Stator Ring Speed 400

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Rick NT, 31 jan 2003.

  1. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    Hallo Alle,

    We zijn met een projectje bezig met een Speed 400 direct-drive in een 1.50m zwevertje. Nu heeft Hoellein ook iets dergelijks (Substitute) en bieden daar ook een direct-drive setje voor aan, 'Rondo/Speed 400/7.2V plus mantel'. Nu hebben we ook zo'n 400, maar ik zie geen mantel, neem aan dat zie hiermee bedoelen zo'n 'opengezaagde' bus die om de buitendiam van de motor past (is dit een stator-ring?).

    Wat is het effect van zo'n mantel, hoger efficientie? en heeft dit zin bij onze applicatie?

    En hoe houden zich Twicell 750's op een 400, met motocalc kom ik op een stroom van net geen 6A.

    Groetjes,

    Rick
     
  2. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
  3. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Ja, dat is de stator ring.

    Beter magneet veld. Motor wordt er iets tammer van. Vooral handig als je met meer cellen gaat werken (bij sp400/7.2V tot 10 cellen bijv..)

    Met 7 cellen? 6A klopt dan wel (Met 8 cellen 7A). 6A is teveel voor die 750 twicells. Die houden niet van boven 5A en dan ook nog niet continu. Gebruik N3US sanyo 1000 mAh penlights of 1600 twicells.

    Ander punt:
    Als jij 7 cellen hebt en 6A, dan rekenen we met 7 x 6 = 42 watt.
    Meeste 150 cm zwevertjes komen op 600g. Je zit dan onder 100 watt/kg. Zal maar matig stijgen.
     
  4. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Ik heb de Gr sp400/6V met statorring (ook graupner) op 7 cellen 500 AR, met 6x3 zwarte graupner klapprop, op zwever van 670 gr.

    Ruim voldoende stijgen voor 2 a 3 stijgvluchten.
    Ca 12 a 13 amp, in 2,5 a 3 min accu leeg.
    Dan nog ca 20 min RC tijd over.

    Motortje iets getimed (rode punt ter hoogte van rand koelgat).
    paralleldraadjes over de koolborstels.
     
  5. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    Ok, als ik het dus goed begrijp kan zo'n ring ook een dubbel functie hebben. Metalen (magnetisch) klem om motor vast te zetten werkt dan ook als stator-ring.

    @Harold, met de motorcalculators kun je dus al aardige dingen vergelijken maar zijn er ook vuistregels/lijstjes met type accu vs. maximale te leveren stroom. Alhoewel dit ook wel een klein beetje uit de calculator blijkt, net nog even de setup ingevoerd 7xTwicell750 Umotor=7.07V bij 5.9 A; 7x 500AR Umotor=8.22V bij 7.2A. Moet je als vuistregel aanhouden ruim boven 1V/cel blijven of is het meer iets van hoeveel warmte (vermogen) kan een type cel kwijt.

    @Niek,
    Wat bedoel je met paralleldraadjes over de koolborstels

    Groetjes,

    Rick
     
  6. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Dan heb je het NIET goed begrepen. :(

    Effe kijken of ik die foto's terug kan vinden..
     
  7. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    Niek,

    In het thread'je dat Joost heeft geplaatst, schreef Ron iets in de trend van. Wanneer gewichtsbesparingen nodig zijn kun je het statorschild in stukken zagen, het is belangrijk dat de openingen tussen de magneten afgedekt worden. Of geldt dit alleen voor buitenlopers.

    Als ik nu zo'n schildje neem, dit doorzaag, en dan van een stuk een halve schaal met lipjes maak kan ik hiermee de moter bevestigen in een half ronde uitsparing, waarin onderin ook een stuk van het schild ligt. Motor dan zo draaien dat de openingen tussen de magneten afgedekt worden door stukjes schild. Of maak ik met mijn boerenklompen verstand nu ergens een foutje.

    Wie/wat heeft in Nederland een uitgebreide selectie accu's, N3US. Waalwijk hadt keuze uit 500AR, 750 Twicell, 1850 Twicell. 750 waren goedkoper, lichter, meer capaciteit als 500 dus leek de keuze niet moeilijk, maar toch verkeerd.
    Zijn 750 GP'tjes noch een alternatief? Ik wil het gewicht van de aandrijving zo laag mogelijk houden, dan leiden bouwfoutjes niet meteen tot onvliegbare creaties.

    @Harold, zijn die 1850 Twicells de nieuwe verbeterde versie van de 1600?
     
  8. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    De naam Twicell is met de 1850´s weer verlaten ze heten nu gewoon weer NiMh´s..................Peet...................8)

    Enne ik zou voor die cellen gaan....
     
