicht van wat men gaat beoordelen en hoe wij moeten laten zien, dat het vliegtuig dat voor de Jury staat een echt schaalmodel is en klopt met de Documentatie.

Ton

Tom, De kleuren plaatjes zijn van een Sigmaverfwaaier, dat zijn gewone standaard kleuren voor huisverf en niet voor de luchtvaart.
Deze kleuren chips zijn ook te vinden bij de Gamma of Praxis bij de verfafdeling.

Voor de luchtvaart zijn andere kleuren boekjes, waaiers en bladen van te vinden maar die zijn bijzonder duur. Een optie is om via bijvoorbeeld de bibliotheek een boekje te lenen maarja daar heb je niets aan voor je documentatie.

De beter kleuren chips voor de Docu zijn ook te koop bij Frank Tiano zeker een bekende in de schaalwereld of bij de Luchtvaart Hobby Shop.

Kom hier eerdaags nog uitgebreid op terug voor de Schaal Documentatie :wink: .

Ton

Back