  9. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Statorring NIET onderbreken, dan heeft het ding geen nut!
    (Ron kletst wel eens vaker, vooral over "LRK" :wink: )

    Met de door mij gebruikte stromen 12 a 14 A heeft NiMh (helaas) nog geen nut en is groter en wat zwaarder dan de good old 500 AR.

    In een zwever wil je een paar keer full speed omhoog, met zo weinig mogelijk extra gewicht aan motor en accu!
    Niet half uur rond blijven dobberen, koop dan een motormodel!
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vloog vroeger met een 480 race en 8 cellen twicel 1600. met een 6*3 prop trok deze combinatie maximaal 18 ampere bij 12000 toeren. ondanks de hoge stromen konden de twicelletjes het aardig aan, alleen moet je niet continu volgas vliegen. Na een winter intensief met deze combinatie gevlogen te hebben is de capaciteit van de cellen nog zo'n 1400 mA. :roll:
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Niek, waar weinig flux is heeft het geen zin om daar veel metaal te hebben (als gewicht een grote rol speelt). Het hele verhaal geldt zowel voor lrk/cd-rom buitenlopers als voor klassieke binnenlopers. Robbe heeft ooit (of nog steeds) een motor gehad (PRO blablanogiets) waar het huis niet overal even dik was. Bij buitenlopers is het zelfs te overwegen om het staal in de vorm van strippen, aan de binnenkant, tussen de magneten aan te brengen.


    Niek, loop je even mee naar buiten? Lossen we het probleem daar even op ;)
     
  12. Dick

    Dick

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    462
    Locatie:
    Hoofddorp
    "Sidney Pro". Zo genoemd omdat de WK elektro vliegen dat jaar in Australie plaats zou vinden. (Waar de PRO blablanogiets niks klaar maakte tegen de Aveox brushless motoren en pijlsnel in de vergetelheid is geraakt.)
     
  13. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Als er maar ijzer zit op het "gat" tussen de magneten.

    De hectoplett "evo" motoren hebben ook een assymtrische ring, die vrij draaiend is opgehangen, zodat het precies daar kan zitten waar het nodig is. Automatische timing.
    Zelfde effect kan je ook met veel meer ijzer=gewicht krijgen.

    De borstelmotoren van Astro hebben ook alle een een assymetrische ring.
     
  14. wally001

    wally001 Guest

    Hahhahahahaaa

    Die Dick
    Hoezo voorstander van borsteloos????????
    Overigens, voor diegene welke nog nooit borsteloos
    geprobeerd hebben......doe het niet, je wil nooit meer terug
    naar die speed 400 shit...............
    hahahahahahah

    Groeten Wally
     
  15. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Niet te snel Niek. :teacher:
    Mischien bedoeld Rick NT dat een bevestigings klem (2 van die zadeltjes) ook als stator ring werk. En dat is juist.

    Statorring als motorbevestiging wil niet lukken.
     
  16. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Belangrijk bij de keuze van cellen is wat in de praktijk blijkt wat een maximale stoom is voor een accu.
    Best leuk als een calculator op basis van 1 parameter beweert dat het best moet kunnen. Je hebt echter te maken met veel meer zaken. hoe is het geladen. Begin of eind van de ontlading. Instorten van spanning boven bepaalde stroom (terwijl calculator optimistich door blijft rekenen) Temperatuur. Constant ontladen, of slechts pieken etc...

    Twicell 750 is gebleken niet geschikt voor veel boven 5A. Experimenteren op eigen risico.

    Selecteer een accu eerst op "stroomleverbaarheid" en dan pas op gewicht en capaciteit.

    Vaak gezien dat iemand met een "tonkiwonkie 2000" accu komt en de zaak nauwelijks vliegt. Als je dan probeert met een sanyo (bijv. RC1700), dan zie je een gigantische verbetering. "hoe kan dat nou... 8O Hier staat "2000" op dat is toch meer dan 1700" :hammer:

    Ik reken altijd met 1 volt/cel. Mischien zou 1.1 volt of meer beter zijn, maar gemiddeld over de hele vlucht klopt het meeestal wel.

    Even klagen (niemand persoonlijk. Even grote lijn generaliseren :) ):
    Ik snap niet waarom beginners met verbrandings motoren altijd zwaar overpoweren (6.5cc op charter bijv...) en waarom beginnende electro vliegers proberen alles marginaal te doen. Net te zwaar electro kistje, Net te weinig accu, net verkeerde motortje :cry:
    Vooral spijtig als je voor zelfde geld of minder wel goed spul hebt. :cry:

    Er komt steeds meer goed elektro spul uit en met juiste gebruik voorbeelden (cellen, prop, soort vliegtuig). hopelijk makkelijker om direct juiste keuze te maken.
    Reacties in een nieuw draadje (Cafe of zo)
     

Deel Deze Pagina